آموزش ثبت صورتحساب اصلاحی شامل موارد زیر است (برای مطالعه هر عنوان بر روی آن کلیک نمایید):


بعد از ارسال صورتحساب به سامانه مودیان و دریافت کد 22 رقمی، امکان ویرایش و حذف آن وجود ندارد. در واقع لازم است خریدار آن را ابطال کرده و فاکتور جدید بزنید و یا بعد از واکنش خریدار، فاکتور اصلاحی و برگشت از فروش ارسال کنید. موارد قابل ویرایش در فاکتور های ارسال را در ادامه بخوانید. بطور خلاصه نکات مربوط به اصلاح فاکتور، برگشت از فروش و یا ابطال آن شامل موارد زیر است:

  1. صورتحساب ارسال شده را نمی توانید حذف یا ویرایش کنید. باید یک فاکتور جدید با عنوان های ابطالی، اصلاحی و یا برگشت از فروش ایجاد و ارسال کنید.
  2. کد مرجع که همان شماره منحصر بفرد مالیاتی فاکتور است را در صورتحساب جدید قرار دهید.
  3. سریال داخلی صورتحساب غیر را عددی متفاوت از سریال های اصلی انتخاب کنید و سریال اصلی را خالی بگذارید.
  4. در اصلاحی تاریخ را نمی توانید به قبل تر ببرید. اما تاریخ بیشتر ایراد ندارد.
  5. وقتی اصلاحی می زنید می توانید مبلغ و تاریخ رو جلوتر ببرید و قبلی که اصلی بوده باطل می شود. همچنین در محاسبات کارپوشه نمیاد.
  6. مبالغ اصلی، اصلاحی، برگشت از فروش همه محاسبه می شود.
  7. اصلاحی و برگشت از فروش فاکتور مرجع رو باطل می کند و خودشون اصلی بحساب میاد. ابطالی عین فاکتور مرجع ارسال کنید، قبلی باطل می شود و خودش هم صفر می شود.

ویدئو آموزشی صورتحساب اصلاحی و ابطالی در مالیتور

با کمترین زمان صورتحسابهای ارجاعی خود را ایجاد و به کارپوشه ارسال نمایید.

از لیست صورتحساب ها؛

بخش عملیات صورتحساب، آیکن اصلاحی و یا ابطالی را کلیک کرده و صورتحساب جدید ایجاد کنید.

تاریخ را بعد از فاکتور اصلی و در بازه 12 روزه قرار دهید.

به کارپوشه ارسال نمایید تا شناسه مالیاتی 22 رقمی بگیرد.

موارد قابل قبول اصلاحی: تغییر روش تسویه، مبلغ و تعداد کالا یا خدمت، ارسال مجدد بعد از افزایش حد مجاز

موارد نیاز به ابطال: تغییر شناسه کالا یا خدمت، تاریخ، سریال، اطلاعات خریدار، کد شعبه و درصورت رد شدن صورتحساب توسط خریدار

صورتحساب خود را در مالیتور ابطال و اصلاح کنید

حتی اگر صورتحساب اصلی از نرم افزار دیگری ارسال شده باشد.

فقط کافیه صورتحسابی با موضوع اصلاحی و یا ابطالی، مطابق صورتحساب اصلی ایجاد کرده و به کارپوشه ارسال کنید.

صورتحساب اصلاحی در سامانه مودیان

در گذشته صورتحساب اصلاحی مرسوم نبود و معمولاً فاکتور قبلی ابطال و فاکتور جدید صادر می شده است. یکی از دلایل آن این بود که امکان اصلاح در فاکتورهای چاپی وجود نداشت، شما فاکتور را باطل و صورتحساب جدید تولید می کردید. بعد از الکترونیکی شدن صورتحساب ها و امکان ردیابی صورتحساب ها از طریق شماره انحصاری مالیاتی آن ها، امکان صورتحساب اصلاحی نیز فراهم شده است. شما نمی توانید همه موارد را اصلاح کنید. این موارد به غیر از اقلام اطلاعاتی اصلی مربوط به خریدار شامل:

  • شماره اقتصادی،
  • شناسه ملی/شماره ملی/شناسه مشارکت مدنی/کد فراگیر اتباع غیر ایرانی

و همچنین اطلاعات مربوط به قلم کالا یا خدمت شامل:

  • شناسه کالا یا خدمت

است. تعداد و مبلغ قابل ویرایش است. در این صورت مؤدی باید صورتحساب جدید که حاوی شماره منحصر بفرد مالیاتی صورتحساب مرجع است را صادر و به سامانه مودیان ارسال نماید. در صورتحساب اصلاحی، کلیه اطلاعات صورتحساب الکترونیکی مرجع (همان فاکتوری که می خواهید اصلاحش کنید) به همراه اصلاحات آن درج می گردد. این صورتحساب در صورتی که از نوع اول باشد، همانند صورتحساب اصلی نیازمند تایید خریدار بوده و در غیر این صورت نیازی به تایید ندارد.

صورتحساب ابطالی در سامانه مودیان

در سامانه مالیاتی این امکان وجود ندارد که پس از تایید صورتحساب فروش و صورتحساب اصلاحی، مؤدی بتواند آن را حذف کند. اگر بنا به دلیلی مؤدی بخواهد صورتحسابی را حذف کند، باید آن را ابطال نماید. مواردی که باعث می شود نیاز شود تا صورتحساب اصلی یا صورتحساب اصلاحی را ابطال کرد، می تواند شامل اقلام اطلاعاتی اصلی مربوط به خریدار مانند:

  • شماره اقتصادی
  • شناسه کالا یا خدمت
  • و تاریخ صدور صورتحساب

باشد و بر اساس اسناد و مدارک مثبته عدم تحقق معامله احراز گردد، فروشنده نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی ابطالی حاوی شماره منحصر بفرد مالیاتی صورتحساب مرجع و ارسال آن به سامانه مودیان اقدام می نماید. در صورت انجام این مراحل توسط مودی مالیاتی صورتحساب الکترونیکی مرجع در سامانه مودیان، ابطالی محسوب می گردد.

نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد پس از ابطال صورتحساب الکترونیکی، امکان صدور صورتحساب اصلاحی برای آن صورتحساب وجود ندارد. شرط ابطال صورتحساب الکترونیکی، عدم استفاده از آن در امور تجاری و پرونده مالیاتی می باشد.

صورتحساب برگشت از فروش در سامانه مودیان

چنانچه پس از صدور صورتحساب الکترونیکی، بخشی از موضوع معامله، کالا یا خدمت (از طرف خریدار) برگشت داده شود، فروشنده نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی برگشتی اقدام می نماید. صورتحساب برگشت از فروش، برای صورتحساب های اصلی و اصلاحی قابل صدور می باشد.
لازم به ذکر است مؤدیان مالیاتی باید طی مدت 30 روز از تاریخ درج صورتحساب الکترونیکی به کارپوشه خودشان مراجعه و نسبت به اعلام پذیرش یا عدم پذیرش این صورتحساب ها اقدام کنند. در غیر این صورت بعد از زمان مذکور تأیید سیستمی خواهد شد و بمنزله تایید می باشد.

سوالات متداول مربوط به صورتحساب اصلاحی، ابطالی و برگشت از فروش

من یک فاکتور فروش ارسال کردم به سامانه مودیان و باید اصلاح بشه. با هماهنگی مشتری رد صورتحساب انجام شده. چطور و از کجا میتونم صورتحساب رو اصلاح کنم؟

شما واکنش را دریافت کردید. حالا نیاز است شناسه مالیاتی فاکتور را در بخش شماره مرجع وارد کرده و صورتحساب را دوباره با تغییرات ایجاد کنید. سریال صورتحساب را خالی و سریال صورتحساب غیر را عددی جدید وارد کنید. ارسال به سامانه را انجام دهید.

کدام صورتحساب الکترونیکی از نظر سازمان امور مالیاتی کشور معتبر محسوب می شود؟

صورتحساب الکترونیکی دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی که مطابق قواعد سازمان امور مالیاتی کشور صادر و به سامانه مودیان با موفقیت ارسال گردیده باشد، معتبر خواهد بود.

آیا پس از ارسال صورتحساب الکترونیکی امکان ویرایش آن وجود دارد؟

خیر. مودی می تواند در صورت لزوم صورتحساب الکترونیکی اصلاحی/ ابطالی/ برگشت از فروش حسب مورد صادر نماید.

در صورت صدور صورتحساب الکترونیکی برگشت از فروش یا اصلاحی، امکان ابطال صورتحساب‏ الکترونیکی برگشتی یا اصلاحی وجود دارد؟

بله. صورتحساب الکترونیکی جدید مشمول قاعده صورتحساب الکترونیکی اصلی است و امکان اصلاح یا ابطال و صدور صورتحساب الکترونیکی برگشت از فروش وجود دارد.

اگر صورتحسابی دو یا چند بار برگشت از فروش زده شود، با چه راهکاری اطلاعات و شماره صورتحساب مرجع در آن ثبت می ‎شود؟

در شرایطی که برای صورتحساب الکترونیکی اصلی، صورتحساب برگشت از فروش صادر شود، شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب اصلی را باید در صورتحساب برگشت از فروش به عنوان شماره صورتحساب مرجع ثبت نماید. اگر برای این صورتحساب ( برگشت از فروش) صورتحساب برگشت از فروش جدیدی صادر شود، از شماره آن به عنوان شماره منحصر به فرد مالیاتی مرجع در صورتحساب الکترونیکی جدید استفاده خواهد شد. لازم به ذکر است که از هر شماره مالیاتی مرجع تنها یک بار استفاده می شود.

آیا امکان اصلاح صورتحساب الکترونیکی ابطالی وجود دارد؟

خیر، امکان اصلاح صورتحساب های الکترونیکی ابطالی وجود ندارد.

در صورتحساب الکترونیکی ابطالی وارد کردن کدام یک از اقلام اطلاعاتی اجباری است؟

شماره منحصر به فرد مالیاتی (taxid)، شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب مرجع (irtaxid)، تاریخ و زمان صدور صورتحساب (میلادی) (indatim)، شماره اقتصادی فروشنده (TINS)

در صورتحساب های الکترونیکی اصلاحی/برگشت از فروش وارد کردن کدام یک از اقلام اطلاعاتی اجباری است؟

شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب مرجع (irtaxid) به علاوه کلیه اقلام اطلاعاتی صورتحساب مرجع.

منبع سازمان مالیات

ایجاد صورتحساب اصلاحی، ابطالی و برگشت از فروش در مالیتور Malitor

برای ارسال صورتحساب اصلاحی، ابطالی و برگشت از فروش در نرم افزار واسط مالیاتی مالیتور لازم است، شناسه منحصر بفرد مالیاتی صورتحسابی که در نظر دارید داشته باشید. خریدار به صورتحساب واکنش نشان داده باشد و یا بصورت سیستمی بعد از یک ماه تایید شده باشد.

ثبت صورتحساب جدید می کنید. فیلدهای صورتحساب را تکمیل کنید. موضوع صورتحساب را اصلاحی، ابطالی و یا برگشت از فروش بسته به نیاز انتخاب کنید.

سریال داخلی صورتحساب را خالی بگذارید.

صورتحساب اصلاحی

در بخش شماره منحصر به فرد مالیاتی مرجع، کد 22 رقمی فاکتور مد نظر را قرار دهید. در آپدیت آخر شما می توانید با فشردن آیکن برای ابطالی یا اصلاحی، فاکتور مورد نظر را به راحتی ابطال کنید. یک صورتحساب ابطالی از آن فاکتور باز شده و این اطلاعات درون آن قرار دارد. فقط کافیست آن را چک کرده و ارسال کنید.

 نرم افزار واسط مالیاتی

سریال داخلی صورتحساب غیر، سریال موارد ابطالی و اصلاحی شماست. باید عددی غیر تکراری باشد، آن را وارد کنید. پیشنهاد می کنم سریال متفاوتی برای آن در نظر بگیرید تا پیگیری موارد ابطالی و اصلاحی در آینده برای شما آسان شود.

شناسه کالا، قیمت و باقی موارد را مانند فاکتور مرجع کامل کنید. در نظر داشته باشید برای صورتحساب ابطالی موارد شماره منحصر به فرد مالیاتی، شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب مرجع، تاریخ و زمان صدور صورتحساب (میلادی)، شماره اقتصادی فروشنده اجباری هستند.
اما برای صورتحساب اصلاحی و برگشت از فروش شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب مرجع، به علاوه کلیه اقلام اطلاعاتی صورتحساب مرجع اجباری است. توجه کنید که موارد:

  • شماره اقتصادی خریدار
  • شناسه ملی/شماره ملی/شناسه مشارکت مدنی/کد فراگیر اتباع غیر ایرانی خریدلر
  • شناسه کالا یا خدمت

قابل ویرایش نیستند.

بعد از بررسی اطلاعات به سامانه مودیان ارسال کنید.

 نرم افزار واسط مالیاتی

مالیتور، نرم افزار واسط مالیاتی شما برای ارسال آسان و ارتباط با سامانه مودیان همواره طبق تغییرات سازمان مالیات کشور به روز است. با توجه به تعداد فاکتورهای رسمی خود می توانید پلن دایمی و یا بسته های تعدادی را انتخاب کنید.

قیمت نرم افزار سامانه مودیان مالیتور بسیار مقرون به صرفه است و با پشتیبانی سریع و در دسترس به شما به روز ترین خدمات سامانه مودیان را ارائه می دهد.

حسابداران گرامی، برای ثبت شرکت و اشخاص حقوقی در مالیتور محدودیتی ندارید. می توانید چند شرکت را بصورت مجزا ایجاد کرده و ارسال صورتحساب های آن ها را به عهده بگیرید.

برنامه نویسان گرامی، شرکت ها و مجموعه های خصوصی، API مالیتور برای فعال سازی در نرم افزار های اختصاصی شما موجود است.

مدیران و اشخاص حقیقی گرامی، خودتان به راحتی صورتحساب ها را ارسال کنید و از آن ها فایل pdf و پرینت تهیه کنید.

آموزش امکانات بیشتر در مالیتور را در ویدئو مشاهده کنید.

روش سریع ایجاد صورتحساب ابطالی و اصلاحی در مالیتور

برای ایجاد صورتحساب اصلاحی، ابطالی و برگشت از فروش در مالیتور می توانید از لیست صورتحساب، عملیات در صورتحساب، از بخش مورد نظر آن اقدام کنید.

صورتحساب ابطالی

صورتحساب ابطالی

با فشردن بخش ابطالی، یک صورتحساب جدید با شماره مرجع فاکتور اصلی به همراه سریال جدیدی که تعریف کرده بوده اید برای شما ساخته می شود.

همانطور که می دانید برای ابطال یک فاکتور باید تمامی اطلاعات با فاکتور اصلی مطابق بوده و شماره صورتحساب غیر، شماره 22 رقمی مرجع و تاریخی بعد از آن باشد. در این حالت ساخت فاکتور مشابه زمانبر و احتمال خطا دارد. در مالیتور با فشردن یک دکمه این عملیات انجام شده و تنها لازم است آن را به سامانه مودیان ارسال کنید.

صورتحساب اصلاحی

صورتحساب اصلاحی و برگشت از فروش

می دانید که مواردی مانند مبلغ و نوع تسویه قابل اصلاح است برای اینکار ساخت فرم مشابه و اطلاعات فاکتور مرجع باید شبیه هم باشند. در مالیتور با فشردن یک آیکن می توانید فاکتور اصلاحی را بسازید و فقط بخش های مورد نظر را اصلاح کنید.

صورتحساب مشابه

ساخت صورتحساب مشابه

اگر یک مشتری یا لیستی از کالاهای مشابه دارید بجای اینکه صورتحساب خود را چند بار از اول ایجاد کنید، می توانید از آن فرم مشابه بسازید و با سرعت بیشتری صورتحساب خود را ارسال کنید.

بیشتر بدانید: 23 نکته مهم صورتحساب ارجاعی

استعلام شماره مالیاتی در فاکتور

در شرایط آپدیت و با قطعی اینترنت ممکن است فاکتور شما در لحظه کد 22 رقمی را دریافت نکند. یا با ارسال های پی در پی چند کد 22 رقمی دریافت کنید که فقط یکی از آن ها درست بوده و در کارپوشه قرار دارد.

در این حالت از عملیات می توانید با + شماره های مالیاتی صورتحساب مد نظر را ببینید و پس از مشاهده در کارپوشه آن را در مالیتور نیز تایید کنید. ویدئو آموزش مرحله ای این بخش را ببینید.

در صورت در انتظار ماندن فاکتور صبر کنید و با استعلام، از وضعیت صورتحساب خود آگاه شوید. همچنین همه بخش های فاکتور را چک کنید تا اشتباه نداشته باشید و مطمین شوید این صبر فقط برای شلوغی سامانه است، نه خطای ارسال شما.