ارسال صورتحساب الکترونیکی صورت وضعیت پیمانکاری به سامانه مودیان

  • يكشنبه 04/تیر/1402
  • مدت زمان تقریبی مطالعه
ارسال صورتحساب الکترونیکی صورت وضعیت پیمانکاری به سامانه مودیان

صورت وضعیت، لیست کار ماهیانه یک پیمانکار می باشد. یک پیمانکار در مدت یک ماه تمام کارهایی که در ساخت یک ساختمان مانند هزینه خرید مصالح، حقوق کارگران و سایر هزینه ها را از کارفرما درخواست کرده این کار را تحت عنوان صورت وضعیت به کار فرما تحویل می دهد. برای سهولت کار نرم افزارهای زیادی در این زمینه وجود دارد. صورت وضعیت نویسی یکی از پیچیده ترین فعالیت هایی می باشد که مهندسین باید تسلط کافی در نحوه نگارش این سند داشته باشند.


ارسال صورتحساب الکترونیکی پیمانکاری به سامانه مودیان با مالیتور

در آپدیت جدید که نسخه 2.5 سامانه مودیان، نامه 21 شهریور ماه 1402 می باشد اشاره شده است که امکان ایجاد شناسه ثبت قرارداد فراهم شده است. یعنی شما برای قرارداد های خود لازم است در کارپوشه شناسه ای تعریف کنید سپس در ارسال های فاکتور مربوط به آن شناسه قرارداد را وارد کنید. در مالیتور این امکان فراهم شده است. مطالعه آپدیت نسخه 2.5 سامانه مودیان

بعد از گرفتن شناسه قرارداد از سامانه مودیان، در هنگام ثبت صورتحساب، الگوی صورتحساب را پیمانکاری انتخاب کرده و شناسه قرارداد را وارد کنید.

الگوی صورتحساب پیمانکاری

دریافت شناسه یکتای ثبت قرارداد پیمانکاری

در این بخش مراحل گام به گام دریافت شناسه قرارداد در سامانه مودیان (کارپوشه) را خواهید دید. همچنین می توانید pdf آن را دانلود کنید.

دریافت Pdf آموزش دریافت شناسه یکتا ثبت قرارداد پیمانکاری

در مرحله اول وارد کارپوشه شده و از منو به وارد بخش مدیریت قرارداد ها شوید.

ثبت قرارداد پیمانکاری

بعد از انتخاب پیمانکار وارد مرحله بعد شوید.

ثبت قرارداد پیمانکاری در سامانه مودیان

من در این بخش پیمانکار را انتخاب کرده و اطلاعات کارفرما را وارد کرده ام. وارد مرحله بعد شوید.

ثبت قرارداد پیمانکاری

طرف قرارداد را تایید کنید.

ثبت قرارداد پیمانکاری

در مرحله بعد نوع و تاریخ قرارداد را مشخص کنید. می توانید قرارداد ها را نیز استعلام بگیرید.

ثبت قرارداد پیمانکاری

اطلاعات قرارداد را تکمیل و در صورت وجود پیش پرداخت آن را وارد کنید. سپس وارد مرحله بعد شوید.

ثبت قرارداد پیمانکاری

از ثبت اطلاعات اطمینان حاصل کرده و آن را بررسی کنید. در صورت صحیح بودن، تایید نهایی کنید.

ثبت قرارداد پیمانکاری

شماره قرارداد و یکتای آن ساخته شده و می توانید در صورتحساب های خود از آن استفاده کنید. در مالیتور مکان ارسال فاکتور های پیمانکاری وجود دارد. شروع ارسال رایگان صورتحساب پیمانکاری در مالیتور

صورت وضعیت چیست؟

صورت وضعیت سندی است که در آن کارهای انجام شده در زمان های خاصی و مبالغی که بر مبنای قرار داد باید پرداخت شود را برای نشان می دهد. در اول ماه از زمان شروع کار تا تاریخ مد نظر را اندازه گیری می نمایند. به عنوان مثال شخصی که پیمانکار می باشد از اول ماه تا تاریخ مد نظر مقدار مصالح و سایر تجهیزات را در آن دفتر اعمال کرده و آن را به مهندس ناظر تحویل می دهد.

اهمیت نوشتن صورت وضعیت

همواره در طی یک پروژه ساختمانی گزارش صورت وضعیت پیمانکاری از سوی پیمانکار به کارفرما ارسال می شود. تنظیم کردن صورت وضعیت به این دلیل اهمیت دارد که مدیران پروژه از فرآیند کارهای انجام شده مطلع شوند. تنظیم کردن این سند به تنهایی نوعی برنامه ریزی و کنترل پروژه محسوب می شود تا بتوان روند اجرای کار تحت زمان مشخص و بهای از قبل تعیین شده، انجام داد.

یکی دیگر از دلایل اهمیت تنظیم صورت وضعیت پیمانکاری نشان دادن یک نمای کلی از مراحل اجرای پروژه می باشد. این گزارش به مدیران پروژه این پیام را می رساند که پروژه آن ها در چه مکانی قرار دارد و به کجا خواهد رفت. همچنین این گزارش می تواند نقاط ضعف را شناسایی کند و نیازهای پروژه (داشتن یا نداشتن صلاحیت اجرای کار) توسط پیمانکار مشخص شود. امروزه فعالیت های پیمانکاری روز به روز در حال افزایش است و حسابداری پیمانکاری بر قوانین پیمان ها، مبانی حقوقی قراردادها، قوانین مالیاتی و... نظارت دارد و آگاهی داشتن از دانش حسابداری و به روز بودن از فناوری نرم افزار حسابداری پیمانکاری در این حیطه کاری بسیار مهم می باشد چرا که می توان بسیاری از پروژه های پیمانکاری را مدیریت و اطلاعات مالی را تحلیل کرد.

صورت وضعیت موقت و قطعی به چه معنی است؟

طبق قانون دو نوع صورت وضعیت وجود دارد: موقت و قطعی که در ادامه به بررسی اجمالی هریک می پردازیم.

صورت وضعیت موقت یعنی چه؟

صورت وضعیت موقت در ضمن انجام کار و به صورت دوره ای توسط پیمانکار تهیه خواهد شد. در واقع پیمانکار باید هزینه کرد خود را به صورت ماهیانه در قالب سندی تحت عنوان صورت وضعیت به کارفرما ارائه نماید. مطالبه تمامی مبالغ خرج شده برای تجهیز کارگاه و خرید مصالح پای کار اصلی ترین دلیل تنظیم این سند است. علی الحساب بودن هزینه ها از دیگر ویژگی های این نوع صورت وضعیت است. هزینهٔ کارهایی که تا آن تاریخ طبق نرخ توافق شده بین پیمانکار و کارفرما انجام شده اند بخش اصلی صورت وضعیت موقت را تشکیل می دهد. اما بخش دیگر آن مربوط به مصالح پای کار است.

مصالح از زمان ورود به کارگاه جزو مصالح پای کار محسوب می شوند و تا زمان استفاده در پروژه نمی توان آن ها را در صورت وضعیت درج نموده و مبلغ هزینه شده برای خرید این مصالح را از کارفرما طلب کرد. در ابتدای پروژه دورۀ زمانی صورت وضعیت موقت بین کارفرما و پیمانکار تعیین خواهد شد اما به طور معمول پایان هر ماه شمسی برای ارائه این سند در نظر گرفته می شود. درصورتی که پیمانکار نتواند به موقع صورت وضعیت موقت را به کارفرما تسلیم کند کارفرما هیچ مسئولیتی در قبال تأخیر در پرداخت نخواهد داشت.

در برخی موارد پیمانکار می تواند باتوجه به تمکن مالی خود دورۀ صورت وضعیت را افزایش دهد اما معمولاً این اتفاق نمی افتد چون مبالغ مندرج بسیار زیاد شده و امکان تأیید نشدن این مبالغ توسط گروه مشاور وجود دارد؛ بنابراین پیمانکار سعی می کند حتی الامکان صورت وضعیت موقت را در بازه های زمانی کوتاه مدت تسلیم کارفرما کند. آخرین صورت وضعیت موقت، صورت وضعیت ماقبل قطعی نامیده می شود.

نمونه صورت وضعیت

صورت وضعیت قطعی یعنی چه؟

صورت وضعیت قطعی با ارائه مستندات و در پایان کار تنظیم خواهد شد. بندهایی که از قرارداد باقی مانده باشند و همچنین هزینه هایی که برای برچیدن کارگاه شده است همگی در این سند قید می شوند. تمامی اشتباهاتی که در صورت وضعیت های موقت رخ داده در صورت وضعیت قطعی جبران می شود.

به بیان ساده تر دقیق ترین و آخرین صورت وضعیتی که پیمانکار به گروه مشاور و کارفرما ارائه می نماید صورت وضعیت قطعی نام دارد. هر اشتباه و خطای جزئی در این صورت وضعیت خسارات مالی جبران ناپذیری برای پیمانکار خواهد داشت؛ این در صورتی است که اگر اشتباهی در صورت وضعیت موقت رخ دهد می توان به راحتی آن را در صورت های آینده جبران نمود.

صورت وضعیت قطعی باید تا حداکثر یک ماه پس از تحویل موقت بر اساس مفاد قرارداد و کارهای انجام شده از سوی پیمانکار به گروه مشاور ارائه شود. گروه مشاور موظف است این سند را بررسی نموده و ظرف مدت دو ماه آن را به کارفرما ارسال کند. کارفرما باید تمامی مبالغ باقی مانده را حداکثر تا سه ماه پس از وصول صورت وضعیت قطعی پرداخت کند. صورت وضعیت قطعی منبع تسویه حساب بوده و می تواند بدون صورت وضعیت های موقت نیز ارائه شود.

در برخی موارد قرارداد فسخ می شود و صورت وضعیت قطعی برای آن صادر خواهد شد. در چنین شرایطی گروه مشاور صورت وضعیت قطعی را تهیه نموده و آن را برای بررسی به پیمانکار تحویل می دهند. پیمانکار می تواند متناسب با مندرجات این سند را امضا کند و یا از امضای آن سرباز زند. در هر دو صورت، سند به کارفرما ارسال خواهد شد. پیمانکار می تواند ظرف مدت یک ماه اعتراض خود به موارد مندرج در این صورت وضعیت را با ارائۀ اسناد و مدارک به کارفرما ابلاغ نماید. پس از آن کارفرما یک ماه مهلت دارد که به اعتراضات پیمانکار رسیدگی کند و در صورت پذیرفته نشدن اعتراضات، پیمانکار می تواند از کارفرما شکایت کند. اگر کارفرما در رسیدگی به اعتراضات تعلل کند، وضعیت اعتراض به صورت خودکار پذیرفته شده مبدل خواهد شد.

هر چند وقت یک بار صورت وضعیت تنظیم می شود؟

ارائه و تنظیم صورت وضعیت پیمانکاری بیشتر به ماهیت پروژه بر می گردد. بدین معنا که گزارش های هفتگی برای پروژه های بزرگ و حساس مناسب است و گزارش ماهانه برای پروژه متوسط و کوچک ضروری می باشد. پیشنهاد ما به شما این است که گزارش صورت وضعیت را به صورت هفتگی برای مدیریت پروژه های خود در نظر بگیرید. به عبارتی دیگر خود را وادار کنید که صورت وضعیت ها را هر روز و در یک ساعت خاص ثبت کنید. مزیت ارسال صورت وضعیت ها به صورت هفتگی این است که می توان از جلسات متعدد و اغلب غیر ضروری مربوط به یک پروژه اجتناب کرد.

بیشتر بدانید: نرم افزار رایگان ارسال صورتحساب به سامانه مودیان

بعد از صدور آن، باید 5 نکته جهت جلوگیری از اشتباهات رایجی که حسابداران در صورت وضعیت آن ها انجام می دهند در نظر داشته باشید.

1. فراموش نکنید که ساعات کاری خود را پیگیری کنید

در نحوه رسیدگی به صورت وضعیت پیمانکاران یکی از نکاتی که باید دقت داشت این است که ساعت کاری خود را پیگیری کنید. درست از همان ابتدای کار، باید راهی برای پیگیری چند ساعت کار برای هر پیمانکار داشته باشید. ممکن است شما یادداشت در یک دفتر رابرای پیگیری انتخاب کنید و یا ممکن است از نرم افزار صورتحساب استفاده کنید که دارای عملکرد ردیاب زمان است. با این حال شما باید یک رکورد دقیق داشته باشید. در غیر این صورت نمی توانید فاکتورهای دقیق ایجاد کنید. شما باید زمانی که پیمانکار شروع به کار می کند، زمانی که تمام می کند و کارهایی که برای همه چیز انجام می دهد، یادداشت کنید.

2. آن فاکتور را فوراً ارسال کنید

یکی از نکاتی که در نحوه رسیدگی به صورت وضعیت پیمانکاران باید در نظر داشته باشید تا مرتکب اشتباه نشوید این است که بعد از صدور فاکتور سریعا آن را ارسال کنید. اگر به محض اتمام کار فاکتور خود را در اختیار پیمانکار قرار دهید، هر دو می توانید منظم تر بمانید. این به پیمانکار شما نشان می دهد که پرداخت به موقع برای شما مهم است، زیرا فاکتور را فورا ارسال کرده اید.

3. فرمت صورت وضعیت پیمانکار

قالب بندی فاکتورها به طور مداوم در طول زمان باعث صرفه جویی در وقت شما می شود و ظاهر حرفه ای شما را حفظ می کند. داشتن فرمت بدین معنی است که همه چیز برای پیمانکاران کاملاً واضح است. هیچ سوالی در مورد اینکه کجا اطلاعات فاکتور خود را پیدا نمی کنند از شما خواهند خواست. در ضمن فرمت فاکتور جای بازی با فونت ها و رنگ های مختلف نیست!

4. شرایط پرداخت خود را به اشتراک بگذارید

از دیگر نکات نحوه رسیدگی به صورت وضعیت پیمانکاران این است که شرایط پرداخت خود را به اشتراک بگذارید. صحبت کردن در مورد شرایط و ضوابط بخشی از روند کاری شما است و ذکر مجدد شرایط پرداخت در فاکتور جای ضرر و نگرانی ندارد. چرا که آن ها قبلاً در شروع کار با امضای قرارداد شما با آن ها موافقت کرده اند و این فقط یک یادآوری کوچکی است.

5. درست نگه داشتن پرداختی ها برای زمان مالیات

یکی دیگر از نکات در نحوه رسیدگی به صورت وضعیت پیمانکاران این است که پرداختی ها درست نگه دارید تا هنگام رسیدگی به امور مالیات دچار سردرگمی نشوید چرا که یکی از انواع مالیات ها، مالیات بر حقوق است. فاکتورهای شما بخش بزرگی از سوابق مالی شما را تشکیل می دهند و باید دقیق باشند. آن ها مدرک شما برای اظهارنامه مالیات بر درآمد خوداشتغالی شما هستند.

شما ممکن است تعهد خود را برای پرداخت هزینه های مراقبت های بهداشتی، تامین اجتماعی و مالیات بر درآمد را با نظارت مداوم بر درآمد، هزینه های تجاری و کسر مالیات خود برآورده کنید. یکی از راه های انجام این کار در شرکت شما از طریق فاکتورهای حرفه ای است.

سازماندهی به این معنی است که در زمان پرداخت مالیات از بازی جلوتر هستید.

بیشتر بدانید: مالیات ساخت و فروش ساختمان و تکالیف مودیان مشمول

نحوه ارسال صورتحساب الکترونیکی پیمانکاری با نرم افزار مستقل مالیتور

قیمت نرم افزار سامانه مودیان برای شرکت های پیمانکاری در مالیتور بسیار بصرفه است. با توجه به فراخوان ثبت نام در سامانه مودیان و ارسال صورتحساب الکترونیکی، پیمانکاران محترم باید هرچه سریعتر اقدام به ارسال صورتحساب های خود نمایند.

یکی از چالش های پیش روی این گروه از مشمولان صورتحساب الکترونیکی شناسه کالا و خدمت است که باید از لیست موجود آن را انتخاب نمایید. این مقاله را از دست ندهید.

لیست شناسه کالا و خدمت مرتبط با پیمانکاری

شناسه کالا یا خدمتنام کالا یا خدمت
2330001003372 خدمات تامین نیروی انسانی
2330001009466 خدمات پشتیبانی نرم افزار
2330001031030 خدمات تعمیر و نگهداری
2330001031054 خدمات تمیز کردن
2330001031092 خدمات مبتنی بر مهندسی و تحقیق و فناوری
2330001031207 پیمانکاری خدمات شهری- راه و ساختمان
2720000193486 مهره قطعات اتصالات عمومی
K7310146 طراحی شبکه آب و رودخانه و دفع آب سطحی-مشاوره
2330001003198 - معاف
خدمات مالی و اعتباری اعطای تسهیلات توسط صندوق های حمایتی که به موجب قانون تاسیس شده یا می شوند در چارچوب اساسنامه بیمه ای
2330001003181 - معاف
خدمات مالی و اعتباری اعطای تسهیلات توسط صندوق های حمایتی که به موجب قانون تاسیس شده یا می شوند در چارچوب اساسنامه پژوهش و فناوری
2330001003228 - معاف
خدمات مالی و اعتباری اعطای تسهیلات توسط صندوق های حمایتی که به موجب قانون تاسیس شده یا می شوند در چارچوب اساسنامه ضمانت صادرات
2330001003211 - معاف
خدمات مالی و اعتباری اعطای تسهیلات توسط صندوق های حمایتی که به موجب قانون تاسیس شده یا می شوند در چارچوب اساسنامه سرمایه گذاری
2330001003426 - معاف
خدمات چاپ کتاب به استثناء کتب کمک آموزشی و کنکور
2330001003419 - معاف
خدمات چاپ نشریه به استثناء کتب کمک آموزشی و کنکور
2330001003433- معاف
خدمات چاپ روزنامه
2330001003457 - معاف
خدمات زینک کتاب
2330001003440 - معاف
خدمات زینک نشریه
2330001031016
خدمات قراردادی کشاورزی و ماهی گیری و جنگلبانی و حیات وحش
2330001031023
خدمات معدن و نفت و گاز
2330001031047
خدمات تولید و ساخت صنعتی
2330001031054
خدمات تمیز کردن
2330001031061
خدمات زیست محیطی
2330001031078
خدمات حمل و نقل و ذخیره سازی و پست
2330001031085
خدمات اجرایی و حرفه ای تجاری و مدیریتی
2330001031092
خدمات مبتنی بر مهندسی و تحقیق و فناوری
2330001031108
خدمات ویراستاری و طراحی و گرافیک و هنرهای زیبا
2330001031115
خدمات وابسته به بخش عمومی و تسهیلات آن

نکته مهم در ارسال صورتحساب پیمانکاری

اگر قرارداد پیمانکاری شما در کارپوشه ثبت شده است و کارفرما آن را تایید کرده است؛ و شناسه یکتا ثبت قرارداد هم به درستی وارد شده است، ولی خطای "شناسه یکتا ثبت قرارداد فروشنده با اطلاعات سامانه منطبق نیست" را می بینید.

به این نکته توجه کنید که:

شناسه ملی کارفرما در قرارداد با شناسه ملی ثبت شده در فاکتور یکی باشد.

چون برخی از سازمان ها دارای چندین شناسه ملی هستند.

مثال شناسه ملی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی:

  • شناسه ملی مسکن کارکنان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی 10100901140
  • شناسه ملی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان 14006475937
  • شناسه ملی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان چهارمحال و بختیاری 14006475882
  • بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمانشاه 14006476013
  • بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مازندران 14006476066
  • بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان البرز 14006475810
  • بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گلستان 14006476047

واحد اندازه گیری صورت وضعیت پیمانکاری

در صدور صورتحساب با الگوی پیمانکاری که خدمات اراِئه شده است، ممکن برای شما سوال بوجود بیاید که واحد اندازه گیری خدمات چگونه ثبت می شود. می توانید واحد اندازه گیری را عدد انتخاب کنید و تعداد را یک را در نظر بگیرید و کل مبلغ صورت وضعیت را در مبلغ واحد قرار دهید.
همچنین می توانیداز واحد هایی مثل ساعت، روز و ... استفاده کنید.

درباره این مقاله دیدگاهی بنویسید...
برای ثبت دیدگاه باید ابتدا وارد سایت شوید. جهت ورود را کلیک کنید