بعد از ارسال صورتحساب به سامانه مودیان و دریافت کد 22 رقمی، امکان ویرایش و حذف آن وجود ندارد. در واقع لازم است خریدار آن را ابطال کرده و فاکتور جدید بزنید و یا بعد از واکنش خریدار، فاکتور اصلاحی و برگشت از فروش ارسال کنید. موارد قابل ویرایش در فاکتور های ارسال را در ادامه بخوانید. بطور خلاصه نکات مربوط به اصلاح فاکتور، برگشت از فروش و یا ابطال آن شامل موارد زیر است:
با کمترین زمان صورتحسابهای ارجاعی خود را ایجاد و به کارپوشه ارسال نمایید.
از لیست صورتحساب ها؛
بخش عملیات صورتحساب، آیکن اصلاحی و یا ابطالی را کلیک کرده و صورتحساب جدید ایجاد کنید.
تاریخ را بعد از فاکتور اصلی و در بازه 12 روزه قرار دهید.
به کارپوشه ارسال نمایید تا شناسه مالیاتی 22 رقمی بگیرد.
موارد قابل قبول اصلاحی: تغییر روش تسویه، مبلغ و تعداد کالا یا خدمت، ارسال مجدد بعد از افزایش حد مجاز
موارد نیاز به ابطال: تغییر شناسه کالا یا خدمت، تاریخ، سریال، اطلاعات خریدار، کد شعبه و درصورت رد شدن صورتحساب توسط خریدار
صورتحساب خود را در مالیتور ابطال و اصلاح کنید
حتی اگر صورتحساب اصلی از نرم افزار دیگری ارسال شده باشد.
فقط کافیه صورتحسابی با موضوع اصلاحی و یا ابطالی، مطابق صورتحساب اصلی ایجاد کرده و به کارپوشه ارسال کنید.
در گذشته صورتحساب اصلاحی مرسوم نبود و معمولاً فاکتور قبلی ابطال و فاکتور جدید صادر می شده است. یکی از دلایل آن این بود که امکان اصلاح در فاکتورهای چاپی وجود نداشت، شما فاکتور را باطل و صورتحساب جدید تولید می کردید. بعد از الکترونیکی شدن صورتحساب ها و امکان ردیابی صورتحساب ها از طریق شماره انحصاری مالیاتی آن ها، امکان صورتحساب اصلاحی نیز فراهم شده است. شما نمی توانید همه موارد را اصلاح کنید. این موارد به غیر از اقلام اطلاعاتی اصلی مربوط به خریدار شامل:
و همچنین اطلاعات مربوط به قلم کالا یا خدمت شامل:
است. تعداد و مبلغ قابل ویرایش است. در این صورت مؤدی باید صورتحساب جدید که حاوی شماره منحصر بفرد مالیاتی صورتحساب مرجع است را صادر و به سامانه مودیان ارسال نماید. در صورتحساب اصلاحی، کلیه اطلاعات صورتحساب الکترونیکی مرجع (همان فاکتوری که می خواهید اصلاحش کنید) به همراه اصلاحات آن درج می گردد. این صورتحساب در صورتی که از نوع اول باشد، همانند صورتحساب اصلی نیازمند تایید خریدار بوده و در غیر این صورت نیازی به تایید ندارد.
در سامانه مالیاتی این امکان وجود ندارد که پس از تایید صورتحساب فروش و صورتحساب اصلاحی، مؤدی بتواند آن را حذف کند. اگر بنا به دلیلی مؤدی بخواهد صورتحسابی را حذف کند، باید آن را ابطال نماید. مواردی که باعث می شود نیاز شود تا صورتحساب اصلی یا صورتحساب اصلاحی را ابطال کرد، می تواند شامل اقلام اطلاعاتی اصلی مربوط به خریدار مانند:
باشد و بر اساس اسناد و مدارک مثبته عدم تحقق معامله احراز گردد، فروشنده نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی ابطالی حاوی شماره منحصر بفرد مالیاتی صورتحساب مرجع و ارسال آن به سامانه مودیان اقدام می نماید. در صورت انجام این مراحل توسط مودی مالیاتی صورتحساب الکترونیکی مرجع در سامانه مودیان، ابطالی محسوب می گردد.
نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد پس از ابطال صورتحساب الکترونیکی، امکان صدور صورتحساب اصلاحی برای آن صورتحساب وجود ندارد. شرط ابطال صورتحساب الکترونیکی، عدم استفاده از آن در امور تجاری و پرونده مالیاتی می باشد.
چنانچه پس از صدور صورتحساب الکترونیکی، بخشی از موضوع معامله، کالا یا خدمت (از طرف خریدار) برگشت داده شود، فروشنده نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی برگشتی اقدام می نماید. صورتحساب برگشت از فروش، برای صورتحساب های اصلی و اصلاحی قابل صدور می باشد.
لازم به ذکر است مؤدیان مالیاتی باید طی مدت 30 روز از تاریخ درج صورتحساب الکترونیکی به کارپوشه خودشان مراجعه و نسبت به اعلام پذیرش یا عدم پذیرش این صورتحساب ها اقدام کنند. در غیر این صورت بعد از زمان مذکور تأیید سیستمی خواهد شد و بمنزله تایید می باشد.
شما واکنش را دریافت کردید. حالا نیاز است شناسه مالیاتی فاکتور را در بخش شماره مرجع وارد کرده و صورتحساب را دوباره با تغییرات ایجاد کنید. سریال صورتحساب را خالی و سریال صورتحساب غیر را عددی جدید وارد کنید. ارسال به سامانه را انجام دهید.
صورتحساب الکترونیکی دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی که مطابق قواعد سازمان امور مالیاتی کشور صادر و به سامانه مودیان با موفقیت ارسال گردیده باشد، معتبر خواهد بود.
خیر. مودی می تواند در صورت لزوم صورتحساب الکترونیکی اصلاحی/ ابطالی/ برگشت از فروش حسب مورد صادر نماید.
بله. صورتحساب الکترونیکی جدید مشمول قاعده صورتحساب الکترونیکی اصلی است و امکان اصلاح یا ابطال و صدور صورتحساب الکترونیکی برگشت از فروش وجود دارد.
در شرایطی که برای صورتحساب الکترونیکی اصلی، صورتحساب برگشت از فروش صادر شود، شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب اصلی را باید در صورتحساب برگشت از فروش به عنوان شماره صورتحساب مرجع ثبت نماید. اگر برای این صورتحساب ( برگشت از فروش) صورتحساب برگشت از فروش جدیدی صادر شود، از شماره آن به عنوان شماره منحصر به فرد مالیاتی مرجع در صورتحساب الکترونیکی جدید استفاده خواهد شد. لازم به ذکر است که از هر شماره مالیاتی مرجع تنها یک بار استفاده می شود.
خیر، امکان اصلاح صورتحساب های الکترونیکی ابطالی وجود ندارد.
شماره منحصر به فرد مالیاتی (taxid)، شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب مرجع (irtaxid)، تاریخ و زمان صدور صورتحساب (میلادی) (indatim)، شماره اقتصادی فروشنده (TINS)
شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب مرجع (irtaxid) به علاوه کلیه اقلام اطلاعاتی صورتحساب مرجع.
برای ارسال صورتحساب اصلاحی، ابطالی و برگشت از فروش در نرم افزار واسط مالیاتی مالیتور لازم است، شناسه منحصر بفرد مالیاتی صورتحسابی که در نظر دارید داشته باشید. خریدار به صورتحساب واکنش نشان داده باشد و یا بصورت سیستمی بعد از یک ماه تایید شده باشد.
ثبت صورتحساب جدید می کنید. فیلدهای صورتحساب را تکمیل کنید. موضوع صورتحساب را اصلاحی، ابطالی و یا برگشت از فروش بسته به نیاز انتخاب کنید.
سریال داخلی صورتحساب را خالی بگذارید.
در بخش شماره منحصر به فرد مالیاتی مرجع، کد 22 رقمی فاکتور مد نظر را قرار دهید. در آپدیت آخر شما می توانید با فشردن آیکن برای ابطالی یا اصلاحی، فاکتور مورد نظر را به راحتی ابطال کنید. یک صورتحساب ابطالی از آن فاکتور باز شده و این اطلاعات درون آن قرار دارد. فقط کافیست آن را چک کرده و ارسال کنید.
سریال داخلی صورتحساب غیر، سریال موارد ابطالی و اصلاحی شماست. باید عددی غیر تکراری باشد، آن را وارد کنید. پیشنهاد می کنم سریال متفاوتی برای آن در نظر بگیرید تا پیگیری موارد ابطالی و اصلاحی در آینده برای شما آسان شود.
شناسه کالا، قیمت و باقی موارد را مانند فاکتور مرجع کامل کنید. در نظر داشته باشید برای صورتحساب ابطالی موارد شماره منحصر به فرد مالیاتی، شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب مرجع، تاریخ و زمان صدور صورتحساب (میلادی)، شماره اقتصادی فروشنده اجباری هستند.
اما برای صورتحساب اصلاحی و برگشت از فروش شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب مرجع، به علاوه کلیه اقلام اطلاعاتی صورتحساب مرجع اجباری است. توجه کنید که موارد:
قابل ویرایش نیستند.
بعد از بررسی اطلاعات به سامانه مودیان ارسال کنید.
مالیتور، نرم افزار واسط مالیاتی شما برای ارسال آسان و ارتباط با سامانه مودیان همواره طبق تغییرات سازمان مالیات کشور به روز است. با توجه به تعداد فاکتورهای رسمی خود می توانید پلن دایمی و یا بسته های تعدادی را انتخاب کنید.
قیمت نرم افزار سامانه مودیان مالیتور بسیار مقرون به صرفه است و با پشتیبانی سریع و در دسترس به شما به روز ترین خدمات سامانه مودیان را ارائه می دهد.
حسابداران گرامی، برای ثبت شرکت و اشخاص حقوقی در مالیتور محدودیتی ندارید. می توانید چند شرکت را بصورت مجزا ایجاد کرده و ارسال صورتحساب های آن ها را به عهده بگیرید.
برنامه نویسان گرامی، شرکت ها و مجموعه های خصوصی، API مالیتور برای فعال سازی در نرم افزار های اختصاصی شما موجود است.
مدیران و اشخاص حقیقی گرامی، خودتان به راحتی صورتحساب ها را ارسال کنید و از آن ها فایل pdf و پرینت تهیه کنید.
آموزش امکانات بیشتر در مالیتور را در ویدئو مشاهده کنید.
برای ایجاد صورتحساب اصلاحی، ابطالی و برگشت از فروش در مالیتور می توانید از لیست صورتحساب، عملیات در صورتحساب، از بخش مورد نظر آن اقدام کنید.
با فشردن بخش ابطالی، یک صورتحساب جدید با شماره مرجع فاکتور اصلی به همراه سریال جدیدی که تعریف کرده بوده اید برای شما ساخته می شود.
همانطور که می دانید برای ابطال یک فاکتور باید تمامی اطلاعات با فاکتور اصلی مطابق بوده و شماره صورتحساب غیر، شماره 22 رقمی مرجع و تاریخی بعد از آن باشد. در این حالت ساخت فاکتور مشابه زمانبر و احتمال خطا دارد. در مالیتور با فشردن یک دکمه این عملیات انجام شده و تنها لازم است آن را به سامانه مودیان ارسال کنید.
می دانید که مواردی مانند مبلغ و نوع تسویه قابل اصلاح است برای اینکار ساخت فرم مشابه و اطلاعات فاکتور مرجع باید شبیه هم باشند. در مالیتور با فشردن یک آیکن می توانید فاکتور اصلاحی را بسازید و فقط بخش های مورد نظر را اصلاح کنید.
اگر یک مشتری یا لیستی از کالاهای مشابه دارید بجای اینکه صورتحساب خود را چند بار از اول ایجاد کنید، می توانید از آن فرم مشابه بسازید و با سرعت بیشتری صورتحساب خود را ارسال کنید.
در شرایط آپدیت و با قطعی اینترنت ممکن است فاکتور شما در لحظه کد 22 رقمی را دریافت نکند. یا با ارسال های پی در پی چند کد 22 رقمی دریافت کنید که فقط یکی از آن ها درست بوده و در کارپوشه قرار دارد.
در این حالت از عملیات می توانید با + شماره های مالیاتی صورتحساب مد نظر را ببینید و پس از مشاهده در کارپوشه آن را در مالیتور نیز تایید کنید. ویدئو آموزش مرحله ای این بخش را ببینید.
در صورت در انتظار ماندن فاکتور صبر کنید و با استعلام، از وضعیت صورتحساب خود آگاه شوید. همچنین همه بخش های فاکتور را چک کنید تا اشتباه نداشته باشید و مطمین شوید این صبر فقط برای شلوغی سامانه است، نه خطای ارسال شما.
بسیار کامل و جامع
هادی راد
1402/04/17-20:53:21