چرا به مهاجرت از نرم افزار فعلی فکر می کنیم؟

  • دوشنبه 07/خرداد/1403
  • مدت زمان تقریبی مطالعه
چرا به مهاجرت از نرم افزار فعلی فکر می کنیم؟

چرا به مهاجرت از نرم افزار فعلی فکر می کنیم؟

بوجود آمدن الزامات و نیازمندی های جدید، تغییر محیط کسب و کار، لزوم اصلاح خطاها، هزینه های بالای پشتیبانی و الزام به بهبود عملکرد می تواند دلیل مهاجرت از نرم افزارها باشد.

تغییرات اصلی همیشه به رهبری نیاز دارد. مدیران باید یک رهبری قابل توجه را شکل دهند و حتی اگر مستقیما در جریان کار نیستند، می بایست اولویت ها را مشخص کنند، منابع موردنیاز را تهیه کرده و یک پشتیبانی مستمر را فراهم کنند. یک تغییر موثر به تیمی نیاز دارد که اهداف مشترک و دانش لازم را داشته باشند.

در مورد نرم افزار واسط سامانه مودیان هدف اصلی ارسال صورتحساب به کارپوشه است. در این پروسه سابقه و اطلاعات قبلی از اهمیت کمی برخوردار است چرا که تمامی اطلاعات به کارپوشه منتقل شده و شناسه مالیاتی برای آن صورتحساب ایجاد شده است. همچنین شما صورتحسابی داشته اید که از روی آن اقدام به ارسال کرده اید. پس نگران انتقال اطلاعات، توقف نرم افزار قبل، جابجایی داده ها نباشید چون پیوستگی میان داده ها وجود ندارد. در مالیتور امکان ثبت مشتریان با اکسل دارید. در این حالت می توانید از مشتریان خروجی اکسل تهیه کرده و به مالیتور اضافه کنید.

نقش مدیریت تغییر در بهبود نرم افزار

اگر مدیریت تغییر، بصورتی موثر اعمال شود، فرصت های قابل توجهی در راستای بهبود کارایی ایجاد می کند. اما در صورت ناکارامد بودن، منجر به تاخیرهایی می شود که طی آن، ذینفعان سازمان، زمان های زیادی را در انتظار اتخاذ تصمیمات و بروزرسانی اطلاعات، از دست خواهند داد. این ناکارآمدی حتی می تواند منجر به دوباره کاری شود. لازم است مدیریت به درستی انتخاب کرده و سریع تصمیم درست را اتخاذ کند. در مورد نرم افزار واسط چون برای ارسال صورتحساب طبق قانون 7 روز و با اعلام اطلاعیه فعلا 21 روز زمان دارید؛ لازم است در این بازه نرم افزار را انتخاب و مراحل جابجایی را انجام دهید.

چطور نرم افزارهای بهتر را جایگزین نرم افزار فعلی کنیم؟

بطور کلی جایگزینی نرم افزار پروسه زمانبر و سختی تلقی می شود. از آنجایی که کاربران مجموعه با آن نرم افزار با تمام اشکالات خو گرفته اند و معمولا حوصله آموزش های جدید ندارند، تغییر نرم افزارهای اساسی سخت خواهد شد.

جرقه های تغییر نرم افزار در ذهن مدیر یا کاربر زمانی فعال می شود که هزینه و کاربری نرم افزار همخوانی نداشته باشند همچنین ممکن است نیازهای جدید را پوشش ندهد. مهاجرت برای ارسال صورتحساب از نرم افزار واسط یا نرم افزار حسابداری کار سختی نیست چرا که هدف این پروسه به اندازه نرم افزارهای دیگر پیچیده نیست. با کمترین زمان می توانید این جابجایی را انجام دهید.

با راه اندازی سامانه مودیان و نیاز حسابداران به نرم افزار برای ارسال صورتحساب الکترونیکی ایجاد شد. اما نرم افزار حسابداری ای که امکان ارسال صورتحساب به سامانه مودیان را نداشته باشد حذف می شود؟ خیر. شما می توانید در کنار نرم افزار حسابداری خود، نرم افزار واسط مالیاتی داشته باشید.

سامانه مودیان نقشی کلیدی در مدرنیزه کردن نظام حسابداری مالیاتی ایفا می کند. این سامانه با تسهیل فرآیند جمع آوری اطلاعات مالیاتی، ارائه گزارش های دقیق و به موقع و کاهش خطاهای انسانی، به ارتقای شفافیت و عدالت مالیاتی کمک می کند.

با توجه به تغییرات روش ارسال صورتحساب الکترونیکی از سامانه 169 به سامانه مودیان می توان در نظر گرفت که نرم افزارهای واسط جایگزین سایت 169 شده اند. و لزوما نرم افزارهای حسابداری برای ارسال صورتحساب نیاز نیست. در مالیتور بدون نیاز به نرم افزار حسابداری صورتحساب الکترونیکی به کارپوشه ارسال کنید.

علاوه بر این هزینه ای که برای خرید امکان و ماژول سامانه مودیان می کنید در مقایسه با نرم افزارهای واسطی چون مالیتور بسیار بیشتر است. اگر تعداد صورتحساب های شما بالا باشد می توانید به کمک اکسل صورتحساب های خود را در مالیتور ثبت و به سامانه مودیان ارسال کنید. جایگزینی نرم افزارهای حسابداری بواسطه سند های زیادی که ثبت شده کار سختی است اما می توان بصورت موردی مانند بخش سامانه مودیان، حقوق و دستمزد و ... زیرسیستم های دیگری را جایگزین کنید تا این انتقال به مرور صورت گیرد.

مهاجرت از دیگر نرم افزارهای سامانه مودیان به نرم افزار واسط مالیتور

بطور کلی برای مهاجرت از نرم افزاری به نرم افزار جدید باید شناخت کافی را بدست آورید. این کار معمولا با دریافت دمو، محیطی پیش فرض و یا استفاده چند روز رایگان قابل انجام است. در زیر سیستم هایی مثل نرم افزار واسط سامانه مودیان این عمل آسان تر خواهد بود چرا که کلیت نرم افزار مجموعه ای عمیق و پر اطلاعات نیست. در نرم افزار سامانه مودیان تنها لازم است ارسال صورتحساب به سامانه مودیان را بررسی کنید. در ادامه خلاصه ای از سامانه مودیان را بخوانید. با آگاهی نرم افزار واسط خود را انتخاب کنید.

برای سامانه مودیان و سازمان امور مالیاتی فرقی ندارد که شما صورتحساب خود را با چه نرم افزار واسطی ارسال کنید. این نکته نشان می دهد انتخاب نرم افزار واسط مناسب و مقرون به صرفه به عهده شماست. حتی می توان صورتحساب اصلی را با نرم افزار الف فرستاده باشید اما با نرم افزار واسط مالیتور آن را ابطال کنید. این بدان معناست که امکان مهاجرت به نرم افزار مالیتور فراهم است.

بیشتر بدانید: ویدئو آموزشی نرم افزار مالیتور

خلاصه سامانه مودیان

سامانه مودیان Taxpayer system سامانه ای است که اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند صورتحساب های خود را بصورت الکترونیکی به کارپوشه با کمک نرم افزارهای واسط مالیاتی ارسال کنند. سامانه مودیان قوانین و شرایطی دارد که با توجه به کسب و کار هر شخص لازم است رعایت شود. مهم ترین تفاوت سامانه مودیان با سامانه های دیگر نظیر لیست معاملات فصلی این است که طرفین معامله به صورت مستقل اقدام به ارسال اطلاعات نمی کنند. بلکه فروشنده صورتحساب و نحوه تسویه معامله و سایر جزئیات معامله را در سامانه مودیان ارسال می نماید و شخص خریدار اقدام به رویت، بررسی و تایید یا رد صورتحساب می نماید.

در سامانه مودیان اشخاص حقیقی و حقوقی را مودی می نامیم. مشتری و خریدار نیز شخصی است که به آن کالا یا خدمتی فروخته ایم.

مودی در سامانه مودیان

  • شخص حقیقی
  • شخص حقوقی

نوع مشتری یا خریدار در سامانه مودیان

  • حقیقی نوع یک
  • حقیقی نوع دو
  • حقوقی
  • مشارکت مدنی
  • مصرف کننده نهایی

الگو صوتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان

  • الگو فروش
  • الگو پیمانکاری
  • الگو صادرات
  • الگو ارز
  • الگو بلیط
  • الگو طلا، جواهر و پلاتین
  • الگو قبوض خدماتی

با توجه به کسب و کارتان الگوی مورد نظر را انتخاب می کنید. در مالیتور تمامی الگوها بدون هزینه اضافی پشتیبانی می شود.

3 نوع صورتحساب الکترونیک

  • نوع اول: کامل مشابه صورتحساب رسمی است که تا قبل از این هم مودیان برای قبولی اعتبار مالیات بر ارزش افزوده از آن استفاده می کردند و حاوی اطلاعات کامل از جمله اطلاعات خریدار، فروشنده، کالا یا خدمات مورد معامله، مالیات بر ارزش افزوده، تخفیف، نحوه تسویه و… است.
  • نوع دوم: اطلاعات فروشنده (مودی) و کالا و خدمات کامل درج می شود بدون نیاز به اطلاعات خریدار؛ که مالیات بر ارزش افزوده مندرج در این صورتحساب به عنوان اعتبار مالیاتی شخص خریدار لحاظ نمی شود.
  • نوع سوم: رسید پرداخت صادره از دستگاه کارتخوان و درگاه الکترونیک پرداخت که مالیات بر ارزش افزوده مندرج در این صورتحساب به عنوان اعتبار مالیاتی شخص خریدار لحاظ نمی شود.

کلید خصوصی و شناسه یکتا

برای ارسال صورتحساب به سامانه مودیان لازم است هر مودی کلید خصوصی و شناسه یکتا داشته باشد. در مالیتور می توانید کلید خصوصی، کلید عمومی و CSR را ایجاد کنید. سپس کلید عمومی را در کارپوشه، عضویت، شناسه یکتا توسط مودی قرار دهید و شناسه یکتا دریافت کنید. کلید خصوصی و یکتا را در مالیتور قرار داده و صورتحساب خود را ارسال کنید. دریافت کلیدها

شناسه کالا یا خدمت

برای ثبت فاکتور یا صورتحساب به شناسه کالا و یا خدمت نیاز دارید که ارزش افزوده به این شناسه متصل است. طبق نیاز شناسه ای با ارزش افزوده 10 درصد و 0 درصد انتخاب کنید. مرجع شناسه کالا و خدمت سایت استاف آیدی است. شناسه ها در مالیتور نیز قرار دارند.

انتخاب نرم افزار واسط مالیاتی

برای انتخاب نرم افزار واسط جهت ارسال صورتحساب به سامانه مودیان لازم است به امکانات، آسان بودن نرم افزار، تعرفه ها، پشتیبانی، به روز بودن با سامانه مودیان (با توجه به اینکه هر فصل تغییرات جدید می دهد و همواره در حال به روز رسانی است) توجه کنید. در مالیتور امکان ثبت چند مودی در یک حساب کاربری مهیا است. می توانید پلن ها را بصورت تعدادی و دائمی تهیه کنید. در مالیتور امکان ثبت صورتحساب رایگان وجود دارد. جهت مشاوره و پشتیبانی با 02182801803 تماس بگیرید.

ثبت نام و شروع رایگان

جریمه عدم ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان

شرح تخلف و جریمه در نظر گرفته شده مربوط به سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی به شرح زیر است:
  • عدم صدور صورتحساب الکترونیکی
10 درصد فروش انجام شده یا 20 میلیون ریال هر کدام بیشتر باشد.

  • عدم عضویت در سامانه مودیان
  • عدم استفاده از پایانه های فروشگاهی
  • عدم استفاده از حافظه مالیاتی
  • استفاده از حافظه مالیاتی دیگران برای خود
  • استفاده از حافظه مالیاتی خود برای دیگران
  • عدم اعلام شماره حساب های بانکی
10 درصد فروش انجام شده یا 20 میلیون ریال هر کدام بیشتر باشد.
محرومیت از کلیه معافیت ها، نرخ صفر و مشوق مالیاتی

  • عدم تحویل صورتحساب چاپی به خریدار حذف، یا مخدوش کردن
10 درصد فروش انجام شده یا 20 میلیون ریال هر کدام بیشتر باشد.

  • عدم اطلاع رسانی در خصوص عدم صدور صورتحساب
  • عدم اطلاع رسانی در خصوص توقف استفاده از پایانه های فروشگاهی
  • عدم اطلاع رسانی در خصوص تغییر شغل، محل فعالیت، مالکیت و اجاره واحد کسب و کار

10 درصد فروش انجام شده یا 20 میلیون ریال هر کدام بیشتر باشد.

درباره این مقاله دیدگاهی بنویسید...
برای ثبت دیدگاه باید ابتدا وارد سایت شوید. جهت ورود را کلیک کنید