سازمان امور مالیاتی طی بخشنامه ای اعلام کرد؛
هزینه های مستند به صورتحساب های غیرالکترونیکی تا اردیبهشت 1406 قابل پذیرش است
سازمان امور مالیاتی کشور طی بخشنامه ای اعلام کرد: از تاریخ اول دیماه 1404 به بعد، عدم پذیرش اعتبار مالیات بر ارزش افزوده و پذیرش هزینه های قابل قبول مالیاتی صورتحساب های غیرالکترونیکی در دستور کار قرار خواهد گرفت.
به گزارش رسانه مالیاتی ایران، در متن بخشنامه سازمان امور مالیاتی آمده است؛
با عنایت به سوالات و ابهامات مطرح شده در خصوص پذیرش اعتبار صورتحساب های غیرالکترونیکی و هزینه های قابل قبول مالیاتی از تاریخ اول دی ماه 1404، بدین وسیله اعلام می شود:
نظر به اینکه به موجب بند (غ) تبصره (1) قانون بودجه سال 1404 کل کشور، در ماده (3) قانون تسهیل تکالیف مودیان جهت اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان مصوب 23 آبان ماه 1402 با اصلاحات و الحاقات بعدی، عبارت «تا پایان سال 1403» به عبارت «تا پایان آذر ماه سال 1404» تغییر یافته است، بنابراین از تاریخ اول دی ماه 1404 و به بعد، احتساب مالیات و عوارض خرید (اعتبار) در محاسبه مالیات بر ارزش افزوده صرفا با استناد به صورتحساب های الکترونیکی با رعایت سایر مقررات امکان پذیر می باشد.
با عنایت به مفاد ماده 28 قانون مالیات بر سوداگری و سفته بازی و مفاد صدر تبصره (5) ماده 25 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان (الحاقی به موجب ماده 10 قانون مالیات بر سوداگری و سفته بازی)، از بیست ماه پس از لازم الاجراء شدن قانون اخیرالذکر، سازمان امور مالیاتی کشور موظف است صرفا هزینه های دارای صورتحساب الکترونیکی را به عنوان هزینه های قابل قبول مالیاتی موضوع فصل دوم باب چهارم قانون مالیات های مستقیم بپذیرد.
بنابراین از حیث هزینه های قابل قبول مالیاتی، صورتحساب های غیرالکترونیکی دارای مشخصات خریدار صادره توسط کلیه مودیان تا بیست ماه پس از لازم الاجرا شدن قانون مالیات بر سوداگری و سفته بازی با رعایت مقررات مربوطه در حساب مالیاتی قابل پذیرش می باشد.
با توجه به تاریخ انتشار قانون مالیات بر سوداگری و سفته بازی در روزنامه رسمی (مورخ 28مرداد ماه 1404)؛ تاریخ لازم الاجراء شدن آن برابر با 13 شهریور 1404 بوده (مگر در مواردی که در خود قانون ترتیب خاصی برای موقع اجرا مقرر شده باشد) و بر این اساس، بیست ماه پس از لازم الاجرا شدن قانون مزبور مندرج در ماده 28 آن، برابر با تاریخ 7 اردیبهشت 1406 می باشد.
سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: مودیان محترم باید هرچه سریع تر نسبت به استفاده از سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی اقدام کنند تا از ابتدای دی ماه 1404 در محاسبات مالیاتی با مشکل مواجه نشوند.

معاون تحول هوشمند نظام مالیاتی:
از دی ماه 1404 اعتبار مالیات بر ارزش افزوده هیچ صورت حساب غیرالکترونیکی پذیرفته نمی شود
معاون تحول هوشمند نظام مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: از یکم دی ماه سال جاری هیچ صورت حسابی خارج از سامانه مودیان قابل پذیرش نخواهد بود و اعتبار صورت حساب های کاغذی و غیرالکترونیکی در نظام مالیات بر ارزش افزوده کاملاً منتفی می شود.
یکشنبه، 16 آذر 1404
به گزارش رسانه مالیاتی ایران، محمد برزگری معاون تحول هوشمند نظام مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در نشست با خبرنگاران، اظهار کرد: بر اساس بند «غ» تبصره 1 قانون بودجه سال 1404، اعتبار مالیات بر ارزش افزوده صورت حساب های غیرالکترونیکی، تنها تا پایان آذر ماه سال 1404 قابل پذیرش اند و از یکم دی ماه به بعد، اعتبار مالیات بر ارزش افزوده صورت حساب خارج از سامانه مودیان غیرقابل پذیرش خواهد بود.
وی افزود: بی اعتباری صورت حساب های کاغذی از اول دی ماه 1401 در نظام مالیات بر ارزش افزوده برقرار شده است؛ به این معنا که اعتبار مالیات بر ارزش افزوده تنها زمانی معتبر است که صورت حساب الکترونیکی صادر شود، در غیر این صورت اعتبار مالیات بر ارزش افزوده برای آن معامله محاسبه نخواهد شد.
معاون تحول هوشمند نظام مالیاتی با اشاره به آثار این سیاست، گفت: در اردیبهشت 1405 نتیجه الزام صدور صورت حساب الکترونیکی از یکم دی ماه 1404 بهتر احساس خواهد شد؛ زیرا هنگام ارائه اظهارنامه زمستان 1404، دیگر امکان درج خریدهای خارج از سامانه مودیان در خلاصه عملکرد دوره زمستان 1404 وجود نخواهد داشت.
برزگری ادامه داد: بر اساس آمارهای تابستان 1404، تنها 8.45 درصد صورت حساب های ارایه شده توسط مودیان برای استفاده ازاعتبار مالیات بر ارزش افزوده کاغذی بوده و میانگین نسبت اعتبار مالیاتی مبتنی بر صورت حساب کاغذی به کل اعتبار مالیاتی اظهارشده مودیان در این دوره حدوداً 8 درصد بوده است.
وی درباره برنامه های حذف صورت حساب کاغذی در نظام مالیات بر ارزش افزوده نیز، گفت: افزایش تسهیل در انجام تکالیف قانونی، گسترش صدور صورت حساب الکترونیکی، افزایش تقاضای دریافت صورت حساب الکترونیکی، اطلاع رسانی گسترده به مودیان و اجرای مانور ساماندهی سیستمی صورت حساب های کاغذی، از مهم ترین اقدامات در این حوزه است.
معاون تحول هوشمند نظام مالیاتی افزود: از دوره تابستان 1404، کاهش بدهی مالیات بر ارزش افزوده منوط به افشا و معرفی طرف تجاری توسط مودی در قالب اطلاعات و در فرمت اکسل شده بود.
وی همچنین از دستاوردهای ساماندهی سیستمی صورت حساب های کاغذی در نظام مالیات بر ارزش افزوده خبر داد و گفت: این اقدام باعث شناسایی بخشی از تعارضات و نیز تغییر شیوه تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده شده است؛ به گونه ای که اکنون ارائه فهرست معاملات و افشای جزئیات معاملات همراه با معرفی طرف تجاری الزامی شده است.
برزگری در توضیح تبصره یک ماده 17 قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: براساس ماده 17 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400، مودیان موظف اند مالیات و عوارض فروش را از خریدار یا کارفرما دریافت کرده و پس از کسر مالیات و عوارض پرداختی، مطابق مقررات آن را به حساب سازمان امور مالیاتی واریز کنند.
وی افزود: طبق تبصره 1 همین ماده، سازمان می تواند تمام یا بخشی از مودیان مشمول قانون یا مشتریان آنان را ملزم کند که مالیات و عوارض مربوط را همزمان با صدور صورتحساب به حساب سازمان واریز نمایند. آیین نامه اجرایی این تبصره ـ شامل فهرست مودیان مشمول و شیوه پرداخت مالیات و عوارض با پیشنهاد سازمان امور مالیاتی به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می رسد. مالیات و عوارضی که به این روش پرداخت می شود، برای فروشنده به عنوان بستانکاری منظور شده و برای خریدار (در صورتی که مصرف کننده نهایی نباشد) اعتبار مالیاتی محسوب می شود.
معاون تحول هوشمند نظام مالیاتی کشور توضیح داد: مالیاتی که کسب وکارها از طریق دستگاه کارتخوان یا قبض به حساب سازمان واریز می کنند، همان مالیات بر ارزش افزوده ای است که پیش از این نیز به طور معمول از مردم دریافت می شد.
برزگری خاطرنشان کرد: در گذشته کسب وکارها مالیات بر ارزش افزوده را در دوره های سه ماهه به دولت پرداخت می کردند، اما در روش جدید، همین مالیات به صورت روزانه تسویه می شود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا این طرح برای نخستین بار اجرا می شود، گفت: خیر؛ پیش از این، دفاتر اسناد رسمی از سال 1402 در گام اول، و پلتفرم های نمایش خانگی از تاریخ یکم مهر 1404 در گام دوم، اجرای طرح را آغاز کرده اند.
معاون تحول هوشمند نظام مالیاتی با اشاره به علت انتخاب برخی کسب وکارها به عنوان اولویت اجرای طرح افزود: با توجه به اهمیت حفظ نقدینگی بنگاه های اقتصادی در مراحل آغازین، براساس بررسی ها و پایش های آماری، صنوفی در اولویت قرار گرفتند که میانگین اعتبار خرید کمتری داشته اند.
برزگری درباره مشمولان گام سوم اجرای طرح گفت: در این مرحله، حدود 180 رستوران لوکس و گران قیمت در تهران و شمیرانات و شعبه های آن ها برای اجرای طرح از تاریخ یکم دی ماه 1404 انتخاب شده اند که فهرست آن ها از سوی سازمان امور مالیاتی منتشر شده است.
معاون تحول هوشمند نظام مالیات در تشریح مبنای کسر نرخ 8 درصد از تراکنش های دستگاه کارتخوان اظهار کرد: با وجود اینکه نرخ عمومی مالیات بر ارزش افزوده 10 درصد است، اما براساس بررسی رفتار مودیان و میانگین اعتبار مالیات بر ارزش افزوده آن ها، نرخ 8 درصد به عنوان مالیات علی الحساب تعیین شده است. همچنین با توجه به اینکه مبلغ پرداختی از طریق دستگاه کارتخوان عموماً شامل قیمت کالا به همراه مالیات بر ارزش افزوده است، مقدار واقعی کسر از گردش کارتخوان معادل 7.27 درصد کل مبلغ خواهد بود.
پیش از خرید یا استفاده از یک نرم افزار واسط، توصیه می شود به موارد زیر دقت کنید:
یکی از گزینه ها نرم افزار واسط «مالیتور» است که می تواند برای شما مفید باشد.