خرید های خود را در سامانه 169 رد کنید. اگر خریدی در سامانه مودیان بود، صورتحساب خرید تکراری در 169 نفرستید.
مزایای تسریع در اقدامات مربوط به صورت حساب های خرید
با توجه به مهلت 21 روزه صدور تا ثبت صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان، هرچه ثبت صورتحساب در سامانه دیرتر صورت گیرد زمان برای تایید و در نتیجه بهره گیری از اعتبار خرید کمتر خواهد بود. لذا ترغیب فروشنده جهت تسریع در ثبت صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان پس از صدور صورتحساب الکترونیکی امری ضروری است.
تایید صورتحساب های درج شده در کارپوشه خریدار باعث می شود تا اعتبار این صورت حساب الکترونیکی برای خریدار با رعایت ماده 9 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، مورد تایید بوده و قابل رسیدگی نباشد بدیهی است صورتحساب های خارج از سامانه مورد حسابرسی قرار خواهد گرفت.
در صورتی که خریدار حداکثر تا 1403/01/31 نسبت به تایید صورتحساب درج شده در کارپوشه خود اقدام نماید اعتبار صورتحساب های مربوطه در همان دوره صدور صورتحساب (دوره چهارم) لحاظ می گردد در غیر این صورت اعتبار آن در دوره بعدی اعمال خواهد شد.
توجه کنید که صورتحساب ها را به ترتیب شماره سریال صورتحساب ارسال کرده باشید.
در حال حاضر امکان ثبت صورتحساب تا 21 روز قبل را دارید.
صورتحساب الکترونیکی با روش تسویه نقدی/نسیه و یا نسیه
خصوص فروش های نقدی/نسیه و یا نسیه ی کالاها و خدمات مشمول مالیات بر ارزش افزوده، محاسبه حد مجاز فروش صرفا برای مبالغ نسیه، در دوره هایی که مبالغ آن پرداخت و به تایید طرفین رسیده باشد، لحاظ خواهد شد. این یعنی اگر نسیه یا نقدی نسیه ارسال می کنید، پیگیر تایید صورتحساب باشید!
مزایای تسریع در اقدامات مربوط به صورتحساب های فروش
صورتحساب های الکترونیکی ثبت شده در سامانه مؤدیان، با رعایت ماده 9 قانون سامانه مؤدیان، مورد قبول بوده و قابل رسیدگی نمی باشند.
فروشنده پس از ثبت صورتحسابهای فروش، با اطمینان بیشتری می تواند نسبت به تکمیل اطلاعات خارج از سامانه خود اقدام و اظهارنامه تکمیل شده را مسترد نماید..
با توجه به فرصت 21 روزه و 30 روزه خریدار برای واکنش، اگر صورتحساب فروش صادره نسیه یا نقد/نسیه باشد و خریدار تأیید نکند، فروش نقدی محسوب می شود. در صورت عدم تأیید تا 1403/01/31، فروشنده به اندازه کل مبلغ صورتحساب، مشمول مالیات و عوارض فروش در دوره صدور صورتحساب شده و به همین اندازه، از حد مجاز موضوع ماده 6 دوره جاری وی کسر خواهد شد.
در صورتیکه فروشنده در نقش حق العمل کار مبادرت به صدور صورتحساب فروش نماید، تا زمانیکه ثبت در سامانه مودیان را به تاخیر انداخته و آمر نیز صورتحساب را تایید ننماید، فروش انجام شده به عنوان فروش حق العمل کار محاسبه گردیده و موجب کسر از حد مجاز حق العمل کار می شود.
اگر حد مجاز شما پر شده است و خریداران نتوانسته اند صورتحساب خود را در سامانه مودیان تایید کنند؛ لازم است صورتحساب اصلاحی بفرستید تا بتوان تایید کرد. همچنین می توانید ابطال و مجددا ارسال کنید.
فروش کالاها و ارائه خدمات صادراتی مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده، با عنایت به اینکه برای خریدار اعتبار ایجاد نمی کند، در محاسبات حد مجاز فروش هم لحاظ نمی شود. در خصوص صورتحساب های الکترونیکی با الگوی صادرات، اگر این صورتحساب ها پس از اعتبارسنجی با اظهارنامه گمرکی مورد تایید سامانه نباشند (عدم مطابقت با اظهارنامه گمرک) به عنوان صورتحساب نوع دوم با الگوی فروش در نظر گرفته شده و حدمجاز فروش آن اعمال خواهد شد.
اظهارنامه پیش فرض و تکالیف مشمولین
براساس ماده 3 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، اطلاعاتی که براساس سامانه می رسد قابلیت بررسی ندارد و مورد قبول سازمان است مگر در موارد خاصی که در ماده 9 قانون مورد اشاره رخ داده باشد مانند عدم ثبت، کم اظهاری، بیش اظهاری و عدم صدور صورتحساب.
به زبان دیگر سازمان مالیاتی اظهارنامه پیش فرض تولید می کند.
این اظهارنامه چیه؟
فروش و خرید های هر مودی در اختیار مودی قرار بده،
مودی یکماه (تا پایان ماه بعد از دوره) فرصت داره، این اظهار نامه رو اصلاح کنه؛ فروش و خرید های خارج از سامانه رو به این اضافه کنه، بعد به سازمان مالیاتی مستند کنه و مالیاتش رو هم پرداخت کنه.
دو فرصت:
فرصت سازمان مالیاتی: که باید اظهارنامه درست کنه
فرصت مودی: وقت داره فروش و خرید رو وارد کنه و برای سازمان مالیاتی مستند کنه
فرقش چیه؟
ماده 3 قانون تسهیل:
ویرایش اظهارنامه تا 22 اردیبهشت ماه و اصلاح اشتباهات
در خصوص افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده از 9 درصد به 10 درصد
به موجب قانون بودجه سال 1403 کل کشور و به منظور تامین منابع لازم برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و صندوق فولاد، نرخ مالیات بر ارزش افزوده موضوع ماده (7) قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال 1403 به میزان یک واحد درصد (از 9% به 10%) افزایش یافته است.
بنابراین مؤدیان مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده در موارد عرضه کالا و خدمات مشمول (به استثنای کالاهای خاص موضوع ماده (26) قانون مالیات بر ارزش افزوده که دارای نرخ های جداگانه ای می باشند) مکلف اند از ابتدای سال 1403 و در زمان صدور صورتحساب مالیات و عوارض ارزش افزوده را به نرخ ده (10) درصد در صورتحساب درج و از خریدار دریافت نمایند.
هر شناسه کالا یا خدمت ممکن است چند نرخ ارزش افزوده داشته باشد. در این صورت برای مثال اگر نرخ 0، 9 و 10 داشته باشد باید سه مرتبه به مالیتور اضافه شود. با توجه به تغییر نرخ ارزش افزوده به 10 درصد، لازم است شناسه های مورد نظر خود را با نرخ 10 درصد نیز در مالیتور اضافه کنید. امکان حذف شناسه های 9 درصد و یا تغییر آن وجود ندارد چرا که در فرصت 21 روزه، در حال استفاده است.
در پایان هر فصل می توانید گزارشی از مالیتور دریافت کنید. برای دریافت گزارش از فروش ها اکسلی حرفه ای برای حسابدار خود بفرستید. در زمان خود صرفه جویی کنید و اکسل کاربردی و زیبا رو با رمز محافظت شده دریافت کنید. وارد نرم افزار مالیتور شده و از منو وارد گزارش ها شوید. تاریخ مورد نظر را وارد کرده و اکسل را دانلود کنید. فاصله دو تاریخ نباید بیشتر از 3 ماه باشد. فایل بصورت اتوماتیک دریافت و دارای کلمه عبور می باشد. مطالعه بیشتر و مشاهده آموزش ویدئویی
در این بخش می توانید گزارشی از فروش و ارزش افزوده هر کالا بدست آورید. مجموع فی، مجموع ارزش افزوده و مجموع کل فروش هر کالا قابل مشاهده و قابل فیلتر کردن است. این بخش نیز خروجی اکسل دارد.
تیم مالیتور همواره در تلاش است در کنار آپدیت های سامانه مودیان شرایط و امکانات مناسب بیشتری از این حوزه را در اختیار کاربران خود قرار دهد. اگر هنوز عضو مالیتور نشده اید از ثبت نام رایگان وارد شده و در صورت نیاز به مشاوره با 02182801803 تماس بگیرید.
کلمات کلیدی
سازمان امور مالیاتی، دریافت شناسه کالا سامانه مودیان، شناسه یکتا، قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، نحوه ثبت فاکتور فروش در سامانه مودیان، نرم افزار واسط سامانه مودیان، ثبت فاکتور در سامانه مودیان، سامانه مودیان اشخاص حقیقی، شناسه کالا سامانه مودیان، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، نرم افزار سامانه مودیان