ترخیص کالا از گمرک آخرین مرحله از فرآیند صادرات و واردات کالا محسوب می شود. به طور کلی، به مرحله ثبت اظهارنامه صادرات یا واردات در اداره گمرک به اصطلاح کوتاژ Cottage می گویند. پس از رسیدن محموله به گمرک، برای انجام مراحل ترخیص کالا باید مشخصات مربوط به آن را در سامانه مکانیزه گمرک ثبت کرد. بعد از اظهار کالا در گمرک، یک برگه و شماره سریال برای کالا اختصاص می یابد که به آن شماره کوتاژ گفته می شود.
شما می توانید سریال کوتاژ را برای همه محموله های وارداتی و صادراتی خود اخذ کنید. اگر شماره کوتاژ برای صادرات ک الا دریافت شود، به آن کوتاژ صادراتی گفته می شود و اگر این برگه را برای واردات کالا بگیرید، در واقع کوتاژ وارداتی دریافت کرده اید. برای مثال، اگر قصد وارد کردن یک کالا توسط روش های حمل و نقل ریلی، دریایی یا هوایی را داشته باشید، باید در هنگام ترخیص بار نسبت به دریافت کوتاژ وارداتی اقدام کنید.
به دلیل الکترونیکی شدن روند تشریفات گمرکی اظهارنامه را در سامانه EPL ثبت می کنند و به محض قفل شدن اطلاعات در این سامانه یک شماره اختصاصی 8 رقمی به کالای اظهار شده تعلق می گیرد که به آن سریال اظهارنامه یا شماره کوتاژ می گویند.
هدف از تولید و طراحی شماره کوتاژ، اظهار کالاهای گمرکی است. همچنین برای تنظیم و ثبت اظهارنامه گمرکی لازم است در سامانه جامع گمرکی ثبت نام کرده و نسبت به تکمیل فرم معرفی نامه اقدام کنید.
به عنوان یک تاجر از زمان بارگیری محموله در گمرک تا زمان ترخیص و حمل کالا به مقصد به شماره کوتاژ نیاز خواهید داشت. به طور کلی، کاربردهای کوتاژ عبارت اند از:
فرقی نمی کند که شما قصد تجارت کالا با چه روش حمل و نقلی را داشته باشید؛ در هر صورت همه بازرگانان محترم پس از استعلام حمل و نقل هوایی، دریایی یا زمینی و انتخاب بهترین گزینه، برای اتمام مراحل ترخیص کالاهای تجاری خود از گمرک به کد 8 رقمی کوتاژ نیاز خواهند داشت.
یکی از مهم ترین مراحل برای ترخیص کالا تنظیم و ثبت اظهارنامه است. از جمله مدارک موردنیاز برای تنظیم اظهارنامه می توان به:
مجوزهای ثبت سفارش
و سایر مجوزهای موردنیاز کالا و … اشاره کرد. دریافت پروانه بهره برداری از مدارک لازم برای دریافت اظهارنامه است. پس از تنظیم اظهارنامه مبلغی جهت ثبت آن بر اساس نوع کالا تجاری و بازرگانی دریافت می شود.
این مبلغ توسط صاحب کالا و یا نماینده قانونی وی پرداخت شده و پس از گذشت این مراحل کنترل کالا و بررسی آن توسط بازرسان شرک صورت می گیرد و در صورت عدم مغایرت ترخیصیه کالا صادر می شود. بعد از طی کردن این مراحل و فرایند اداری، صندوق دار با ثبت کد اظهارنامه، مبلغ فیش صادر شده را مطابقت می دهد و در صورت عدم مغایرت، پروانه گمرکی صادر می شود. پس از این، مسئول بخش، پروانه صادر شده را مهر و امضا کرده و آن را به صاحب کالا تحویل می دهد. بعد از طی شدن این مراحل، ترخیص کالا امکان پذیر است.
برای ارسال صورتحساب الکترونیکی الگوی صادرات به کد کمرگ نیاز دارید. درادامه برخی از کد گمرک ها را برای شما جدا کرده ایم.
نظر به آنکه سایر اشخاص حقوقی به جز اشخاص حقوقی موضوع ماده 16 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1400 از تاریخ 1402/01/01 مکلف به رعایت مقررات قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و صدور صورتحساب الکترونیکی و ارسال آن به سامانه مودیان خواهند بود، به استحضار می رساند:
جهت صدور صورتحساب الکترونیکی حسب اصلاحیه آیین نامه اجرایی موضوع ماده (95) قانون مالیات های مستقیم، بر اساس معاملات و فعالیت های مختلف و متناسب با نوع کسب و کار مودیان، الگوهایی برای انواع صورتحساب الکترونیکی مشخص شده است. هر الگوی صورتحساب الکترونیکی دارای برخی اقلام اختصاصی و برخی اقلام مشترک با سایر الگوها می باشد. این اقلام مختص صورتحساب الکترونیکی بوده و اقلام دیگری را شامل نمی شود. الگوهای مختلف بشرح ذیل اعلام می گردد:
الگوی اول (فروش کالا و خدمات)
الگوی دوم (فروش ارز): این الگو صرفا توسط صرافی ها مورد استفاده قرار می گیرد.
الگوی سوم (صورتحساب طلا، جواهر و پلاتین): این الگو صرفا توسط فروشندگان طلا مورد استفاده قرار می گیرد.الگوی چهارم (قرارداد پیمانکاری)
الگوی پنجم (قبوض خدماتی)
الگوی ششم (بلیط هواپیما)
الگوی هفتم (صادرات)
الگوی اول (فروش کالا و خدمات)
الگوی دوم (صورتحساب طلا، جواهر و پلاتین): این الگو صرفا توسط فروشندگان طلا مورد استفاده قرار می گیرد.
رسید یا گزارش الکترونیکی دستگاه کارتخوان یا درگاه پرداخت الکترونیکی دارای شماره منحصر بفرد مالیاتی
جزئیات هر یک از این الگوها از جمله اقلام اطلاعاتی هر الگو، مشخصات و ضوابط اعتبارسنجی هر قلم اطلاعاتی در سند دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی به نشانی Intamedia.ir، بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، بخش آیین نامه ها دستورالعمل ها و نرم افزارهای مرتبط، در دسترس می باشد. منبع
مشمولین سامانه مودیان می توانند از واسط های مالیاتی برای ارسال صورتحساب کمک بگیرند.
برخی از قوانین و مقررات سامانه مودیان برای ارسال صورتحساب های صادرات و الگو صادرات به شرح زیر است:
سازمان امور مالیاتی کشور، به صورت کلی سه نوع صورتحساب الکترونیکی را معرفی کرده است. صورتحساب های الکترونیکی نوع 1 و 2 و 3.
صورتحساب الکترونیکی نوع اول مخصوص کسب و کارهای B2B یا عمده فروشی است. در حالی که صورتحساب الکترونیکی نوع 2 مخصوص کسب و کارهایی است که با مصرف کننده نهایی در ارتباط هستند و به صورت B2C فعالیت می کنند. صورتحساب الکترونیکی نوع 3 نیز در واقع همان رسید دستگاه های کارتخوان یا درگاه های پرداخت آنلاین است که به صورت خودکار در قالب صورتحساب معتبر برای سازمان امور مالیاتی ارسال می شود.
ایزو 4217 (به انگلیسی: ISO 4217) یک استاندارد بین المللی است که کدهای سه حرفی انگلیسی مربوط به یکای پول کشورهای مختلف را بر اساس سازمان بین المللی استانداردسازی (ایزو) تعریف می کند. هر کشوری یک واحد استاندارد پولی دارد که گوگل در قالب ISO4217 آن را شناسایی می کند. واحد پولی رسمی ایران نیز ریال بوده که با کد IRR مشخص شده و استفاده می شود.
کشور | کد |
---|---|
ایران | IRR |
کانادا (دلار کانادا) | CAD |
آمریکا (دلار آمریکا) | USD |
امارات | AED |
ترکیه | TRY |
اروپا | DEM |
ژاپن | JPY |
در مالیتور این بخش قرار دارد و با جستجوی بخش کوچکی از آن می توانید ارز مورد نظر را انتخاب کنید. همچنین می توانید اکسل آن را از اینجا دریافت کنید و یا مقاله ایزو 4217 را برای اطلاعات بیشتر مطالعه کنید.
اصولا در سازوکار سامانه مودیان برای صادرات، صورتحساب الکترونیکی شرکت های صادراتی، تفاوت زیادی با سایر صورتحساب های الکترونیکی نوع 1 ندارد. بلکه ثبت صورتحساب در سامانه مودیان برای صادرات حتی از شرکت های داخلی B2B دیگر آسانتر هم هست!
شرکت های داخلی یا صادراتی، برای صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی معاملات خود می توانند با کمک شرکت های واسط مانند مالیتور اقدام نمایند.
برای صادرات شما باید علاوه بر موارد موجود در الگو فروش، وزن خالص کالا فروخته شده را نیز وارد نمایید. هر چند نیازی به پر کردن قسمت های مبلغ تخفیف و سهم نقدی ندارید. روش تسویه باید نقدی باشد.
مالیتور نرم افزار واسط مالیاتی است که از طریق آن می توانید صورتحساب های خود را به سامانه مودیان و کارپوشه خود ارسال کنید. این سامانه آنلاین تمامی نیازهای شما جهت امور صورتحساب ها برطرف می کند و تمامی الگوها را پوشش می دهد. برای ارسال صورتحساب صادرات می توانید از مالیتور کمک بگیرید. شروع با 3 ارسال رایگان در اختیار شماست.
بطور خلاصه موارد لازم قبل و حین ارسال الکترونیکی به شرح زیر است که می توانید با کمک پشتیبانی 82801803 سوالات مرتبط را برطرف نمائید.
نکات لازم توجه در صورتحساب صادرات شامل چند مورد است که بطور خلاصه اشاره می شود.
اغلب شناسه کالاهای صادراتی اختصاصی هستند و شما می توانید به کمک مقاله نحوه دریافت شناسه اختصاصی اقدام به دریافت شناسه اختصاصی کنید. در جدول چند خدمت مرتبط با صادرات در حوزه خدمات مالی و بیمه ذکر شده است.
شناسه کالا یا خدمت | نام کالا یا خدمت |
---|---|
2330001003228-معاف | خدمات مالی و اعتباری اعطای تسهیلات توسط صندوق های حمایتی که به موجب قانون تاسیس شده یا می شوند در چارچوب اساسنامه ضمانت صادرات |
2330001022083 | شرکت بیمه تعهد می کند که خسارت های وارد شده به اموال بیمه شده را در هنگام بارگیری، حمل و تخلیه جبران کند. این رشته را می توان به سه بیمه باربری کالاهای وارداتی، صادراتی و داخل کشور تقسیم کرد .-بیمه مرکزی ایران/ شرکت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران |
2330001022168 | بیمه اعتبار به دو بخش ظرفیت بدهی (داخلی) و صادرات تقسیم می شود. اعتبار ظرفیت بدهی، مطالبات ناشی از اعتبارات اعطایی، در برابر ریسک عدم بازپرداخت تحت پوشش قرار می گیرند. اعتبار صادرات،تامین مطالبات بیمه گذار یا ذی نفع در رابطه با فروش کالاهای صادراتی در قال |
در همه موارد می توانید از امکانات مجموعه مالیتور بهره مند شوید. برای دریافت و تولید CSR رایگان کلیک کنید. همچنین می توانید فاکتور های خود را پرینت و یا pdf با امضای دیجیتالی داشته باشید.