در بازه زمانی 16 بهمن ماه 1402 تا 5-7 اسفند ماه 1402 سامانه مودیان با تاخیر و به سختی صورتحساب ارسال می شد.
مطالعه مقاله مرتبط
بنظر شما چرا سامانه مودیان از تاریخ 24 خرداد تا 30 خرداد ماه 1402 قطع شده است؟
نظر خود را کامنت کنید.
سامانه ها همواره نیازمند آپدیت هستند. از مشکلات پروژه های ملی و کشوری در آپدیت نرم افزار این است که فرصت کافی برای آپدیت کردن ندارند و همواره در حال ارائه خدمات هستند. در بیشتر مواقع سرور آپدیت و بکاپ گیری را در نسخه تستی بارگزاری می کنند؛ تا از آسیب رسیدن به سامانه فعال جلوگیری کنند.
آخرین آپدیت ها را در مقاله زیر بخوانید.
صبر کنید و در زمان مشاهده خطای سرور، از تلاش بیهوده دست بردارید. در سامانه مودیان اگر صورتحسابی در حالت pending باشد چندین بار هم که ارسال کنید، قبول نکرده و دوبار
ثبت نخواهد شد. فقط لازم است صبر کنید تا نتیجه از سرور نهایی شود.
درست است که پنل کند عمل می کند، اما رفرش های مکرر بار روی سرور را زیاد کرده و آسیب بیشتری به آن وارد می کند.
ممکن است در این وسعت کار تخصیص منابع به سامانه کم باشد، اما لازم است رم بهتر و سرور های بیشتر برای آن پیش بینی شود. مانند الگوی بانک ها که هزینه و نگهداری سرور را بیشتر در نظر می گیرند.
همچنین سرویس های آنلاین همواره در معرض نفوذ بوده و در حال مقابله هستند. همین کار نیز باعث درگیر شدن بیشتر سرور می شود.
سامانه مودیان از چهارشنبه 24 خرداد ماه 1402 و تا امروز 30 خرداد ماه با اختلال مواجه شده است که خطاهایی مانند،
برای اطلاع رسانی به کاربران و کسانی که از سامانه استفاده می کنند می توان api ساخت که وقتی فراخوانی انجام شود، ساعت سرور سامانه مودیان را پاسخ دهد. این استعلام وضعیت سرورها از اولین کدهایی است که در وب سرویس ها قرار می گیرد.
اما انجام ندادن این کار چه آسیب هایی به سامانه مودیان می زند؟
کاربران همواره تلاش می کنند از سامانه استفاده کرده و کدها را اجرا کنند؛ مثلا فاکتور می فرستند، توکن می گیرند، اعتبار سنجی کلید خصوصی و یکتا و شناسه ملی رو می کند و در نهایت به خطا می خورند.
در صورتی که اگر این خط کد استعلام وضعیت سرور را فعال می کردند، برنامه نویس این خطا و استعلام را به کاربر نمایش می داد و کاربر ادامه کار را انجام نداده و بار بیشتری روی سرور قرار نمی داد.
همچنین می توان با ارسال پیامک های حمایتی و یا اعلام قطعی از این ترافیک زیاد جلوگیری کنند.
اضافه شدن منوی صورتحساب های قبل از 1402/03/26 که شاید حذف شود و یا توضیحاتی ارائه شود. طبق استوری منتشر شده جناب آقای محمد برزگری (رئیس مرکز تنظیم مقررات، نظام پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان) در تاریخ 30 خرداد ماه: پردازش سریع تر صورتحساب ها، اعتبارسنجی کامل صورتحساب ها، فیلترهای جستجوی قوی مدیریت حساب موارد آپدیت سامانه مودیان هستند.
و سوالات متداول دیگر:
مودی می بایست مراتب را تا پایان روز اداری بعد، از طریق کارپوشه خود در سامانه مودیان یا به هر طریق دیگری که سازمان امور مالیاتی کشور اعلام نماید، حسب مورد به سازمان مذکور یا شرکت های معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی اعلام نموده و تا زمان امکان پذیر شدن صدور صورتحساب الکترونیکی، مطابق دستورالعمل موضوع ماده 12 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، نسبت به ثبت و ارسال صورتحساب های صادره به سازمان اقدام نماید. منبع
در این خطا که مربوط به شناسه کالا یا خدمت شماست 2 موضوع مطرح است. ممکن است بطور کل شناسه ای که انتخاب کرده اید در سایت stuffId قرار ندارد. یا ممکن است شناسه اختصاصی ای که دریافت کرده اید هنوز در سایت قرار نگرفته باشد.
همچنین اخیرا تاریخ انقضا برای هر شناسه در نظر گرفته شده است که ممکن است تاریخ آن منقضی شده باشد و شما نمی توانید از آن شناسه استفده کنید.
در صورت عدم تمایل به ارسال مستقیم، شرایط لازم برای ارسال صورتحساب های الکترونیکی صادره از طریق شرکت های معتمد فراهم شده است. عملکرد شرکت های معتمد تحت نظارت مرکز تنظیم مقررات می باشد و در صورت عدم همکاری شرکت های معتمد اقدامات لازم انجام می پذیرد.
فاصله زمانی تاریخ و زمان صدور صورتحساب با ارسال آن به سامانه مودیان حداکثر یک هفته می باشد.
جزییات آن در سند "دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی" در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان ، گزینه آیین نامه ها و دستورالعمل ها و نرم افزارهای مرتبط قابل بهره برداری می باشد.
به این معنی است که در تولید فیلد شماره منحصر به فرد مالیاتی (فیلد taxid) اشتباه صورت گرفته است. این فیلد شناسه ای 22 کاراکتری است که از 4 بخش شناسه یکتای حافظه مالیاتی، تاریخ ثبت صورتحساب در حافظه مالیاتی، سریال داخلی صورتحساب حافظه مالیاتی، و رقم کنترلی به ترتیب با طول ثابت 6، 5، 10 و 1 رقم تشکیل شده است. معمولا دلیل وقوع این پیام خطا عدم همخوانی تاریخ ثبت صورتحساب در حافظه مالیاتی با فیلد تاریخ و زمان صدور صورتحساب (فیلد indatim)، و یا تکراری بودن سریال داخلی صورتحساب حافظه مالیاتی می باشد. همچنین طبق قانون بازه ارسال صورتحساب 7 روز می باشد که در ماه های اخیر نامحدود و در برخی آپدیت های سامانه مودیان یک ماه قبل تر هم امکان ارسال وجود دارد.
جزییات آن در اسناد "قالب شناسه یکتا حافظه مالیاتی و شماره منحصر به فرد مالیاتی" و " دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی" در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان ، گزینه آیین نامه ها و دستورالعمل ها و نرم افزارهای مرتبط قابل بهره برداری می باشد.
طبق استوری و خبر منتشره در صفحه دکتر موحدی بکنظر و جناب آقای برزگری (رئیس مرکز تنظیم مقررات، نظام پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان)؛ با توجه به مصوبه 20 خرداد ماه 1402 کارگروه راهبری سامانه مودیان و اخذ مجوزهای لازم؛ مهلت ارسال و ثبت صورتحساب های الکترونیکی صادره از 1 آبان 1401 تا پایان خردادماه سال جاری تا تاریخ 31 تیرماه 1402 تمدید گردیده است.
این پیام یعنی: هر چی فاکتور تا آخر خرداد ماه صادر کردید، فرصت دارید تا آخر تیرماه ارسال کنید.
شما بعنوان خریدار 30 روز فرصت داشتید تا صورتحساب های خرید خود را تایید یا رد کنید، صورتحساب پس از این فرجه 30روزه بصورت سیستمی تایید می شده است. در اختلال پیش آمده، آن ها تایید یا رد نشده است. لازم است سازمان فرصتی ایجاد کند تا ما بعنوان خریدار اقدام به تایید و یا رد صورتحساب های ایجاد شده کنیم.
پس از مشکلات و تغییراتی که سامانه مودیان این روزها داشته است. این منو به منوی اصلی اضافه شده است. به نظر می رسد دریافت صورتحساب ها دو بخش شده است. قبل 26 خرداد و بعد آن
وقتی شما صورتحساب هایتان را مثلا امروز ارسال کنید در جدول و منوی اصلی دیده می شود و ستون های مختلفی دارد که در اون منوی 26 خرداد وجود ندارد.
ضمن اینکه لینک منو ها https://tp.tax.gov.ir/old-Invoice/internalSell به این شکل در آمده است old- اضافه شده است. به نظر بنده مدل جمع آوری فاکتور عوض شده است و برنامه نویس و یا تیم برنامه نویسی این سامانه نمی توانسته روش قبل رو ادامه دهد و یا عجله ی در کار بوده تا سامانه بروز و در دسترس شود.
اشتباه از اینجا شروع شده است و شاید بعدا وقتی آپدیت بعدی را دهند منوها سه تا، چهار تا و ... شود.
برای جلوگیری از این کار برنامه نویس سامانه مودیان باید زحمت بکشد و داده ها را به جدول جدید کانورت کند و منوی 26 خرداد رو حذف کند و بعدا وقتی آپدیت داد حواسش به داده های قدیم باشد. داده های قدیم، داده های کثیف (از نظر برنامه نویسی) نیستند. داده های سالمی هستند که طبق روش ما ذخیره شده اند و مردم و مودیان مقصر این امر نبوده اند.
سامانه مالیتور از 26 خرداد ماه ارسال صورتحساب به سامانه مودیان را انجام و شماره منحصر به فرد مالیاتی دریافت کرده است. مالیتور، نرم افزار مستقل و رابط مالیاتی برای ارسال صورتحساب به سامانه مودیان با امکاناتی همچون:
دارای امکان API
امکانات بیشتر مالیتور را در ویدئو مشاهده نمایید.
مشکلات و دغدغه شما در این اختلال پیش آمده چیست؟ برایمان در بخش نظرات بنویسید.
سامانه مودیان سند باکس؟ کد 22 رقمی نمیده یعنی؟ با پشتیبانی مالیتور تماس بگیرید 02188430578
صورتحساب که ارسال می شه وفتی استعلام می گیریم fail می شه ولی پیام خطایی نمی ده ! دلیلش چیه (زمان تست 1402/04/09)
چه سامانه وصل باشه چه سامانه قطع ما در نهایت جریمه خواهیم شد
در مورد قطع شدن پیامک : بنظرم چون قطع بوده برداشتن که هزینه اضافی نشه، و اینکه تایید یا ردی اتفاق نمی افتاده که ... نگران باشن
Abedinia
1402/04/10-14:40:24