• بی نهایت مودی حقیقی و حقوقی در یک حساب کاربری. اضافه کردن هر مودی فقط 4 میلیون تومان، فرصت محدود خرید

بررسی علل اختلال در سامانه مودیان

  • سه شنبه 30/خرداد/1402
  • مدت زمان تقریبی مطالعه
بررسی علل اختلال در سامانه مودیان

در بازه زمانی 16 بهمن ماه 1402 تا 5-7 اسفند ماه 1402 سامانه مودیان با تاخیر و به سختی صورتحساب ارسال می شد.

مطالعه مقاله مرتبط

بنظر شما چرا سامانه مودیان از تاریخ 24 خرداد تا 30 خرداد ماه 1402 قطع شده است؟

  1. در حال آپدیت هستند
  2. آپدیت دادن خراب شده
  3. سامانه هک شده
  4. قصد جمع کردن این سامانه دارند

نظر خود را کامنت کنید.

مشکلات آپدیت در سامانه های آنلاین

سامانه ها همواره نیازمند آپدیت هستند. از مشکلات پروژه های ملی و کشوری در آپدیت نرم افزار این است که فرصت کافی برای آپدیت کردن ندارند و همواره در حال ارائه خدمات هستند. در بیشتر مواقع سرور آپدیت و بکاپ گیری را در نسخه تستی بارگزاری می کنند؛ تا از آسیب رسیدن به سامانه فعال جلوگیری کنند.

آخرین آپدیت ها را در مقاله زیر بخوانید.

بیشتر بدانید: به روزرسانی سامانه مودیان و مالیتور

کمک شما در زمان مشکل دار شدن سامانه آنلاین

صبر کنید و در زمان مشاهده خطای سرور، از تلاش بیهوده دست بردارید. در سامانه مودیان اگر صورتحسابی در حالت pending باشد چندین بار هم که ارسال کنید، قبول نکرده و دوبار

ثبت نخواهد شد. فقط لازم است صبر کنید تا نتیجه از سرور نهایی شود.

درست است که پنل کند عمل می کند، اما رفرش های مکرر بار روی سرور را زیاد کرده و آسیب بیشتری به آن وارد می کند.

ممکن است در این وسعت کار تخصیص منابع به سامانه کم باشد، اما لازم است رم بهتر و سرور های بیشتر برای آن پیش بینی شود. مانند الگوی بانک ها که هزینه و نگهداری سرور را بیشتر در نظر می گیرند.

همچنین سرویس های آنلاین همواره در معرض نفوذ بوده و در حال مقابله هستند. همین کار نیز باعث درگیر شدن بیشتر سرور می شود.

خطای سامانه مودیان

اتفاقات اخیر در قطعی سامانه مودیان

سامانه مودیان از چهارشنبه 24 خرداد ماه 1402 و تا امروز 30 خرداد ماه با اختلال مواجه شده است که خطاهایی مانند،

  • انجام عملیات در سرور با خطا مواجه شد.
  • متنی جهت صبر و شکیبایی برای برخی کاربران ظاهر شده است.
  • هنگام لاگین کد پیامکی ارسال نمی شود و بدون کد وارد کارپوشه می شوید.
  • در روز دوشنبه امکان دریافت شناسه یکتا بوده اما ارسال همچنان انجام نمی شده است.

استعلام سرور

راه حل های موجود برای اعلام خطای سرور

برای اطلاع رسانی به کاربران و کسانی که از سامانه استفاده می کنند می توان api ساخت که وقتی فراخوانی انجام شود، ساعت سرور سامانه مودیان را پاسخ دهد. این استعلام وضعیت سرورها از اولین کدهایی است که در وب سرویس ها قرار می گیرد.

اما انجام ندادن این کار چه آسیب هایی به سامانه مودیان می زند؟

کاربران همواره تلاش می کنند از سامانه استفاده کرده و کدها را اجرا کنند؛ مثلا فاکتور می فرستند، توکن می گیرند، اعتبار سنجی کلید خصوصی و یکتا و شناسه ملی رو می کند و در نهایت به خطا می خورند.

در صورتی که اگر این خط کد استعلام وضعیت سرور را فعال می کردند، برنامه نویس این خطا و استعلام را به کاربر نمایش می داد و کاربر ادامه کار را انجام نداده و بار بیشتری روی سرور قرار نمی داد.

همچنین می توان با ارسال پیامک های حمایتی و یا اعلام قطعی از این ترافیک زیاد جلوگیری کنند.

در آپدیت سامانه مودیان چه اتفاقی افتاده است؟

اضافه شدن منوی صورتحساب های قبل از 1402/03/26 که شاید حذف شود و یا توضیحاتی ارائه شود. طبق استوری منتشر شده جناب آقای محمد برزگری (رئیس مرکز تنظیم مقررات، نظام پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان) در تاریخ 30 خرداد ماه: پردازش سریع تر صورتحساب ها، اعتبارسنجی کامل صورتحساب ها، فیلترهای جستجوی قوی مدیریت حساب موارد آپدیت سامانه مودیان هستند.

پیش بینی های سامانه مودیان در سوالات متداول جهت قطعی سامانه

و سوالات متداول دیگر:

اگر پایانه فروشگاهی مودی به هر دلیلی با مشکل مواجه شود و امکان صدور صورتحساب الکترونیکی وجود نداشته باشد، چه روش جایگزینی وجود دارد؟

مودی می بایست مراتب را تا پایان روز اداری بعد، از طریق کارپوشه خود در سامانه مودیان یا به هر طریق دیگری که سازمان امور مالیاتی کشور اعلام نماید، حسب مورد به سازمان مذکور یا شرکت های معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی اعلام نموده و تا زمان امکان پذیر شدن صدور صورتحساب الکترونیکی، مطابق دستورالعمل موضوع ماده 12 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، نسبت به ثبت و ارسال صورتحساب های صادره به سازمان اقدام نماید. منبع

مقدار فیلد شناسه کالا خدمت با اطلاعات سامانه منطبق نیست برای چیست؟

در این خطا که مربوط به شناسه کالا یا خدمت شماست 2 موضوع مطرح است. ممکن است بطور کل شناسه ای که انتخاب کرده اید در سایت stuffId قرار ندارد. یا ممکن است شناسه اختصاصی ای که دریافت کرده اید هنوز در سایت قرار نگرفته باشد.

همچنین اخیرا تاریخ انقضا برای هر شناسه در نظر گرفته شده است که ممکن است تاریخ آن منقضی شده باشد و شما نمی توانید از آن شناسه استفده کنید.

در صورت تمایل به استفاده از شرکت های معتمد ارائه کننده خدمات و عدم ارسال صورتحساب الکترونیکی توسط شرکت های مذکور تکلیف چیست؟

در صورت عدم تمایل به ارسال مستقیم، شرایط لازم برای ارسال صورتحساب های الکترونیکی صادره از طریق شرکت های معتمد فراهم شده است. عملکرد شرکت‎ های معتمد تحت نظارت مرکز تنظیم مقررات می باشد و در صورت عدم همکاری شرکت های معتمد اقدامات لازم انجام می پذیرد.

فرجه زمانی برای صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان چه قدر است؟

فاصله زمانی تاریخ و زمان صدور صورتحساب با ارسال آن به سامانه مودیان حداکثر یک هفته می باشد.

جزییات آن در سند "دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی" در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان ، گزینه آیین نامه ها و دستورالعمل ها و نرم افزارهای مرتبط قابل بهره برداری می باشد.

دریافت پیام خطای (مقدار فیلد شماره منحصر به فرد مالیاتی منطبق با اطلاعات سامانه نمی باشد و صورتحساب معتبر نیست 0301=) به چه معنی است؟

به این معنی است که در تولید فیلد شماره منحصر به فرد مالیاتی (فیلد taxid) اشتباه صورت گرفته است. این فیلد شناسه ای 22 کاراکتری است که از 4 بخش شناسه یکتای حافظه مالیاتی، تاریخ ثبت صورتحساب در حافظه مالیاتی، سریال داخلی صورتحساب حافظه مالیاتی، و رقم کنترلی به ترتیب با طول ثابت 6، 5، 10 و 1 رقم تشکیل شده است. معمولا دلیل وقوع این پیام خطا عدم همخوانی تاریخ ثبت صورتحساب در حافظه مالیاتی با فیلد تاریخ و زمان صدور صورتحساب (فیلد indatim)، و یا تکراری بودن سریال داخلی صورتحساب حافظه مالیاتی می باشد. همچنین طبق قانون بازه ارسال صورتحساب 7 روز می باشد که در ماه های اخیر نامحدود و در برخی آپدیت های سامانه مودیان یک ماه قبل تر هم امکان ارسال وجود دارد.

شاید مفید باشه: لیست خطاهای سامانه مودیان هنگام ارسال صورتحساب

جزییات آن در اسناد "قالب شناسه یکتا حافظه مالیاتی و شماره منحصر به فرد مالیاتی" و " دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی" در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان ، گزینه آیین نامه ها و دستورالعمل ها و نرم افزارهای مرتبط قابل بهره برداری می باشد.


استوری آقای برزگری

تکلیف صورتحساب ها در قطعی سامانه مودیان در خرداد ماه چیست؟

طبق استوری و خبر منتشره در صفحه دکتر موحدی بکنظر و جناب آقای برزگری (رئیس مرکز تنظیم مقررات، نظام پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان)؛ با توجه به مصوبه 20 خرداد ماه 1402 کارگروه راهبری سامانه مودیان و اخذ مجوزهای لازم؛ مهلت ارسال و ثبت صورتحساب های الکترونیکی صادره از 1 آبان 1401 تا پایان خردادماه سال جاری تا تاریخ 31 تیرماه 1402 تمدید گردیده است.

این پیام یعنی: هر چی فاکتور تا آخر خرداد ماه صادر کردید، فرصت دارید تا آخر تیرماه ارسال کنید.

جریمه مالیاتی

تکلیف تایید صورتحساب های خرید و یا رد آن چیست؟

شما بعنوان خریدار 30 روز فرصت داشتید تا صورتحساب های خرید خود را تایید یا رد کنید، صورتحساب پس از این فرجه 30روزه بصورت سیستمی تایید می شده است. در اختلال پیش آمده، آن ها تایید یا رد نشده است. لازم است سازمان فرصتی ایجاد کند تا ما بعنوان خریدار اقدام به تایید و یا رد صورتحساب های ایجاد شده کنیم.

منوی صورتحساب های قبل از 1402/03/26 در کاپوشه برای چیست؟

پس از مشکلات و تغییراتی که سامانه مودیان این روزها داشته است. این منو به منوی اصلی اضافه شده است. به نظر می رسد دریافت صورتحساب ها دو بخش شده است. قبل 26 خرداد و بعد آن

وقتی شما صورتحساب هایتان را مثلا امروز ارسال کنید در جدول و منوی اصلی دیده می شود و ستون های مختلفی دارد که در اون منوی 26 خرداد وجود ندارد.

ضمن اینکه لینک منو ها https://tp.tax.gov.ir/old-Invoice/internalSell به این شکل در آمده است old- اضافه شده است. به نظر بنده مدل جمع آوری فاکتور عوض شده است و برنامه نویس و یا تیم برنامه نویسی این سامانه نمی توانسته روش قبل رو ادامه دهد و یا عجله ی در کار بوده تا سامانه بروز و در دسترس شود.

اشتباه از اینجا شروع شده است و شاید بعدا وقتی آپدیت بعدی را دهند منوها سه تا، چهار تا و ... شود.

برای جلوگیری از این کار برنامه نویس سامانه مودیان باید زحمت بکشد و داده ها را به جدول جدید کانورت کند و منوی 26 خرداد رو حذف کند و بعدا وقتی آپدیت داد حواسش به داده های قدیم باشد. داده های قدیم، داده های کثیف (از نظر برنامه نویسی) نیستند. داده های سالمی هستند که طبق روش ما ذخیره شده اند و مردم و مودیان مقصر این امر نبوده اند.

بیشتر بدانید: صورتحساب اصلاحی، ابطالی و برگشت از فروش در سامانه مودیان

سامانه مالیتور از 26 خرداد ماه ارسال صورتحساب به سامانه مودیان را انجام و شماره منحصر به فرد مالیاتی دریافت کرده است. مالیتور، نرم افزار مستقل و رابط مالیاتی برای ارسال صورتحساب به سامانه مودیان با امکاناتی همچون:

  • آموزش های گام به گام و ویدئویی
  • ارسال 10 فاکتور رایگان تا مهر ماه
  • ثبت مؤدی و شرکت رایگان و نامحدود
  • دریافت PDF و پرینت فاکتور با امضا
  • ایجاد فاکتور با اکسل در پلن سالانه
  • جایزه معرفی به دیگران
  • دارای امکان API

امکانات بیشتر مالیتور را در ویدئو مشاهده نمایید.

مشکلات و دغدغه شما در این اختلال پیش آمده چیست؟ برایمان در بخش نظرات بنویسید.

درباره این مقاله دیدگاهی بنویسید...
برای ثبت دیدگاه باید ابتدا وارد سایت شوید. جهت ورود را کلیک کنید
  • A
    Abedinia
    1402/04/10-14:40:24

    سامانه مودیان سند باکس؟ کد 22 رقمی نمیده یعنی؟ با پشتیبانی مالیتور تماس بگیرید 02188430578

  • س
    سعید دشت بزرگی
    1402/04/09-19:44:07

    صورتحساب که ارسال می شه وفتی استعلام می گیریم fail می شه ولی پیام خطایی نمی ده ! دلیلش چیه (زمان تست 1402/04/09)

  • هادی راد
    1402/03/30-11:46:16

    چه سامانه وصل باشه چه سامانه قطع ما در نهایت جریمه خواهیم شد

  • A
    Abedinia
    1402/03/30-11:41:56

    در مورد قطع شدن پیامک : بنظرم چون قطع بوده برداشتن که هزینه اضافی نشه، و اینکه تایید یا ردی اتفاق نمی افتاده که ... نگران باشن