خطاهای لیست بیمه تامین اجتماعی و روش های رفع آن بخش دوم

  • پنجشنبه 17/مهر/1404
  • مدت زمان تقریبی مطالعه
خطاهای لیست بیمه تامین اجتماعی و روش های رفع آن بخش دوم

این مقاله بخش دوم از مجموعه ی آموزش رفع خطاهای لیست بیمه تامین اجتماعی است.
اگر بخش اول را هنوز مطالعه نکرده اید، پیشنهاد می کنیم ابتدا آن را بخوانید.

بیشتر بدانید: خطاهای لیست بیمه تامین اجتماعی و روش های رفع آن


بخش اول خطاها در لیست بیمه تامین اجتماعی

خطای 003 لیست بیمه

کد خطای 003 زمانی ظاهر می شود که کد ملی فرد با شماره بیمه او تطابق نداشته باشد.
این خطا معمولاً به دو دلیل رخ می دهد:

  1. خطای کاربر هنگام وارد کردن اطلاعات: به عنوان مثال، ممکن است هنگام ثبت کد ملی، صفر ابتدایی آن درج نشده باشد.
  2. عدم تعریف اطلاعات اشتغال فرد در شرکت موردنظر در سیستم سازمان تامین اجتماعی.

شرح خطا:
شماره بیمه شده در اطلاعات بیمه شدگان کارگاه یافت نشد.

شماره بیمه هر فرد بر اساس کد ملی او ساخته می شود و برای ارسال لیست بیمه باید از همین کدملی استفاده شود. با این حال، پیش از ارسال لیست، لازم است شماره بیمه فرد به همراه مدارک هویتی (مانند شناسنامه و کارت ملی) در شعبه مربوطه برای کارگاه ثبت و تایید گردد.

به عبارت دیگر، شعبه تامین اجتماعی باید تعیین کند که شماره بیمه متعلق به کدام کد ملی است و فرد در کدام کارگاه مشغول به کار است؛ در غیر این صورت، سیستم شماره بیمه را شناسایی نمی کند و هنگام ارسال لیست، خطای 003 نمایش داده می شود.

راهکار رفع خطا:
ابتدا از طریق سامانه eservices.tamin.ir نسبت به نام نویسی اینترنتی اقدام کنید.
اگر پس از انجام این کار مشکل همچنان ادامه داشت، فرد باید به صورت حضوری به واحد نام نویسی شعبه تامین اجتماعی مراجعه نماید.

خطای 012 لیست بیمه

خطای 012 ممکن است به دلایل زیر رخ دهد:

  1. تطابق نداشتن تاریخ شروع یا ترک کار با تعداد روزهای کارکرد:
    زمانی که تاریخ شروع به کار یا ترک کار با تعداد روزهای کارکرد در ماه هم خوانی ندارد، سیستم این خطا را صادر می کند.
    به عنوان مثال، اگر کارگر از میانه ماه شروع به کار کرده باشد ولی شما برای او 30 روز کارکرد ثبت کنید، با این خطا مواجه خواهید شد.
  2. عدم ثبت کد کارگاهی در لیست بیمه:
    در صورتی که کد کارگاه در لیست وارد نشده باشد، باید آن را ثبت کنید تا خطا برطرف شود.

خطای 033 لیست بیمه

کد خطای 033 در لیست بیمه مربوط به کد ملی نامعتبر است. در ادامه نحوه رفع این خطا توضیح داده شده است:

  1. ابتدا اطمینان حاصل کنید که بیمه شده در کارگاه شما نام نویسی شده است.
    امکان نام نویسی غیرحضوری از طریق سایت تأمین اجتماعی وجود دارد.
  2. توجه کنید اگر شماره بیمه را با دو صفر ابتدایی (00) وارد کرده باشید و سپس فایل لیست را تهیه کرده باشید، ممکن است خطای کد ملی و شماره بیمه شخص بیمه شده نامعتبر است ظاهر شود.
  3. برای رفع مشکل، به قسمت تعریف کارمندان بروید، شماره بیمه را اصلاح کنید، سپس دوباره خروجی فایل بگیرید و لیست بیمه را مجدد بارگذاری نمایید.
  4. اگر بیمه شده در کارگاه شما نام نویسی شده است و مورد صفرهای ابتدایی را نیز بررسی کرده اید، ممکن است علت دیگر خطا، شماره موقت بیمه باشد که توسط شعبه تأمین اجتماعی صادر شده است.
    گاهی اوقات بیمه شده قبلاً در همان شعبه، به عنوان بیمه شده تبعی (فرزند یا همسر) دارای شماره بیمه موقت بوده است.در این صورت باید با مراجعه به واحد نام نویسی شعبه، درخواست تبدیل شماره موقت به دائم را مطرح کنید.

خطای 213 لیست بیمه

خطای 213 به دلیل عدم عقد قرارداد بیمه کارفرمایی بین کارفرما و واحد فنی بیمه شدگان شعبه رخ می دهد.

شرح خطا:
بیمه شده کارفرما فاقد قرارداد بیمه کارفرمایی با امور فنی بیمه شدگان می باشد.

راهکار رفع خطا:
کارفرما باید برای عقد قرارداد بیمه کارفرمایی با شعبه مربوطه اقدام کند.
پس از عقد قرارداد، کارفرما باید نام خود را در ردیف لیست بیمه وارد کرده و دستمزد مطابق قرارداد را ثبت نماید.

خطای 216 لیست بیمه

در بیشتر موارد، بیمه مدیرعامل از نوع بیمه اختیاری یا کارفرمایی است.
اما در صورتی که مدیرعامل شرایط بیمه اجباری را داشته باشد، باید حداقل حقوق خود را طبق قانون کار در نظر بگیرد و 27 درصد از آن را به عنوان بیمه پرداخت کند.

نکته مهم این است که مدیرعامل تنها در صورتی می تواند از مزایای بیمه بهره مند شود که عنوان شغلی دیگری نیز در شرکت داشته باشد.

بنابراین، برای رفع خطای 216 و ثبت عنوان شغلی مدیرعامل در لیست بیمه باید با مراجعه به شعبه مربوطه تامین اجتماعی، قرارداد کارفرمایی را امضا کنید.

پس از استعلام سابقه بدهی، مسئول درآمد شعبه اجازه اضافه شدن مدیرعامل به لیست را صادر خواهد کرد.

خطای 9107 لیست بیمه

خطای 9107 مربوط به عدم رعایت حداقل مزد روزانه است.
حداقل دستمزد روزانه هر ساله توسط شورای عالی کار از طریق بخشنامه رسمی دستمزد اعلام می شود.
در صورت عدم رعایت این میزان حداقل مزد، سازمان تأمین اجتماعی پس از حدود شش ماه، جریمه و بدهی برآوردی را محاسبه و به کارفرما ابلاغ می کند.

نکته:
این خطا از نوع هشدار (زرد) است؛ یعنی حتی بدون اصلاح آن نیز می توانید لیست بیمه را ارسال کنید.
سیستم صرفاً هشدار می دهد تا از این موضوع آگاه باشید.

خطای 9108 لیست بیمه

خطای 9108 مربوط به کارگاه هایی با دستمزد مقطوع است.
اگر کارفرما شخص حقیقی (صنف) باشد و کارگاه توسط بازرس تامین اجتماعی به عنوان کارگاه دارای دستمزد مقطوع شناخته شده باشد، لازم است در لیست بیمه، دستمزد کارکنان را بر اساس دستمزد ثابت تعیین شده برای آن شغل وارد کنید.
در غیر این صورت با پیام زیر مواجه می شوید:

با توجه به مغایرت دستمزدهای مندرج در لیست با دستمزد ثابت کارگاه، دریافت لیست میسر نیست.

نکات مهم:

  • تنها اصناف مشمول دستمزد مقطوع هستند؛ شرکت ها شامل این قانون نمی شوند.
  • برای بررسی اینکه آیا کارگاه شما مشمول دستمزد مقطوع شده است یا خیر، باید آخرین گزارش بازرسی کارگاه را مشاهده کنید.

مراحل مشاهده گزارش بازرسی:

  1. ورود به سامانه eservices.tamin.ir
  2. انتخاب گزینه بازرسی های کارگاه از منوی کارفرمایان
  3. انتخاب مشاهده و اعتراض به گزارشات بازرسی های کارگاهی
  4. مشاهده فهرست بازرسی ها و کلیک بر روی گزینه جزئیات در ستون عملیات
  5. در قسمت بالای گزارش، اگر عبارت فاقد دستمزد مقطوع نوشته شده باشد، کارگاه شما مشمول نیست.
    اما اگر عباراتی مانند «فروشگاه لوازم خانگی» یا «فروشگاه پوشاک» درج شده باشد، کارگاه شما دارای دستمزد مقطوع است.

در صورت تمایل می توانید درخواست بازرسی مجدد ثبت کنید:

  • به صورت حضوری با مراجعه به شعبه تامین اجتماعی
  • یا به صورت غیرحضوری از همان مسیر منوی بازرسی های کارگاه و انتخاب گزینه اعتراض در آخرین ردیف گزارش.

یادآوری:
این خطا نیز از نوع هشدار است و مانع ارسال لیست بیمه نمی شود.

خطای 9109 لیست بیمه

این خطا نیز مربوط به کارگاه های دارای دستمزد مقطوع است.
در صورت بروز خطای 9109، عنوان شغلی وارد شده در لیست بیمه با فهرست مشاغل تایید شده کارگاه مطابقت ندارد.
پیام خطا معمولاً به این صورت است:

عنوان شغلی مندرج در لیست با فهرست مشاغل کارگاه تطابق ندارد.

نکات مهم:

  • فقط اصناف مشمول دستمزد مقطوع هستند؛ شرکت ها از این قاعده مستثنی اند.
  • برای بررسی وضعیت کارگاه خود، باید آخرین گزارش بازرسی را مشاهده کنید.
  • اگر در گزارش، عنوانی مانند «فروشگاه لوازم خانگی» یا «پوشاک» ثبت شده باشد، کارگاه شما دارای دستمزد مقطوع است و باید درخواست بازرسی مجدد بدهید (حضوری یا اینترنتی از طریق سامانه تامین اجتماعی).

توجه:
این خطا نیز از نوع هشدار است و مانع ارسال لیست بیمه نمی شود.
سیستم صرفاً به شما اطلاع می دهد که مغایرت وجود دارد.

خطای 9116 لیست بیمه

خطای 9116 زمانی نمایش داده می شود که تعداد روز کارکرد فرد در ماه کمتر از تعداد روزهای همان ماه وارد شده باشد.
این اتفاق معمولاً در دو حالت رخ می دهد:

  1. فرد واقعاً در آن ماه کمتر از کل روزهای ماه کار کرده است.
  2. کارکرد ماه به اشتباه کمتر از مقدار واقعی ثبت شده است (مثلاً در ماه 31 روزه، 30 روز وارد شده است).

نکته:
این خطا از نوع هشدار زرد است و مانع ارسال لیست نمی شود.
اما اگر کارکرد اشتباه ثبت شده است، حتماً قبل از ارسال لیست آن را اصلاح کنید.

خطای 9117 لیست بیمه

خطای 9117 به معنای تداخل کارکرد بیمه شده با ایام بارداری است.
در دوره های خاص مانند مرخصی استعلاجی، زایمان، سربازی یا تحصیل، قرارداد کار کارگر به طور موقت متوقف می شود.
با این حال، نام او باید همچنان در لیست بیمه باقی بماند، ولی تعداد روزهای کارکرد او باید صفر درج شود.
در این مدت، حقوق و مزایای کارگر توسط سازمان تامین اجتماعی پرداخت می شود.

نکته:
این خطا نیز از نوع هشدار است و ارسال لیست بیمه را متوقف نمی کند.
سیستم صرفاً جهت اطلاع کارفرما آن را نمایش می دهد.

خطای 9120 لیست بیمه

خطای 9120 زمانی رخ می دهد که بیمه شده در گروه بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی قرار داشته باشد.
اگر برای فردی که از صندوق بازنشستگی دیگری حقوق دریافت می کند به اشتباه در لیست بیمه تامین اجتماعی حق بیمه پرداخت کنید، حقوق بازنشستگی او قطع خواهد شد و مسئولیت این اشتباه بر عهده کارفرما است.

برای جلوگیری از بروز این خطا باید توجه داشت که بازنشستگان به دو گروه تقسیم می شوند:

  1. بازنشستگان تامین اجتماعی
  2. بازنشستگان سایر صندوق ها

هر بازنشسته فقط می تواند از یک صندوق حقوق بازنشستگی دریافت کند.
همچنین اگر بازنشسته تامین اجتماعی در روز بیش از 7.33 ساعت کار کند، ممکن است دیگر مشمول دریافت هم زمان دو حقوق نباشد.

برای پیشگیری از مشکلات احتمالی، لازم است اطلاعات بازنشسته به درستی در سامانه ثبت شود و مدارک مربوطه مانند حکم بازنشستگی نیز ضمیمه گردد.

خطای 9123 لیست بیمه

خطای 9123 در صورتی رخ می دهد که عنوان شغلی درج شده در لیست بیمه با عنوان شغلی ثبت شده در آخرین بازرسی کارگاه مغایرت داشته باشد.

روش رفع خطا:
برای رفع این خطا باید به سامانه بازرسی تامین اجتماعی مراجعه کرده و آخرین بازرسی کارگاه خود را مشاهده کنید.
سپس کد عنوان شغلی درج شده در لیست بیمه را دقیقاً مطابق با کد عنوان شغلی درج شده در گزارش بازرسی وارد نمایید.

به عنوان نمونه:
اگر شما عنوان شغلی را «مدیر عامل» ثبت کرده اید اما در بازرسی عنوان «مدیرعامل» (بدون فاصله) درج شده باشد، همین اختلاف جزئی باعث بروز خطا می شود.

نکته:
این خطا از نوع هشدار است و مانع ارسال لیست بیمه نمی شود.
سیستم فقط به شما اعلام می کند که مغایرتی در عنوان شغلی وجود دارد.

خطای 9140 لیست بیمه

اگر کارگاه شما به عنوان کارگاه با دستمزد مقطوع شناسایی شده باشد، ممکن است با خطای زیر مواجه شوید:

دستمزد ارسالی کوچکتر از حداقل دستمزد صنف کارگاه می باشد.

توجه: تنها اصناف مشمول دستمزد مقطوع هستند و شرکت ها شامل این قانون نمی شوند.

برای بررسی اینکه کارگاه شما مشمول دستمزد مقطوع است یا خیر، باید به آخرین گزارش بازرسی کارگاه مراجعه کنید.

مراحل مشاهده گزارش بازرسی:

  1. ورود به سامانه eservice.tamin.ir
  2. از منوی کارفرمایان، گزینه بازرسی های کارگاه و سپس مشاهده و اعتراض به گزارشات بازرسی های کارگاهی را انتخاب کنید.
  3. در صفحه باز شده، لیست بازرسی های کارگاه نمایش داده می شود. به آخرین بازرسی انجام شده مراجعه نمایید.
  4. از ستون عملیات گزینه جزئیات را انتخاب کنید تا گزارش کامل را مشاهده کنید.
  5. در بالای صفحه گزارش، در قسمت کارگاه دارای دستمزد مقطوع صنف، اگر عبارت فاقد دستمزد مقطوع نوشته شده باشد، کارگاه شما مشمول نیست.

در این صورت می توانید برای بازرسی مجدد اقدام کنید:

  • حضوری: مراجعه به شعبه تامین اجتماعی
  • غیرحضوری: از همان بخش بازرسی های کارگاه در سامانه، گزینه اعتراض را در آخرین ردیف گزارش انتخاب کنید.

خطای 9175 لیست بیمه

کد خطای 9175 مربوط به افزایش نامتعارف حقوق و دستمزد است.
این خطا از نوع هشدار (زرد) است و مانعی برای ارسال لیست بیمه ایجاد نمی کند.

در صورتی که حقوق فردی به صورت غیرمعمول افزایش یافته باشد، لازم است این افزایش همراه با ارتقاء عنوان شغلی باشد.
برای اطمینان از صحت اطلاعات، پیشنهاد می شود درخواست بازرسی بیمه تامین اجتماعی ثبت کنید تا عنوان شغلی کارمند در گزارش بازرسی به روزرسانی شود.
این کار باعث می شود در زمان بازنشستگی نیز مشکلی برای بیمه شده ایجاد نشود.

خطای 9176 لیست بیمه

خطای 9176 به این معناست که پایه سنواتی درج شده در لیست کمتر از پایه سنواتی محاسبه شده بر اساس سابقه کار فرد در کارگاه است.

این مورد یک خطای هشدار غیرمغایرتی است، یعنی حتی با وجود آن می توانید لیست بیمه را ارسال کنید.
برای بررسی جزئیات باید در تب خطاها و هشدارها، از ستون عملیات، گزینه مشاهده ریز اطلاعات را انتخاب کنید.
در صفحه بازشده، بخش پایه سنواتی را بررسی نمایید:

  • اگر مقدار اظهارات کارفرما و نتیجه پردازش یکسان باشد، مشکلی وجود ندارد.
  • اگر عدد پایه سنواتی کارفرما کمتر از مقدار محاسبه شده سامانه باشد، لازم است طبق دستورالعمل سایت تامین اجتماعی، مغایرت گیری انجام دهید و پایه سنوات را مطابق عدد سامانه اصلاح کنید.

در صورتی که پایه سنواتی را کمتر از مقدار واقعی ثبت کرده باشید، سازمان تامین اجتماعی در بررسی های شش ماهه، برای کارگاه صورتحساب بدهی و جریمه صادر می کند.
در این حالت باید برای حذف بدهی، با مستندات لازم به هیات تشخیص مطالبات تامین اجتماعی مراجعه کرده و دلایل خود را ارائه دهید.

توجه:
اگر کارکرد ماه کمتر از روزهای کامل ماه باشد، این خطا ممکن است به صورت پیش فرض ظاهر شود؛
این مورد اشکال سیستمی تامین اجتماعی است و تا زمانی که پایه سنوات به نسبت روزهای کارکرد پرداخت شده باشد، مشکلی وجود ندارد.

در مجموع، در صورت تمایل می توانید با وجود این خطا نیز لیست بیمه را ارسال کنید، اما باید آگاه باشید که ممکن است در بررسی های دوره ای سازمان، برای شما بدهی محاسبه شود.

سایر خطاهای لیست بیمه

خطاهای لیست بیمه بسیار متنوع هستند. در ادامه به برخی از خطاهای متداول دیگر اشاره می شود:

  • خطا: برای این کد ملی، درخواست تکمیل نشده وجود دارد.
  • کد خطا 25 تأمین اجتماعی (در نرم افزار لیست): اطلاعات کارگاه مورد نظر یافت نشد.
  • ارور 70 لیست بیمه
  • خطای 339 لیست بیمه

هر یک از این خطاها بسته به نوع و مرحله ثبت اطلاعات ممکن است علل متفاوتی داشته باشند.
برای رفع هر خطا، لازم است پیام دقیق سیستم بررسی شده و در صورت نیاز، از طریق پرتال خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی (eservices.tamin.ir) نسبت به اصلاح اطلاعات اقدام شود.


درباره این مقاله دیدگاهی بنویسید...
برای ثبت دیدگاه باید ابتدا وارد سایت شوید. جهت ورود را کلیک کنید