کاربران مالیتور در ابتدای راه سوالات مشابهی می پرسند که البته بخش زیادی از پاسخ آن ها در توضیحات خطاها و مقالات مالیتور قرار دارند. در ادامه این سوالات و پاسخ آن ها را مطالعه فرمایید.
مالیتور نرم افزار واسط مالیاتی است. برای شروع 3 فاکتور رایگان دارید. صورتحسابی را ارسال کنید تا با نرم افزار آشنا شوید. تجربه کاربری شما در نرم افزار از نکات مهم برای تصمیم گیری در خرید نرم افزار و انتخاب آن است. ثبت نام و شروع رایگان
خطای کلید ها صحیح نیست در نرم افزار مربوط به ارتباط میان کد هاست. کلید عمومی، خصوصی و CSR سلسله کد هستند. لازم است ابتدا کلید عمومی خود را در کارپوشه بارگزاری کنید؛ یکتا بگیرید و سپس یکتای جدید را به همراه خصوصی همان سلسه در مالیتور قرار دهید.
نکته: از توکن سخت افزاری نمی توانید استفاده کنید.
نکته: اگر گواهی امضا دارید ولی کلید خصوصی ندارید، نمی توانید از آن استفاده کنید.
برای ارسال صورتحساب پیمانکاری اول باید در کارپوشه قرارداد ثبت شود.
کارفرما قرارداد را تایید کند.
شماره 12 رقمی قرارداد در صورتحساب در بخش شناسه یکتا ثبت قرارداد فروشنده وارد شود.
مشاهده آموزش ثبت شناسه یکتا پیمانکاری
اگر تمامی اطلاعات شناسه کالا و خدمت درست است و از شناسه 10 درصد استفاده می کنید و خطای ارزش افزوده می گیرید لازم است پرونده مالیاتی خود را بررسی کنید. مسئولیت انتخاب مشمولیت یا عدم مشمولیت مالیات بر ارزش افزوده مؤدیان در هنگام ثبت نام با مؤدی می باشد، آموزش گام به گام و تصویری انتخاب مشمولیت را مشاهده کنید.
نکته:
در صورت ویرایش پرونده باید 24 ساعت منتظر بمانید تا در سامانه قرار گیرد. سپس اقدام به ارسال مجدد فاکتور نمایید.
شناسه ملی و کد اقتصادی خریدار را بررسی کنید.
محدودیتی برای ثبت مودی در مالیتور وجود ندارد و شما می توانید این شارژ را بین مودیان تقسیم و به آن ها انتقال دهید. بسته های مالیتور تاریخ مصرف نیز ندارد و وابسته به ماه و سال نیستند.
در بخش لینک های مفید وارد سایت stuffid شوید.
در انتهای صفحه، با استفاده از کد شناسه کالا/خدمت یا با استفاده از شرح شناسه کالا/خدمت می توانید جست و جو انجام دهید.
اگر اکسلی که سایت به شما می دهد خالی است یعنی آن شناسه مورد نظر شما در stuffid وجود ندارد. اگر پر باشد می توانید صحت نرخ ارزش افزوده آن را مطابق استاف آیدی بررسی کنید.
با جستجوی کلمه ای در شرح شناسه می توانید لیستی از شناسه های مرتبط را دریافت کنید.
برای شخص حقوقی، در بخش استعلام اشخاص حقوقی می توانید از صحت اطلاعات وارد شده اطمینان پیدا کنید.
شما از گزینه تایید دستی استفاده کرده اید.
این گزینه برای زمانی است که شما فاکتور ارسالی را در کارپوشه میبینید ولی در مالیتور کد 22رقمی اون نمایش داده نمی شود.
در این حالت از این گزینه، افزودن شناسه مالیاتی باید استفاده کنید تا نمایش آن در مالیتور درست شود. اگر در کارپوشه نبوده و شما تایید دستی زدید، انگار ارسال انجام نشده است! و لازم است مجدد صورت حساب را ایجاد و به کارپوشه ارسال کنید.
نکته: زمانی که از قرار گرفتن فاکتور در کارپوشه اطمینان ندارید؛ از این گزینه استفاده نکنید.
در مالیتور نمی توانید همزمان یک مودی را در دو حساب مختلف ثبت کنید.
شناسه ملی مودی را به پشتیبان اعلام کنید تا در صورت تکراری بودن آن، مراحل انتقال مودی را آموزش ببینید.
ابتدا در حساب کاربری مبدا، قسمت حساب کاربری، انتقال مودی، انتقال مودی به دیگران، برای مودی پین کد بسازید.
بعد در حساب کاربری مقصد، حساب کاربری، انتقال مودی، انتقال مودی از دیگران، شناسه ملی مودی و پین کد را وارد کنید.
سپس در مبدا، حساب کاربری، انتقال مودی، لیست درخواست ها تایید کنید.
و بعد به پشتیبانی اطلاع دهید که تایید نهایی را انجام دهد.
لازم است در حساب کاربری مقصد حداقل یک بسته 50 تایی (توجه کنید به تعداد فاکتورهای ارسال شده باشد) تهیه فرمایید.
تعداد فاکتور ارسال شده در ایمیل مقصد از اعتبار آن کم می شود و به حساب مبدا برمی گردد.
ابتدا موارد اولیه و اصلی فاکتور را در پیش نمایش فاکتور چک کنید. مثل اطلاعات فروشنده، اطلاعات خریدار. این که موارد ضروری صورتحساب مثل روش تسویه تکمیل باشد.
و اگر صورتحساب درست به نظر می رسد لازم است صبر کنید تا نتیجه استعلام از سمت سامانه مودیان مشخص شود.
از بخش لینک های مفید، پورتال دات نرم افزار، وارد پورتال شوید. اگر اولین بار است وارد پورتال می شوید لازم است رمز عبور را تعریف کنید. از فراموشی رمز وارد شده، ایمیل خود را وارد کنید. رمز جدید را از ایمیل ثبت کنید. پس از ورود، فاکتور را مهر و امضا دانلود کنند.
عدد ها را کپی نکنید. همه آیتم های شناسه کالا یا خدمت، واحد، تعداد و فی را کامل کنید. سپس دکمه افزودن را فشار دهید.
از قسمت تعاریف اولیه، مودیان می توانید مودی خود را ویرایش کنید. اگر چند مودی دارید لازم است داخل همان مودی وارد شوید تا دکمه ویرایش (مداد) برای شما فعال شود.
بله درسته، در مالیتور 3 فاکتور رایگان ارسال می کنید. ابتدا از قسمت حساب کاربری، انتقال شارژ، شارژ رایگان خود را به مودی انتقال دهید.
سپس ثبت صورتحساب انجام دهید.
داخل ثبت صورتحساب (پایین روش تسویه)
فیلد کد شعبه خریدار
یا
در تعاریف اولیه، مشتریان، می توانید برای مشتری شعب مختلف تعریف کنید و در صورتحساب یکی از آن ها را انتخاب کنید.
کد شعبه مودی را نیز در ثبت مودی قرار دهید.
کد شعبه شامل اطلاعات خریدار است و جزو موارد اصلاحی نیستند. باید صورتحساب قبلی را ابطال و مجددا صورتحساب جدیدی با کد شعبه صادر کنید. به ارتباط صحیح کد پستی و کد شعبه دقت کنید.
در ثبت صورتحساب در قسمت توضیحات متن مورد نظر را تایپ کنید و اینتر بزنید.
یا
در تعاریف اولیه، مودیان، در قسمت عملیات مودی توضیحات اضافه کنید و بعد در فاکتور آن را انتخاب کنید. این بخش به سامانه مودیان ارسال نمی شود و می توانید در پرینت و PDF از آن بهره مند شوید.
خیر این مورد ضروری نیستند و برای پرینت و pdf فاکتورتان در مالیتور کاربرد دارند.
بله برای فصل های گذشته هم می توان صورتحساب اصلاحی، ابطالی و برگشت از فروش صادر کرد. فقط دو نکته وجود دارد:
خیر، تاریخ صورتحساب ارجاعی باید بعد از تاریخ و ساعت فاکتور اصلی باشد و در بازه زمانی اعلام شده توسط اداره مالیات باشد که در حال حاضر تا 21 روز گذشته است.
شما یک صورتحساب داشته اید که دکمه ارسال آن را زده اید و بعد سریال آن را تغییر داده اید و مجددا ارسال را زده اید.
به همین خاطر تکراری شده است. یکی از آن ها را ابطال کنید.
شناسه کالایی که برای ردیف معاف فاکتور خود استفاده کرده اید در سایت stuffid جست و جو کنید. نرخ Vat باید حتما در stuffid نیز صفر باشد.
نکته: این که شناسه ای در مالیتور با نرخ صفر باشد دلیل بر آن نیست که در stuffid هم صفر باشد.
زمانی که برای خریدار کد شعبه ثبت می کنید،
باید در اطلاعات خریدار حتما کد پستی همان شعبه را وارد کنید.
در غیر این صورت برای شعبه مرکزی لحاظ می شود.
از بخش تعاریف اولیه، لیست کالا و خدمت وارد شوید.
اکسل نمونه آن بخش را دانلود کنید.
اکسل را کامل کنید و بارگزاری کنید (دقت کنید که همه موارد اکسل باید پر شوند، حتی اگر به آن نیاز ندارید یک عدد وارد کنید مثلا فی را برای همه ستون ها 1 و واحد اندازه گیری را عدد وارد کنید)
از قسمت گزارش ها، لیست قیمت/کالا و خدمت می توانید این گزارش اکسلی را دریافت کنید.
اگر خریدار شما حقوقی (شرکت) است، یا شخص حقیقی است که دارای پرونده مالیاتی است و می خواهد از اعتبار ارزش افزوده این صورتحساب استفاده کند، نوع یک را انتخاب کنید در غیر این صورت صورتحساب نوع دوم صادر کنید.
جزییات قرارداد را در کارپوشه باز کنید و فاکتورتان رو در مالیتور باز کنید. چک کنید که کدام مورد بین فاکتور و قرارداد در کارپوشه مغایرت دارد، ممکنه جای کارفرما و پیمانکار رو برعکس وارد کرده باشین، یا شناسه ملی کارفرما اشتباه ثبت شده باشد.
مغایرت را برطرف کنید و مجددا صورتحساب را ارسال کنید.
از لینک های مفید وارد سایت stuffid شوید و کد شناسه خود را در انتهای آن جستجو کنید. اگر اکسلی که دانلود کردید، خالی بود، یعنی هنوز شناسه شما در سایت stuffid بارگزاری نشده است.
توجه داشته باشید که بعد از درخواست شناسه اختصاصی معمولا بین یک تا دو ماه زمان می برد تا در stuffid قرار گیرد.