اینتاکد در ثبت نام پرونده مالیاتی

  • دوشنبه 04/تیر/1403
  • مدت زمان تقریبی مطالعه
اینتاکد در ثبت نام پرونده مالیاتی

در گام 3 پرونده مالیاتی به اینتاکد نیاز دارید تا وارد گام 4 شوید.

اینتاکد چیست؟

بر اساس سایت اینتاکد، مشاغل و فعالیت های اقتصادی مشمول مالیات، به سه گروه اصلی تولید، بازرگانی و خدمات، تقسیم بندی شده و به هر یک از مشاغل و فعالیت های اقتصادی داخل در این گروه ها، یک کد ویژه، با نام اینتاکد مالیاتی، اختصاص می یابد. نحوه دریافت و ویرایش این کد، با مراجعه به سامانه عملیات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور، قابل انجام می باشد.

یکی از مفاهیمی که مودیان مالیاتی، به ویژه در زمان ثبت نام اظهارنامه مالیاتی و در رابطه با رفع خطاهای اظهارنامه مالیاتی، با آن مواجه شده، مفهوم اینتاکد مالیاتی می باشد. در تعریف این کد می توان گفت، در سیستم طبقه بندی، بر اساس اینتاکد، مشاغل و فعالیت های اقتصادی مشمول مالیات، به سه گروه اصلی تولید، بازرگانی و خدمات، تقسیم بندی شده و به هر یک از مشاغل و فعالیت های اقتصادی داخل در این گروه ها، یک کد ویژه، با نام اینتاکد مالیاتی، اختصاص می یابد.

از آنجا که بدون دریافت اینتاکد مالیاتی، مراحل ثبت نام مودی در سامانه امور مالیاتی کشور، تکمیل نبوده و با عدم رسیدن به مرحله 4 ثبت نام که مرحله نهایی ثبت نام بوده، مودی مالیاتی، امکان استفاده و بهره مندی از بسیاری از خدمات سامانه امور مالیاتی کشور، همچون ثبت نام اظهارنامه مالیاتی و اعمال تبصره ماده 100 را نخواهد داشت، ضروری است تا مودیان مالیاتی، در اسرع وقت، برای دریافت اینتاکد اقدام نمایند.

آیا اینتاکد مالیاتی همان کد مالیاتی و کد اقتصادی بوده یا متفاوت از این مفاهیم می باشد؟

یکی از مشکلاتی که در سال های اخیر، در رابطه با طبقه بندی و نظم بخشی به فعالیت های اقتصادی، شفاف سازی این فعالیت ها و هوشمند سازی نظام مالیاتی، پیش روی سازمان امور مالیاتی کشور، قرار داشته، مساله عدم طبقه بندی مشاغل مشمول مالیات و عدم سازمان دهی اطلاعات مربوط به این مشاغل می باشد.

اولین تلاش سازمان امور مالیاتی کشور، به منظور حل مشکلات فوق، طبقه بندی مشاغل مشمول مالیات، با استفاده از سیستم طبقه بندی کد آیسیک (ISIC) بود. سیستم طبقه بندی آیسیک (ISIC)، یک سیستم بین المللی بوده که برای طبقه بندی مشاغل، به صورت جزئی، مورد استفاده قرار می گیرد.

اما، با توجه به اینکه در سیستم طبقه بندی کد آیسیک (ISIC)، مشاغل، به صورت جزئی، طبقه بندی شده و این نوع از طبقه بندی مشاغل، دسته بندی کلی را جهت گروه بندی دقیق مشاغل متعدد، ارائه نمی کرد، لذا، سازمان امور مالیاتی کشور، سیستم جدیدی را برای طبقه بندی مشاغل مالیاتی، ایجاد نمود که مبنای آن، اینتاکد یا کد اینتای مالیاتی می باشد.

در سیستم طبقه بندی، بر اساس اینتاکد، مشاغل و فعالیت های اقتصادی مشمول مالیات، به سه گروه اصلی تولید، بازرگانی و خدمات، تقسیم بندی شده و به هر یک از مشاغل و فعالیت های اقتصادی داخل در این گروه ها، یک کد ویژه، به نام اینتاکد مالیاتی، اختصاص می یابد. برخی از مهم ترین ویژگی ها، مزایا و کارکرد های اینتاکد مالیاتی، عبارتند از:

  • کدگذاری و طبقه بندی مشاغل با استفاده از اینتاکد، برخلاف آیسیک (ISIC)، اختصاص به سامانه سازمان امور مالیاتی کشور داشته و در سایر سامانه ها، قابل استفاده نمی باشد.
  • بدون دریافت اینتاکد مالیاتی، مراحل ثبت نام مودی در سامانه امور مالیاتی کشور، تکمیل نبوده و با عدم رسیدن به مرحله 4 ثبت نام که مرحله نهایی ثبت نام بوده، مودی مالیاتی، امکان استفاده و بهره مندی از بسیاری از خدمات سامانه امور مالیاتی کشور را نخواهد داشت.
  • ثبت نام اظهارنامه مالیاتی و استفاده از مزایای مالیاتی، همچون معافیت مالیاتی تبصره ماده 100، منوط به دریافت اینتاکد، از سامانه اینتاکد سازمان امور مالیاتی کشور می باشد.
  • در صورتی که شغل یا فعالیت اقتصادی جدیدی، شناسایی شده که در لیست اینتاکد سامانه سازمان امور مالیاتی کشور نبوده، امکان افزودن آن به لیست، وجود خواهد داشت.
  • با ثبت و دریافت اینتاکد، در سامانه مالیاتی کشور، فعالیت شغلی مشمول مالیات، تکالیف و مزایای مالیاتی آن، برای سازمان، به نحو کامل، تعریف و مشخص می گردد.
  • کدهای تعریف شده در سیستم اینتاکد، به سادگی، قابل انطباق با کدهای آیسیک (ISIC)، می باشند.

لازم به ذکر است که با توجه به توضیحات کد اینتا و ویژگی های آن، تفاوت اینتاکد با کد اقتصادی و مالیاتی، مشخص می گردد. چرا که کد اقتصادی یا مالیاتی، همان عدد یا شناسه 12 رقمی بوده که پس از انجام پیش ثبت نام و سپس ثبت نام، در سامانه عملیات الکترونیکی tax.gov.ir، برای متقاضیان، صادر می گردد.

سامانه دریافت اینتاکد

از آنجا که بدون دریافت اینتاکد مالیاتی، مراحل ثبت نام مودی در سامانه امور مالیاتی کشور، تکمیل نبوده و با عدم رسیدن به مرحله 4 ثبت نام که مرحله نهایی ثبت نام بوده، مودی مالیاتی، امکان استفاده و بهره مندی از بسیاری از خدمات سامانه امور مالیاتی کشور، همچون ثبت نام اظهارنامه مالیاتی و معافیت مالیاتی تبصره ماده 100 را نخواهد داشت، ضروری است تا مودیان مالیاتی، در اسرع وقت، برای دریافت اینتاکد اقدام نمایند.

با توجه به اینکه در سال های اخیر و با راه اندازی سامانه های مالیاتی متعدد همچون، سایت سازمان امور مالیاتی کشور www.intamedia.ir، درگاه ملی خدمات مالیات my.tax.gov.ir و سامانه پرداخت قبوض مالیاتی payments.tax.gov.ir، از سوی سازمان امور مالیاتی کشور، ارائه بسیاری از خدمات مالیاتی، از قالب حضوری، خارج شده و به شکل اینترنتی، به متقاضیان ارائه می شود.

آیا دریافت اینتاکد نیز از طریق سامانه، امکان پذیر می باشد؟ و اینکه آدرس سامانه دریافت اینتاکد چیست؟

در پاسخ به این سوال که آیا دریافت اینتاکد نیز از طریق سامانه، امکان پذیر می باشد؟ باید گفت، در حال حاضر، دریافت اینتاکد مالیاتی، از طریق سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور و از طریق آدرس register.tax.gov.ir، برای مودیان مالیاتی، امکان پذیر می باشد.

مودیان مالیاتی، می توانند با مراجعه به سامانه دریافت اینتاکد مالیاتی register.tax.gov.ir و پس از وارد کردن اطلاعات مربوط به نام کاربری و کلمه عبور خود که در هنگام پیش ثبت نام و ثبت نام کد مالیاتی، دریافت نموده اند، وارد حساب کاربری خود، در سامانه عملیات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور شده و برای دریافت و ویرایش اینتاکد خود اقدام نمایند.

نمایش و جستجوی کدهای فعالیت مالیاتی (اینتاکد)

نمایش و جستجوی کدهای فعالیت مالیاتی (اینتاکد) ار طریق این لینک امکان پذیر است.

آموزش دریافت اینتاکد

به آدرس register.tax.gov.ir بروید.

پس از ورود به صفحه اصلی سامانه، نام کاربری و کلمه عبوری که در هنگام ثبت نام، دریافت نموده اید را در کادرهای مربوطه وارد کرده و پس از وارد کردن عدد تصویر امنیتی در کادر سوم، دکمه ورود را بزنید.

وارد حساب کاربری خود در سامانه دریافت اینتاکد مالیاتی شده اید. در این مرحله از مراحل نحوه دریافت اینتاکد، به منظور دریافت این کد مالیاتی، بر روی دکمه (نمایش و ویرایش اطلاعات) کلیک نمایید.

روند نحوه دریافت اینتاکد مالیاتی، اطلاعات پایه مالیاتی خود را ملاحظه می کنید. به منظور دریافت اینتاکد، بر روی سر برگ فعالیت ها کلیک نمایید.

اگر تا به حال، برای دریافت اینتاکد اقدام نکرده اید یا اینکه فعالیت اقتصادی جدیدی را شروع کرده اید که باید برای آن، اینتاکد دریافت کنید، به منظور دریافت این کد مالیاتی، بر روی دکمه افزودن فعالیت جدید، کلیک نمایید

مرحله پایانی ابتدا عنوان فعالیت شغلی خود را در کادر اول، وارد کرده و دکمه جست و جو را بزنید. سپس، از منوی جستجو، گزینه مربوط به فعالیت شغلی خود را انتخاب کنید. در این صورت، ملاحظه می کنید که نوع فعالیت شغلی و اینتاکد مرتبط با آن در کادرهای بعدی، به طور خودکار، نشان داده می شود.

شرح فعالیت خود را در کادر سوم وارد کرده (این شرح می تواند صرفا عنوان فعالیت شغلی شما باشد) و پس از وارد کردن درصد فعالیت، دکمه ثبت را کلیک نمایید. به این ترتیب، این فعالیت، به لیست فعالیت های مالیاتی شما افزوده شده و یک اینتاکد مالیاتی نیز برای آن صادر می گردد.

بیشتر بدانید: آخرین اطلاعیه سامانه مودیان

نحوه ویرایش اینتاکد به چه صورت است؟

نحوه ویرایش اینتا کد با مراجعه به سامانه عملیات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور و با ورود به حساب کاربری از بخش ویرایش قابل انجام می باشد.

برای ویرایش اینتاکد مالیاتی، در مرحله اول، آدرس سامانه ویرایش اینتاکد، یعنی register.tax.gov.ir را در مرورگر دستگاه خود، جستجو کرده تا وارد صفحه اصلی سامانه شوید. پس از ورود به صفحه اصلی سامانه، نام کاربری و کلمه عبوری که در هنگام ثبت نام، دریافت نموده اید را در کادرهای مربوطه وارد کرده و پس از وارد کردن عدد تصویر امنیتی در کادر سوم، دکمه ورود را بزنید.

پس از ورود به وارد صفحه اصلی سامانه شوید. پس از ورود به صفحه اصلی سامانه، نام کاربری و کلمه عبوری که در هنگام ثبت نام، دریافت نموده اید را در کادرهای مربوطه وارد کرده و پس از وارد کردن عدد تصویر امنیتی در کادر سوم، دکمه ورود را بزنید.

از مراحل نحوه ویرایش اینتاکد، به منظور ویرایش این کد مالیاتی، بر روی دکمه (نمایش و ویرایش اطلاعات) کلیک نمایید. در این صفحه از روند نحوه ویرایش اینتاکد مالیاتی، اطلاعات پایه مالیاتی خود را ملاحظه می کنید. به منظور ویرایش اینتاکد، بر روی سربرگ فعالیت ها کلیک کنید.

اگر اینتاکد وارده، نادرست می باشد، برای ویرایش اینتاکد، بر روی دکمه ویرایش، در ردیف فعالیت مورد نظر خود، کلیک نمایید.

وارد صفحه جدیدی شده که می توانید در این صفحه، با جستجو و انتخاب نوع فعالیت شغلی خود، اینتاکد صحیح آن را انتخاب نموده و در نهایت، با کلیک بر روی دکمه ثبت، ویرایش اینتاکد خود را نهایی کنید.

جدول ضرایب مالیاتی، جدولی است که در آن، ضرایب مالیاتی عملکرد مشاغل، تعیین شده و ممیزین مالیاتی، در روش محاسبه علی الراس مالیات، با استفاده از ضرایب مالیاتی جدول، مالیات مودیان را محاسبه می کنند.

ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان با نرم افزار واسط مالیتور
مالیتور یک نرم افزار واسط مالیاتی است که برای ساده تر کردن فرآیند ارسال، دریافت و مدیریت اطلاعات مالیاتی طراحی شده است. این نرم افزار به کسب وکارها و سازمان ها کمک می کند تا صورتحساب های خود را به صورت الکترونیکی و مطابق با الزامات قانونی به سامانه مودیان ارسال کنند.

نکات مهم در ارسال صورتحساب با مالیتور

📅 مهلت ارسال:

صورتحساب ها باید بلافاصله یا حداکثر تا 12 روز پس از صدور، ثبت و ارسال شوند.

✅ اطمینان از صحت اطلاعات:

اطلاعات واردشده باید دقیق و مطابق استانداردهای تعیین شده باشند. در مالیتور، راهنمایی های لازم برای ورود صحیح داده ها در اختیار شما قرار دارد.

📑 پشتیبانی از انواع الگوهای صورتحساب:

در مالیتور می توانید صورتحساب های خود را بر اساس الگوهای مختلف فروش، پیمانکاری، طلا، صادرات، ارز، بلیط و قبوض ارسال نمایید.

♻️ ارسال صورتحساب اصلاحی و ابطالی:

در صورت نیاز، امکان اصلاح یا ابطال یا برگشت از فروش صورتحساب های ارسال شده نیز وجود دارد.

⚖️ هماهنگی با قوانین سامانه مودیان:

مالیتور همواره به روزرسانی می شود تا با آخرین تغییرات قوانین و الزامات سامانه مودیان منطبق باشد.

با استفاده از مالیتور، فرآیند ارسال صورتحساب ها به سامانه مودیان ساده، سریع و مطمئن خواهد بود.

در مراحل دریافت کلیدها و شناسه یکتا، می توانید از کانال تلگرامی مالیتور و پشتیبانی آنلاین کمک بگیرید.
☎️ شماره پشتیبانی: 02182801803


درباره این مقاله دیدگاهی بنویسید...
برای ثبت دیدگاه باید ابتدا وارد سایت شوید. جهت ورود را کلیک کنید