سامانه مودیان سامانه ای است تحت مدیریت سازمان امور مالیاتی کشور که در آن به هر مودی (شخص یا شرکتی که پرونده مالیاتی دارد)، کارپوشه ویژه ای اختصاص یافته و تبادل اطلاعات میان مودیان و سازمان منحصراً از طریق آن کارپوشه انجام می شود. آدرس سامانه مودیان tp.tax.gov.ir می باشد.
دانلود pdf آموزش دریافت شناسه یکتا و ارسال صورتحساب به سامانه مودیان
مودیان می توانند با استفاده از هرگونه سخت افزار یا نرم افزار اعم از رایانه شخصی، پایانه فروشگاهی، سامانه های ابری یا هر وسیله دیگری که حافظه مالیاتی به آن متصل شده باشد، به سامانه مودیان متصل شوند. مرجع نهائی ثبت، صدور و استعلام صورتحساب الکترونیکی، سامانه مودیان می باشد.
برای ثبت نام در سامانه مودیان چند مرحله پیش رو دارید که در مقاله های زیر بخوانید:
رایانه، دستگاه کارتخوان بانکی (pos)، درگاه پرداخت الکترونیکی یا هر وسیله دیگری که امکان اتصال به شبکه های الکترونیکی پرداخت رسمی کشور و سامانه مودیان را داشته و از قابلیت صدور صورتحساب الکترونیکی برخوردار باشد.
ارسال صورتحساب به سامانه مودیان بدون نرم افزار حسابداری می تواند انجام شود. مالیتور یک وب سرویس و همچنین نرم افزار مستقل مالیاتی برای ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان می باشد. در واقع به کمک مالیتور به سامانه مودیان متصل می شوید. شماره منحصر بفرد مالیاتی برای هر صورتحساب دریافت کنید و در مالیتور و کارپوشه خود مشاهده کنید.
در مالیتور محدودیتی برای ایجاد مودی ندارید و اگر حسابدار هستید برای چند شرکت را رد کنید. آموزش ثبت نام و ارسال آسان صورتحساب را در ویدئو زیر ببینید.
شما می توانید بصورت مستقل از مالیتور Malitor به ارسال صورتحساب بپردازید و یا API آن را دریافت و به نرم افزار خود متصل کنید. اگر crm، سایت و نرم افزاری دارید که مشتریان خود را در آن ثبت می کنید، می توانید به کمک مالیتور از داخل همان نرم افزار به ارسال فاکتورها اقدام نمایید.
روند ارسال فاکتور در مالی تور طبق تصویر به شرح زیر است:
بعد از ثبت نام در مالیتور مودی خود را وارد کنید. مودی همان شرکت یا شخصی است که می خواهد صورتحساب های خود را ارسال کند. اگر حسابدار هستید می توانید در این سامانه بیش از 1 مودی ثبت کنید.
بعد از تایید و دریافت کد 22 رقمی منحصر بفرد مالیاتی این پروسه به اتمام می رسد.
می توانید از فاکتور خود pdf بگیرید و یا آن را پرینت کنید. امکان اضافه کردن تصویر مهر و امضا و زمینه اختصاصی شما وجود دارد. در ویدئو امکانات بیشتر را مشاهده کنید.
صورتحساب الکترونیکی نوع اول، صورتحسابی است دارای شماره منحصر بفرد مالیاتی با اطلاعات هویتی فروشنده و خریدار، کالا یا خدمت فروش رفته و روش پرداخت آن؛ صورتحساب الکترونیکی نوع اول یا همان صورتحساب با اطلاعات کامل صورتحسابی است که توسط فعالان اقتصادی (شامل شرکت ها، موسسات و صاحبان مشاغل و ...) صادر می گردد که مشتریان آن ها نیز فعال اقتصادی هستند و به عبارتی دارای کسب و کار B TO B Business to Business هستند.
صورتحساب الکترونیکی نوع دوم، صورتحسابی است دارای شماره منحصر بفرد مالیاتی با اطلاعات هویتی فرشنده، کالا یا خدمت فروش رفته، نحوه تسویه وجه صورتحساب و به صورت اختیاری، اطلاعات هویتی خریدار. صورتحساب الکترونیکی نوع دوم صورتحسابی است که فقط حاوی اطلاعات فروشنده و اطلاعات کالا و خدمات موضوع معامله است و اطلاعات خریدار در آن درج نمی گردد.
یک صورتحساب دیگر هم وجود دارد که شرکت و سازمان های ارایه دهنده آن به مالیات ارسال می کنند. صورتحساب الکترونیکی نوع سوم، رسید پرداخت وجه صادره از دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه الکترونیکی پرداخت دارای شماره منحصر بفرد مالیاتی که حسب مقررات اعلامی سازمان مالیاتی کشور، بعنوان پایانه فروشگاهی فروشنده پذیرفته شده است.
این صورتحساب ها ممکن است اصلاحی و ابطالی داشته باشند.
چنانچه پس از صدور صورتحساب اصلی فروش نیاز به اصلاح اقلام اطلاعاتی صورتحساب به غیر از اقلام اطلاعاتی اصلی مربوط به خریدار شامل:
در صورتحساب اصلاحی، کلیه اطلاعات صورتحساب الکترونیکی مرجع به همراه اصلاحات آن درج می گردد. پس از تأیید صورتحساب اصلاحی توسط خریدار، صورتحساب الکترونیکی مرجع، ابطالی محسوب شده و قابلیت استفاده مجدد به عنوان صورتحساب الکترونیکی مرجع را ندارد.
نکته مهم دیگر در خصوص این صورتحساب ها این است که از بابت آن ها اعتبار مالیاتی برای خریدار قابل احتساب نمی باشد و همانند صورتحساب های نوع دوم نقدی تلقی می گردد و نمی توان آن را نسیه در نظر گرفت.
چنانچه پس از صدور صورتحساب اصلی فروش یا صورتحساب الکترونیکی اصلاحی، اقلام اطلاعاتی اصلی مربوط به خریدار شامل:
فروشنده بر اساس آخرین سریال صورتحساب موجود، نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی ابطالی حاوی شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب الکترونیکی مرجع و ارسال آن به سامانه مودیان اقدام مینماید. سپس، صورتحساب الکترونیکی مرجع در سامانه مودیان، ابطالی محسوب می گردد.
پس از ابطال صورتحساب الکترونیکی، امکان صدور صورتحساب الکترونیکی اصلاحی برای آن صورتحساب وجود ندارد. شرط ابطال صورتحساب الکترونیکی، عدم بهره برداری از آن در امور تجاری و پرونده های مالیاتی است.
در مالیتور به راحتی در بخش صورتحساب، عملیات ، با فشردن آیکن ابطالی صورتحساب جدید ساخته شده و کد مرجع در آن قرار می گیرد. این کار سرعت شما را بیستر و احتمال خطا را کم می کند.
چنانچه پس از صدور صورتحساب الکترونیکی، قسمتی از موضوع معامله، کالا یا خدمت (از طرف خریدار) برگشت داده شود، فروشنده نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی برگشتی اقدام می نماید. الزام به ذکر است، برای صورتحساب های اصلی فروش و صورتحساب های اصلاحی می توان صورتحساب الکترونیکی برگشت از فروش صادر نمود.
صورتحساب شمس که همان صورتحساب معتبر شناسه دار سازمان مالیاتی است نوعی صورتحساب است که در مواقع خاص که به دلیل بروز حوادث غیر مترقبه نظیر (سیل، آتش سوزی، زلزله و...) یا در مواقعی که به دلیل نقص فنی و اشکالات سیستمی امکان صدور صورتحساب الکترونیکی وجود ندارد مورد استفاده قرار می گیرد.
صورتسحاب شمس به صورت کاغذی و غیر الکترونیکی است و برای صدور آن لازم است تا شماره 22 رقمی صورتحساب توسط سازمان مالیاتی و از طریق کارپوشه در اختیار مودی قرار گیرد و مودی در زمان حوادث مذکور برای صدور صورتحساب کاغذی از این صورتحساب استفاده می کند.