سوالات متداول قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

  • چهارشنبه 13/اردیبهشت/1402
  • مدت زمان تقریبی مطالعه
سوالات متداول قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

دانلود این مقاله بصورت pdf

سامانه مودیان مالیاتی چیست؟

سامانه مودیان مالیاتی به آدرس tp.tax.gov.ir سامانه ای است که از طریق ورود به سایت آن مودیان مالیاتی مشمول این امکان را داشته تا برای ثبت نام و ارسال صورت حساب الکترونیکی و اتصال پایانه های فروشگاهی خود به سامانه اقدام نمایند.
ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی طبق قانون از وظایف صاحبان مشاغل اعلام شده است. سامانه مودیان مالیاتی سامانه ای اینترنتی برای دریافت گزارش های الکترونیکی مودیان است.

نحوه ثبت نام در سامانه مودیان به چه صورت می باشد؟

برای ثبت نام در سامانه مودیان چند مرحله پیش رو دارید که در مقاله های زیر بخوانید:

  1. دریافت گواهی امضای الکترونیکی CSR
  2. دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی
  3. دریافت شناسه کالا و خدمت

این موارد برای کسانی ست که پرونده مالیاتی ساخته اند. در غیر اینصورت ابتدا باید پرونده مالیاتی ایجاد کنند.

اشخاص مشمول اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان کدامند؟

کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و غیر صنفی) و اشخاص حقوقی موضوع فصل چهارم و پنجم باب سوم قانون مالیات های مستقیم مصوب 1366/12/3 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن.

منظور از تاریخ مشمولیت اشخاص در قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان چیست؟

تاریخ مشمولیت برای مودیانی که بعد از تاریخ فراخوان شروع به فعالیت رسمی نموده اند، از تاریخ شروع فعالیت آن ها می باشد. مودیان از تاریخ مشمولیت ملزم به صدور و ارسال صورتحساب های الکترونیکی به سامانه مودیان می باشند.

انواع صورتحساب الکترونیکی چیست؟

  • صورتحساب الکترونیکی نوع اول، صورتحسابی است دارای شماره منحصر بفرد مالیاتی با اطلاعات هویتی فروشنده و خریدار، کالا یا خدمت فروش رفته و روش پرداخت آن؛
  • صورتحساب الکترونیکی نوع دوم، صورتحسابی است دارای شماره منحصر بفرد مالیاتی با اطلاعات هویتی فرشنده، کالا یا خدمت فروش رفته، نحوه تسویه وجه صورتحساب و به صورت اختیاری، اطلاعات هویتی خریدار؛
  • صورتحساب الکترونیکی نوع سوم، رسید پرداخت وجه صادره از دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه الکترونیکی پرداخت دارای شماره منحصر بفرد مالیاتی که حسب مقررات اعلامی سازمان مالیاتی کشور، بعنوان پایانه فروشگاهی فروشنده پذیرفته شده است.

تفاوت بین صورتحساب الکترونیکی نوع اول با نوع دوم چیست؟

تفاوت صورتحساب الکترونیکی نوع اول و دوم در ضرورت درج اطلاعات خریدار است. در معاملات فعالان اقتصادی با یکدیگر (B2B) که درج اطلاعات کامل خریدار الزامی است، صورتحساب الکترونیکی باید از نوع اول صادر شود در صورتحساب الکترونیکی نوع دوم یعنی فروش به مصرف کننده نهایی، درج اطلاعات خریدار در صورتحساب الکترونیکی ضروری نمی باشد.

چند نوع الگو برای صورتحساب الکترونیکی نوع اول وجود دارد؟

تاکنون شش الگو برای صورتحساب الکترونیکی اول در نظر گرفته شده است که شامل:

  1. فروش
  2. صادرات
  3. ارز
  4. طلا، جواهر و پلاتین
  5. قرارداد پیمانکاری
  6. قبوض خدماتی
  7. بلیط هواپیما

می باشد. سند دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی در درگاه سامانه امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان گزینه آیین نامه ها و دستورالعمل ها قابل بهره برداری می باشد. هرگونه تغییر در الگوهای ها در سند فوق الذکر در خواهد شد لذا ضروری است از آخرین نسخه سند برای صدور ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان استفاده شود.

چند روش برای ارسال صورتحساب الکترونیکی وجود دارد؟

  • ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی به صورت مستقیم توسط مودی
  • ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی توسط شرکت معتمد با کلید مودی
  • ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی توسط شرکت معتمد و با کلید شرکت معتمد
  • ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی توسط سامانه های دولتی

روش ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی توسط مودی چگونه است؟

این روش ویژه مودیانی است که ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان به صورت مستقیم و متوسط مودی صورت می پذیرد در این روش مسئولیت ارسال با شخص مودی است.

نرم افزار رابط مالیاتی: با مالیتور، خودتون ارسال کنید. 3 فاکتور رایگان

روش ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی توسط شرکت معتمد با کلید مودی چگونه است؟

در این روش مودی نسبت به امضای صورتحساب الکترونیکی با استفاده از کلید خصوصی خود و صدور صورتحساب الکترونیکی اقدام می نماید. مسئولیت صدور صورتحساب الکترونیکی با مودی و مسئولیت ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان با شرکت معتمد ارایه کننده خدمات مالیاتی می باشد.

روش ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی توسط سامانه های دولتی چگونه است؟

در این روش می بایست مودی در کارپوشه خود ارسال اطلاعات به سامانه مودیان توسط سامانه های دولتی را انتخاب نماید. در این صورت امکان ارسال اطلاعات از سامانه های دولتی امکان پذیر خواهد شد مسئولیت صدور ارسال صورتحساب الکترونیکی با مودی است.

منظور از شرکت های معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی چیست؟

اشخاص حقوقی دارای پروانه هستند که حسب ضوابط و دستورالعمل های ابلاغی سازمان نسبت به ارائه مشاوره و آموزش های لازم به مودیان، نصب و پشتیبانی تجهیزات مورد نیاز برای ارائه خدمات مالیاتی از قبیل: خدمات مربوط به صدور صورتحساب الکترونیکی و سایر امور غیر حاکمیتی (به تشخیص سازمان) با سازمان همکاری می کنند.

بیشتر بدانید: چگونه شرکت معتمد مالیاتی شویم؟

انواع شرکت های معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی چیست؟

نوع اول: مجوز فعالیت های مرتبط با حوزه صدور، جمع آوری، نگهداری و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی کشور و نظارت بر عملکرد مودیان در این حوزه می باشد. شرکت های دارنده این مجوز قادر به ارائه خدمات نامبرده به خود نیز باشند.
نوع دوم: مجوز فعالیت های مرتبط با حوزه آموزش به مودیان مالیاتی و احراز تسلط آن ها به حقوق و تکالیف خود در ارتباط با قوانین پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی مرتبط با مودی می باشد.
نوع سوم: مجوز فعالیت های مرتبط با حوزه خدمات مشاوره و حسابداری مالیاتی مانند: مشاوره فنی و غیر مالیاتی، مشاوره مالیاتی، کمک به تنظیم اظهارنامه های مالیاتی، تهیه و نگهداری دفاتر و سایر موارد غیر حاکمیتی به تشخیص سازمان امور مالیاتی کشور در حوزه می باشد.

شماره منحصر به فرد مالیاتی چیست؟

شناسه های از 22 کاراکتری که در پایانه فروشگاهی به صورت منحصر به فرد تولید و به هر صورتحساب الکترونیکی تخصیص داده می شود. جزئیات آن در سند "قالب شناسه یکتا حافظه مالیاتی و شماره منحصربه فرد مالیاتی" در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی اینترنتی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، گزینه آیین نامه ها و دستورالعمل ها قابل بهره برداری می باشد.

شماره منحصر به فرد مالیاتی مندرج در صورتحساب، معرف چیست؟

ساختار شماره منحصر به فرد مالیاتی از چهار مولفه با طول ثابت تشکیل شده است، طول شماره منحصر به فرد مالیاتی 22 کاراکتر و به صورت ثابت می باشد. مولفه های شماره مالیاتی شامل: شناسه یکتای حافظه مالیاتی با طول ثابت 6 کاراکتر، تاریخ ثبت صورتحساب در حافظه مالیاتی به صورت Hex با طول ثابت 5 کاراکتر، سریال داخلی صورتحساب حافظه مالیاتی به صورت Hex با طول ثابت 10 کاراکتر، و رقم کنترلی (تولید شده با الگوریتم Verhoeff).
جزئیات آن در سند "قالب شناسه یکتای حافظه مالیاتی و شماره منحصر به فرد مالیاتی" در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان گزینه آیین نامه ها و دستورالعمل ها قابل بهره برداری می باشد.

شناسه یکتای حافظه مالیاتی چیست؟

شناسه ای است 6 کاراکتری که به صورت منحصر به فرد به هر حافظه مالیاتی اختصاص داده می شود. شناسه مذکور از مولفه های تشکیل دهنده شماره منحصر به فرد مالیاتی می باشد که پس از درخواست مودی در قسمت وضعیت در کارپوشه تولید و در اختیار وی قرار خواهد گرفت. جزئیات آن در سند "قالب شناسه یکتای حافظه مالیاتی و شماره منحصر به فرد مالیاتی" در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان گزینه آیین نامه ها و دستورالعمل ها قابل بهره برداری می باشد.

مراحل دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی چیست؟

  • ورود به کارپوشه در سامانه مودیان
  • ورود به بخش عضویت
  • انتخاب گزینه درخواست شناسه یکتا حافظه مالیاتی
  • تعیین نحوه ارسال صورتحساب
  • تعیین کلید عمومی (در صورت الزام)
  • تعیین شعب مرتبط با شناسه یکتا
  • تخصیص ابزار پرداخت با شناسه یکتا (اختیاری)
  • ثبت اطلاعات حافظه مالیاتی و پایانه فروشگاهی (اختیاری)
  • مشاهده اطلاعات ثبت شده و تعیین آن.

برای اطلاعات بیشتر و روند با جزییات مقاله ثبت شناسه یکتا را بخوانید.

تفاوت شناسه یکتای حافظه مالیاتی با شماره منحصر به فرد مالیاتی چیست؟

شناسه یکتای حافظ مالیاتی جزئی از شماره منحصر به فرد مالیاتی است (6 کاراکتر اول) و به واسطه آن برای سازمان امور مالیاتی کشور محرز می شود که صورت حساب توسط کدام مودی و در چه مکانی صادر شده است.

حافظه مالیاتی چگونه باید تهیه شود؟

مودی می بایست یک پایانه فروشگاهی حافظه مالیات نرم افزاری و سخت افزاری مطابق با سند "ویژگی ها و مشخصات فنی پایانه فروشگاهی" که در سایت intamedia.ir بارگذاری گردیده، تهیه نماید. شناسه یکتای حافظه مالیاتی از بخش عضویت در کارپوشه قابل دریافت است.

برای صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی چه اقداماتی باید انجام شود؟

  • ثبت نام در نظام مالیاتی به نشانی register.tax.gov.ir
  • ثبت نام (اشخاص حقیقی فاقد ثبت نام) از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی my.tax.gov.ir
  • دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی:
  • ورود کارپوشه اختصاصی از طریق نشانی tp.tax.gov.ir و یا نشانی my.tax.gov.ir
  • انتخاب پرونده مالیاتی
  • انتخاب بخش عضویت تکمیل اطلاعات و دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی در کارپوشه
  • استفاده از پایانه فروشگاهی مطابق استانداردهای اعلامی توسط سازمان امور مالیاتی کشور بارگذاری شده در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور
  • صدور صورتحساب الکترونیکی از طریق پایانه فروشگاهی
  • ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان

سند ویژگی و مشخصات فنی پایانه های فروشگاهی-حافظه مالیاتی و پیوست های آن در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان گزینه آیین نامه ها و دستورالعمل ها قابل بهره برداری می باشد.

آیا امکان ارسال صورتحساب های الکترونیکی به صورت کلی و یکجا وجود دارد؟

بله ارسال صورتحساب های الکترونیکی در قالب بسته های حداکثر 100 تایی امکان پذیر می باشد.

ادامه پرسش های متداول در مقاله ثبت فاکتور در سامانه مودیان مطالعه کنید.

دانلود فایل pdf سوالات متداول برای پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان



بیشتر بدانید: مطالعه آخرین به روزرسانی آبان ماه 1402

ارسال صورتحساب الکترونیکی به مالیات

ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان با مالیتور به سادگی انجام می شود. ورود به مالیتور و نحوه ارسال صورتحساب

مالیتور، نرم افزار مستقل و رابط مالیاتی برای ارسال صورتحساب به سامانه مودیان با امکاناتی همچون:
  • ارسال 3 فاکتور رایگان
  • ثبت مؤدی و شرکت رایگان و نامحدود
  • دریافت PDF و پرینت فاکتور با امضا
  • ایجاد فاکتور با اکسل در پلن سالانه
  • جایزه معرفی به دیگران
  • دارای امکان API

درباره این مقاله دیدگاهی بنویسید...
برای ثبت دیدگاه باید ابتدا وارد سایت شوید. جهت ورود را کلیک کنید