سامانه واکنش ذی نفع و 169 و 169 مکرر

سامانه واکنش ذی نفع و 169 و 169 مکرر

مودیان می توانند با ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir و انتخاب گزینه سامانه واکنش اطلاعات در زیر شاخه اطلاعات موضوع 169 و 169 مکرر وارد این سامانه شوند و نسبت به پذیرش/ عدم پذیرش اطلاعات اقدام نماید.

این اقدام در ادامه فرآیند تحول دیجیتال نظام مالیاتی کشور و در اجرای بخشنامه 200/1403/11 با هدف تکریم ارباب رجوع و تحقق بهینه درآمدهای مالیاتی صورت می گیرد.

نحوه رسیدگی به اعتراضات اشخاص نسبت به اطلاعات و اطلاعیه های خرید و فروش و بارنامه

در فرآیند حسابرسی و دادرسی مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده

در خصوص نحوه برخورد و اقدام پیرامون اطلاعیه های واصله از سامانه های مالیاتی موضوع این بخشنامه موارد ذیل را مقرر می دارد:

1- تعاریف

در این بخشنامه واژه ها و اصطلاحات در معانی زیر به کار رفته است:

1-1- سامانه های مالیاتی

الف) آن بخش از سامانه صورت معاملات فصلی موضوع ماده 169 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحی 1380 و ماده 169 قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحی 1394 که اطلاعات و اطلاعیه های آن مستقیماً از سوی فعالین اقتصادی بخش خصوصی درج و ثبت می شود.

ب) آن بخش از سامانه های صورت معاملات فصلی موضوع ماده 169 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحی 1380 و ماده 169 قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحی 1394 که اطلاعات و اطلاعیه های آن مستقیماً توسط اشخاص غیردولتی یا غیرعمومی (عمومی نظیر شهرداری) یا اشخاصی که عهده دار مأموریت عمومی موضوع بند ب ماده 1 قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد مصوب سال 1390 نیستند، صادر می شود.

ج) هرگونه سامانه ای که به هر نحو محتوی اطلاعات و اطلاعیه های مرتبط با بارنامه ها باشد.

2-1- طرف اول:

ثبت کننده اطلاعات در سامانه های مالیاتی از قبیل ثبت کننده معامله در سامانه صورت معاملات فصلی یا فرستنده کالا مانند فرستنده بار در بارنامه های مندرج در سامانه های مالیاتی. کلیه اشخاص ثالثی که اطلاعات و اطلاعیه های معاملات و فعالیت های مودیان و فعالین اقتصادی را در سامانه های موضوع این بند ثبت می نمایند نیز در حکم طرف اول محسوب می گردند.

3-1- طرف دوم:

شخصی که طرف ،اول اطلاعات و اطلاعیه های مرتبط با وی را برای سامانه های مالیاتی ارسال کرده و اطلاعات وی در آن به ثبت رسیده است.

4-1- اسناد مثبته در این بخشنامه اسناد مثبته اسنادی است که متضمن تایید وقوع معامله از جانب طرف دوم باشد، از قبیل صورت حساب الکترونیکی صادره وفق مفاد قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، سند پرداخت مالی به حساب طرف معامله قرارداد فی مابین طرف اول و دوم رسید بار تایید شده توسط طرف دوم. اطلاعات و اطلاعیه های درج شده در سامانه های مالیاتی موضوع این بخشنامه که توسط طرف اول ابراز گردیده و مورد تایید طرف دوم قرار نگرفته است؛ اسناد مثبته لحاظ نمی گردد و این اطلاعات و اطلاعیه ها قرینه ای تایید نشده بر انجام معامله یا فعالیت اقتصادی است که میبایست در فرآیند رسیدگی به اعتراض براساس مصادیق اسناد مثبته مورد تایید قرار گیرد. در مواردی که مثبته بودن اسنادی به غیر از مصادیق فوق الذکر مورد تایید طرف دوم قرار نگیرد، مثبته بودن آن می بایست از سازمان متبوع مورد استعلام قرار گیرد. مامورین مالیاتی می توانند پیش از شروع فرایند رسیدگی و مستقل از تایید یا عدم تایید طرف دوم نسبت به مثبته بودن اسناد از مرجع فوق استعلام نمایند.

٢- معاونت فناوری های مالیاتی مکلف است در مدت زمان 6 ماه تمهیدی فراهم نماید تا حداکثر ظرف مدت یک ماه از دریافت اطلاعات و اطلاعیه ها از طرف اول اصلی) یا اصلاحی حسب مورد اقلام مذکور در کارپوشه مالیاتی طرف دوم به نشانی my.tax.gov.ir منعکس گردیده و امکان ثبت واکنش به صحت و سقم اطلاعات و اطلاعیه ها برای طرف دوم فراهم گردد. ارسال اطلاعات و اطلاعیه های مذکور به کارپوشه می بایست به صورت ماهانه از طریق پیامک نیز به وی اطلاع رسانی شود.

تبصره- در صورت عدم تایید طرف دوم نسبت به صحت اطلاعیه ها و اطلاعات معاونت فناوری های مالیاتی می بایست با ارسال پیامکی مسئولیت و عواقب قانونی مربوطه ارائه گزارش خلاف واقع به سازمان موضوع ماده (24) قانون مقابله با فساد و ارتقای سلامت نظام اداری، ارتکاب جرم جعل رایانه ای موضوع ماده (734) قانون مجازات اسلامی و تعلق جریمه موضوع ماده (169) قانون مالیاتهای مستقیم) را به طرف اول و طرف دوم ابلاغ نمایند.

- چنانچه پرونده در مرحله رسیدگی و صدور برگ تشخیص یا مرحله بررسی موضوع ماده 238 قانون مالیاتهای مستقیم باشد:

1-3- در صورتی که پرونده در مرحله رسیدگی و صدور برگ تشخیص باشد و طرف دوم ادعای عدم انتساب اطلاعات یا اطلاعیه ها به خود را مطابق مفاد بند 2 این بخشنامه یا سایر طرق قانونی ثبت کرده باشد، چنانچه هیچ گونه اسناد مثبت های بدست نیاید، اداره امور مالیاتی طرف دوم امکان قانونی اعمال اطلاعات و اطلاعیه های یاد شده را در رسیدگی به پرونده طرف دوم، نخواهد داشت. مصداق اسناد مثبته (مطابق مفاد بند (1-4) این بخشنامه) که در رسیدگی و تشخیص استفاده شده است؛ می بایست در کاربرگ حسابرسی مالیاتی ذکر گردد.

4- در صورتی که پرونده در مرحله بررسی در اجرای ماده 238 قانون مالیاتهای مستقیم باشد و اعتراض مودی در خصوص اشتباه بودن اطلاعات منتسب به وی صورت پذیرد مسئول یا مسئولان مربوط موظفند بررسی مقتضی یا استعلامات لازم را به عمل آورده و در صورتی که اسناد مثبته ای مبنی بر رد اعتراض طرف دوم بدست نیاید، اقدام به رفع تعرض از برگ تشخیص مالیات نمایند در صورتی که اسناد مثبتهای صرفاً برای بخشی از اطلاعات یا اطلاعیه ها بدست آید، ماموران مالیاتی صرفاً مجاز به صدور برگ تشخیص برای همان بخش خواهند بود.

5- چنانچه پرونده در مرحله دادرسی مالیاتی باشد:

در شرایط اعتراض طرف دوم به انتساب اطلاعات یا اطلاعیه به وی، در صورت ارجاع پرونده مالیاتی به هیاتهای حل اختلاف مالیاتی هیات مزبور در صورت عدم ارائه اسناد مثبته از جانب اداره امور مالیاتی با استناد به اظهارات طرف دوم مبنی بر عدم انتساب اطلاعات یا اطلاعیه به وی اقدام به صدور رای مبنی بر رفع تعرض از طرف دوم و درصورت شمول مرور زمان وفق تبصره ماده 157 ق. م. م صدور رای مبنی بر مطالبه مالیات از مودی واقعی می نماید. تبصره- در مواردی که به منظور احراز واقعیت و تکمیل مستندات از ادارات امور مالیاتی استعلام به عمل می آید؛ ادارات مذکور مکلفند نسبت به ارسال پاسخ جامع و کامل اقدام نمایند ارائه پاسخ مبهم و غیر صریح در حکم عدم وجود اسناد مثبته خواهد بود عدم ارائه اسناد مثبته در پاسخ نیز در حکم پاسخ مبهم و غیر صریح است.

6- چنانچه علی رغم عدم احراز استناد اطلاعات یا اطلاعیه ها به طرف دوم مطابق مقررات این بخشنامه اقدام نشود و برگ تشخیص یا رای هیات حل اختلاف مالیاتی قطعی شده و غیر قابل اعتراض در مراجع حل اختلاف مالیاتی درون سازمانی باشد، طرف دوم میتواند شکایت خود را در این خصوص به دادستانی انتظامی مالیاتی اعلام نماید. در این صورت، مرجع مذکور موظف است؛ موضوع را مطابق مفاد این بخشنامه بررسی کرده و در صورت تأیید شکایت طرف دوم موضوع را جهت اجرای تبصره (2) ماده 30 آیین نامه اجرایی موضوع ماده 219 قانون مالیاتهای مستقیم به اداره امور مالیاتی طرف دوم ارجاع نماید. دادستان انتظامی مالیاتی موظف است متخلف یا متخلفین را مورد پیگرد قرار دهد.

راهنمای سامانه واکنش ذی نفع

سامانه واکنش ذی نفع، سامانه ثبت بازخورد ذی نفعان یک داده (به غیر از اظهارکننده آن داده) است. در واقع اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند به محض اطلاع از ثبت داده نامعتبر در سازمان امور مالیاتی کشور، عدم پذیرش خود را نسبت به آن در سامانه واکنش ذی نفع اعلام کنند. در ادامه آموزش کامل ورود و ثبت واکنش به داده ها توضیح داده شده است.

دانلود فایل pdf راهنمای سامانه واکنش ذی نفع

ورود به سامانه واکنش ذی نفع

ورود به سامانه واکنش ذی نفع از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک

در مرورگر آدرس https://my.tax.gov.ir نوشته شود. در صفحه باز شده، از طریق شماره ملی و کلمه عبور مالیاتی خود وارد سامانه شوید. اگر رمز عبور را فراموش کردید می توانید با استفاده از فراموشی کلمه عبور، آن را بازیابی کنید.

به جای استفاده از نام کاربری و رمز عبور مالیاتی، میتوانید با استفاده از شماره همراه و کد پیامک شده به آن از طریق دولت من نیز وارد

سامانه شوید.

ورود به سامانه واکنش ذی نفع

پس از ورود به سامانه، در منوی سمت راست گزینه اطلاعات صورت معاملات را انتخاب کنید و سپش بر روی گزینه واکنش (رد/تایید) کلیک کنید.

و

ورود به سامانه واکنش ذی نفع از طریق ورود یکپارچه

در مرورگر آدرس datareaction.tax.gov.ir را وارد کنید.

به صفحه ورود یکپارچه درگاه ملی خدمات الکترونیک هدایت میشوید. از طریق شماره ملی و کلمه عبور مالیاتی یا دولت من، وارد شوید تا صفحه اصلی سامانه واکنش ذی نفع را مشاهده کنید.

صفحه اصلی سامانه واکنش ذی نفع

در صفحه اصلی سامانه گزارشی خلاصه از تعداد کل معاملات رد شده، مشاهده شده و مشاهده نشده و قوانین و مقررات سامانه قابل مشاهده است. چنانچه سوال یا مشکلی در مورد استفاده از سامانه دارید، میتوانید به قسمت سوالات متداول مراجعه کنید.

برای ورود به بسته های اطلاعاتی سامانه از منوی بالای سامانه، بسته اطلاعاتی مدنظر خود را انتخاب کنید:

پس از انتخاب بسته اطلاعاتی وارد صفحه مشاهده اطلاعات خواهید شد:

معامله بارنامه حمل و نقل جاده ای

با استفاده از فضای سرچ و فیلتر بالای هر جدول میتوانید اطلاعات مدنظر خود را راحتتر بیابید.

برای هر داده، سه وضعیت مشاهده شده، مشاهده نشده و رد شده تعریف شده است. اگر شما در سامانه واکنش ذی نفع داده مشاهده نشده داشته باشید، به صورت ماهانه پیامک یادآوری بررسی داده ها ارسال می شود.

ثبت برچسب « مشاهده شده » بر روی داده ها

با مشاهده صفحه جزئیات داده « مشاهده شده » ثبت برچسب

زمانی که بر روی جزئیات هر داده کلیک کنید، وارد صفحه جزئیات داده خواهید شد و وضعیت آن داده از مشاهده نشده به مشاهده شده تغییر پیدا می کند.

بارنامه حمل و نقل جاده ای

به صورت گروهی « مشاهده شده » ثبت برچسب

اگر قصد دارید به تمامی داده ها یا بخشی از داده ها برچسب « مشاهده شده » بزنید تا پیامک یادآوری ماهانه ارسال نشود، پس از انتخاب ردیف های مدنظر، بر روی آیکن علامت زدن به عنوان مشاهده شده کلیک کنید.

انتخاب گروهی واکنش

رد معامله

ثبت برچسب « مشاهده شده » به صورت گروهی

اگر قصد دارید به تمامی داده ها یا بخشی از داده ها برچسب «مشاهده شده» بزنید تا پیامک یادآوری ماهانه ارسال نشود، پس از انتخاب ردیف های مدنظر، بر روی آیکن علامت زدن به عنوان مشاهده شده کلیک کنید.

برچسب مشاهده شد گروهی

ثبت برچسب «رد شده» بر روی داده ها

ثبت برچسب رد شده در صفحه جزییات داده

در لیست داده ها بر روی جزئیات کلیک کنید. چنان چه قصد رد کردن داده را دارید، در بالای صفحه سمت چپ، بر روی گزینه «رد شده» کلیک کنید. چنانچه از رد معامله اطمینان دارید، در پنجره باز شده، بر روی گزینه «رد شده» کلیک کنید.

رد معامله

رد معامله

ثبت برچسب «رد شده» به صورت گروهی

اگر قصد دارید به تمامی داده ها یا بخشی از داده ها برچسب « رد شده » بزنید، پس از انتخاب ردیف های مدنظر، بر روی گزینه « رد معامله » بالای صفحه سمت چپ، کلیک کنید. چنانچه از رد معامله اطمینان دارید، در پنجره باز شده، بر روی گزینه « رد معامله » کلیک کنید.

رد معامله گروهی

رد معامله گروهی

آموزش ویدئویی واکنش ذی نفع (تایید یا رد معامله)

در این ویدئو آموزش واکنش را مشاهده می کنید.

درباره این مقاله دیدگاهی بنویسید...
برای ثبت دیدگاه باید ابتدا وارد سایت شوید. جهت ورود را کلیک کنید