راهنمای سامانه دفاتر تجاری الکترونیکی

راهنمای سامانه دفاتر تجاری الکترونیکی

سوالات رایج دفاتر الکترونیکی

1. دفاتر تجاری الکترونیکی از چه زمانی الزامی شده؟ طبق ماده قانون و آیین نامه های مربوط، استفاده از سامانه دفاتر تجاری الکترونیکی از سال مالی 1404 به صورت رسمی شروع شده است.

2. چه کسانی مشمول ارسال دفاتر الکترونیکی هستند؟ کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که ملزم به پلمپ دفاتر قانونی (روزنامه و کل) هستند.

3. اگر دفاتر فیزیکی پلمپ شده داشته باشم، بازهم باید به صورت الکترونیکی ارسال کنیم؟ اگر دفاتر قانونی رو قبل از تاریخ 23/04/1403 پلمب کردید احتیاجی به ارسال دفاتر الکترونیکی نیست.

4. مراحل بارگذاری دفاتر الکترونیکی چیست؟ ورود به سامانه، دانلود قالب اکسل، پر کردن قالب اکسل، تبدیل به CSV در صورت لزوم، بارگذاری فایل، بررسی پیش نمایش، ارسال و مشاهده وضعیت ارسال ها.

5. دفاتر سال مالی 1404 از چه زمانی باید در سامانه بارگذاری شوند؟ اطلاعات دفاتر 6 ماه اول سال 1404، تا پایان آبان ماه 1404 مهلت دارید ارسال کنید.

6. طریقه پیگیری خطاهای بارگذاری چگونه است؟ پس از بارگذاری، امکان پیش نمایش و مشاهده چند سطر اول برای بررسی ترتیب ستون ها وجود دارد، اگر خطا باشد، سامانه هشدار می دهد و باید رفع خطاها انجام شود.

7. امکان حذف یا ویرایش پس از ثبت نهایی وجود دارد؟ توجه به این نکته ضروری است که بعد از «ثبت نهایی» اکسل، امکان ویرایش یا حذف وجود ندارد. فقط تا قبل از ثبت نهایی، کاربران می توانند فایل بارگذاری شده را حذف یا جایگزین کنند.

8. ثبت تاریخ رویداد مالی به چه صورت است؟ یکی از بخش های ضروری، تعیین تاریخ آخرین رویداد در فایل اکسل است. این تاریخ باید دقیقاً مطابق با آخرین فعالیت ثبت شده در فایل باشد و سامانه آن را با داده های بارگذاری شده تطبیق خواهد داد.

9. آیا میتوان چند فایل برای یک دفتر پلمب بارگذاری کرد؟ بله، می توانید اطلاعات دفتر روزنامه را در قالب چند فایل اکسل که هر کدام برای بازه های زمانی مختلف و بدون تداخل زمانی باشند، بارگذاری و ثبت کنید.

10. نمونه فایل اکسل دفاتر قانونی را از کجا میتوان دانلود کرد؟ از سامانه دفاتر قانونی تجاری میتوانید نمونه فایل اکسل را دانلود کنید.

11. فیلدها به چه صورت باید پر شوند؟ فیلدها بر اساس سند حسابداری باید پر شود. برای مثال ردیف همان شماره سند حسابداری است. مقدار فیلد بدهکار و بستانکار باید برابر باشد.

👈ورود به گروه تلگرامی پرسش و پاسخ دفاتر قانونی 👉

تمدید دوره استفاده آموزشی از سامانه دفاتر تجاری الکترونیکی تا 20 خرداد 1404

سازمان امور مالیاتی کشور از تمدید دوره استفاده آموزشی از سامانه دفاتر تجاری الکترونیکی تا 20 خرداد 1404 خبر داد.

چهارشنبه، 17 اردیبهشت 1404

به گزارش رسانه مالیاتی ایران، بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، دوره استفاده آموزشی از سامانه دفاتر تجاری الکترونیکی تا پایان روز 20 خرداد 1404 تمدید شد. این تصمیم با توجه به استقبال مؤدیان و درخواست های مکرر از سوی اصناف، شرکت ها و مدیران مالی اتخاذ شده است.

در این بازه زمانی تمدیدشده، مؤدیان همچنان می توانند با ورود به سامانه دفاتر تجاری الکترونیکی، نسبت به ارسال آزمایشی اطلاعات دفاتر خود اقدام کرده و ضمن آشنایی با محیط سامانه، دستورالعمل ها و قواعد ثبت اطلاعات را تمرین نمایند.

گفتنی است این تمدید با هدف ارتقاء آمادگی مؤدیان، تسهیل در بهره برداری و همراهی بیشتر با فرآیند استقرار سامانه دفاتر تجاری الکترونیکی انجام شده است و در راستای اجرای برنامه تحول دیجیتال نظام مالیاتی کشور صورت می گیرد.

بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، اطلاعات بارگذاری شده در این دوره صرفاً جنبه آموزشی داشته و پس از پایان دوره، به صورت رسمی حذف خواهد شد. همچنین زمان بهره برداری نهایی از سامانه مذکور، متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد. اطلاع رسانی های بعدی از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور در دسترس خواهد بود.

دانلود فایل PDF راهنمای سامانه دفاتر تجاری الکترونیکی اردیبهشت 1404

منبع

سوال درباره دفاتر قانونی داری؟

علاوه بر مطالعه این مقاله می تونین عضو گروه پرسش و پاسخ دفاتر تجاری الکترونیکی شده و سوال خودتون رو از جمعی از همکاران بپرسید.

👈ورود به گروه تلگرامی پرسش و پاسخ دفاتر قانونی 👉

هدف از تدوین این سند تبیین و راهنمایی کاربران در استفاده از سامانه دفاتر تجاری الکترونیکی به منظور ارائه دفاتر پلمپ شده الکترونیکی و شفاف سازی فرآیندهای مرتبط است. این مستند در راستای اجرای الزامات سازمان امور مالیاتی تدوین شده و به کاربران کمک می کند تا با نحوه ثبت و ارسال اطلاعات در سامانه آشنا شوند.

هدف سامانه: فراهم ساختن بستری به منظور ارائه دفاتر تجاری به صورت الکترونیکی

کاربران سامانه: کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که ملزم به پلمپ دفاتر قانونی خود هستند.

بهره بردار: سامانه سازمان امور مالیاتی کشور

عملیات اصلی سامانه: بارگذاری فایل اکسل حاوی گردش حساب ها در بازه های زمانی مشخص مطابق با اطلاعات دفاتر روزنامه

دوره (سال) مالی الزامی برای ثبت دفاتر: سال مالی مرتبط با کلیه دفاتری که پس از 23 تیر 1403 نزد اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری به صورت الکترونیکی پلمپ شده اند.

دانلود فایل PDF راهنمای سامانه دفاتر تجاری الکترونیکی

چارت دفاتر

ورود به سامانه دفاتر تجاری الکترونیکی

کاربران جهت دریافت نام کاربری و رمز عبور ورود به سامانه دفاتر تجاری الکترونیکی، ابتدا باید به درگاه ملی خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس https://my.tax.gov.ir وارد شوند. سپس در صفحه نخست این درگاه، گزینه «ورود به سامانه دفاتر تجاری الکترونیکی» را انتخاب نمایند.

دفاتر تجاری

دانلود قالب اکسل

قالب اکسل مطابق شکل زیر شامل اقلام اطلاعاتی می باشد که برای ارائه دفاتر تجاری الکترونیکی باید تکمیل شوند.

اکسل دفاتر تجاری

این اقلام به ترتیب عبارتند از:

  • کد حساب کل
  • عنوان حساب کل
  • کد حساب معین عنوان حساب معین
  • کد حساب تفصیلی
  • عنوان حساب تفصیلی گردش بدهکار (ریال)
  • گردش بستانکار (ریال)
  • تاریخ گردش حساب

دانلود فایل اکسل نمونه دفاتر الکترونیکی

دستورالعمل تکمیل فایل اکسل

قالب اکسل دانلود شده باید مطابق با دستورالعمل تکمیل اطلاعات دفاتر تجاری الکترونیکی تکمیل شود کاربران پس از کلیک بر دکمه بارگذاری فایل با صفحه ای با عنوان بارگذاری قالب مواجه می شوند. در این صفحه دستورالعمل های تکمیل فایل روی اکسل به شرح زیر ارائه شده است.

  • اطلاعات فقط باید در یک شیت اکسل قرار گیرد.
  • عنوان و ترتیب ستونها باید مطابق قالب سامانه باشد.
  • ستون های گردش بدهکار و بستانکار فقط شامل مقادیر عددی باشند.
  • جمع مقادیر ستون گردش بدهکار بایستی با جمع مقادیر ستون گردش بستانکار برابر باشد.
  • در هر سطر تنها یکی از ستون های گردش بدهکار یا بستانکار مقدار داشته باشد. فایل هایی با بیش از 1000 رکورد باید به فرمت CSV بارگذاری شوند.
  • فرمت تاریخ گردش باید به شکل YYYY/MM/DD . باشد. مثال: 1403/12/20
  • تاریخ گردش هر سطر رکورد باید در محدوده بازه زمانی گردش حساب ها قرار داشته باشد به گونه ای که پس از تاریخ شروع و پیش از تاریخ پایان این بازه باشد.

این دستورالعمل ها در شکل زیر با کادر قرمز رنگ مشخص شده است.

فرآیند بارگذاری

فرآیند بارگذاری فایل

انجام تنظیمات

کاربر باید قبل از بارگذاری تنظیمات زیر را وارد کند:

  • نوع فایل: اکسل یا CSV
  • فرمت جداکننده (Delimiter) فقط در صورت انتخاب فرمت CSV
  • تاریخ انتهای بازه زمانی گردش حساب ها
  • کد رهگیری دفتر پلمپ شده از لیست قابل انتخاب است

موارد مربوط به تنظیمات فایل که کاربر باید مشخص کند در شکل زیر داخل کادر قرمز رنگ مشخص شده است.

کد


بارگذاری و پیش نمایش فایل

در این مرحله کاربر فایل مورد نظر خود را بارگذاری می کند برای بارگذاری موفق رعایت نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • تنها فایل های با فرمت اکسل یا CSV پذیرفته می شوند.
  • ترتیب و عنوان ستونها مطابق با فایل قالب اکسل رعایت شود و تغییر داده نشود.
  • در صورتی که نوع فایل اکسل یا (CSV انتخاب شده با گزینه تعیین شده در مرحله قبل مطابقت نداشته باشد، سامانه از بارگذاری آن جلوگیری می کند.

پس از بارگذاری 10 سطر اول فایل به عنوان پیش نمایش نمایش داده می شود.

محدوده مرتبط با بارگذاری فایل و پیش نمایش آن در شکل زیر با کادر قرمز رنگ مشخص شده است.

پیش نمایش

مشاهده اطلاعات فایل های بارگذاری شده

در صفحه اصلی سامانه کاربر جدولی به نام «تاریخچه بارگذاری اطلاعات حاوی فایل های بارگذاری شده را مشاهده می کند که هر سطر آن شامل اطلاعات زیر می باشد:

  • کد رهگیری دفتر پلمپ شده
  • تاریخ پایان سال مالی
  • بازه زمانی گردش حساب ها
  • تاریخ بارگذاری فایل
  • وضعیت فایل بارگذاری شده عدم بارگذاری بارگذاری موفق (در حال پردازش)
  • آیکون هشدار (!) برای نمایش خطاهای مربوط به بارگذاری
  • آیکون دانلود برای دانلود فایل بارگذاری شده توسط کاربر

ویدئو آموزشی

مشاهده ویدئو آموزشی همین مسیر را مشاهده کنید.


درباره این مقاله دیدگاهی بنویسید...
برای ثبت دیدگاه باید ابتدا وارد سایت شوید. جهت ورود را کلیک کنید