سوالات متداول سامانه مودیان آبان ماه 1403

  • يكشنبه 27/آبان/1403
  • مدت زمان تقریبی مطالعه
سوالات متداول سامانه مودیان آبان ماه 1403

سوالات متداول سامانه مودیان آبان ماه 1403

تغییرات و سوالات متداول آبان ماه 1403 سامانه مودیان به شرح زیر است. منبع

1-3) چه اشخاصی از صدور صورتحساب الکترونیکی معاف هستند و طریقه محاسبه مالیات این دسته از مودیان چگونه است؟

به منظور تسهیل تکالیف مودیان مشمول این قانون سازمان می تواند مودیانی (اشخاص حقیقی) که میزان فروش سالانه آن ها کمتر از بیست و پنج برابر معافیت موضوع ماده 84 قانون مالیاتهای مستقیم باشد، را از صدور صورتحساب الکترونیکی معاف نماید.

نصاب مذکور در سال 1402 (150 برابر) و در سال 1403 (100 برابر) و در سال 1404 (50 برابر) معافیت موضوع ماده 84 مالیاتهای مستقیم تعیین می شود.

طریقه محاسبه مالیات و عوارض این دسته از مودیان مطابق آیین نامه اجرایی خواهد بود که ظرف یک ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن آن توسط سازمان تهیه به تصویب هیئت وزیران می رسد.

نکته لازم به ذکر است که کلیه اشخاص حقیقی یا صاحبان مشاغل به شرح ذیل از اول دی ماه 1402 ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی نوع اول و یا دوم و ثبت در سامانه مودیان برای فروش کالا و خدمات مطابق دستورالعمل صدور صورت حساب الکترونیکی حسب مورد می باشند:

اشخاص حقیقی موضوع جز 2 بند ط تبصره 6 قانون بودجه سال 1402 با هر میزان فروش کالا و خدمات سالانه کماکان ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی هستند.

عرضه کنندگان کالا و خدمات مرتبط با طلا جواهر و پلاتین با هر میزان فروش کالا و خدمات به استناد جز 4 بند ب ماده 26 قانون مالیات ارزش افزوده مصوب سال 1400 فروشندگان مواد معدنی به واحدهای فرآوری مواد معدنی موضوع بند م تبصره 7 قانون بودجه سال 1402 و بند ب تبصره 9 قانون بودجه سال 1403 با هر میزان فروش ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی مطابق دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی می باشند.

مراتب فوق مانع از صدور صورتحساب الکترونیکی نوع اول و یا دوم مطابق دستورالعمل صدور صورت حساب الکترونیکی توسط صاحبان مشاغل با فروش سالانه کمتر از نصاب مذکور که طبق سایر قوانین مکلف به صدور صورتحساب الکترونیکی شده اند نخواهد بود.

3-9) حذف این سوال آیا در الگوی فروش ارز الزامی به وارد کردن مشخصات خریدار است؟

در الگوی فروش ارز اگر نوع شخص خریدار حقیقی و یا اتباع فراگیر غیر ایرانی باشد ثبت شماره ملی و کد فراگیر اتباع غیر ایرانی و در خصوص اتباع غیر ایرانی شماره گذرنامه و اشخاص حقوقی یا مشارکت مدنی ثبت شماره اقتصادی خریدار در صورت حساب الکترونیکی الزامی است.

3-10 در چه صورتی رسید دستگاه های کارتخوان بانکی یا درگاه پرداخت الکترونیکی به عنوان صورت حساب الکترونیکی محسوب می شود؟

مطابق قانون تسهیل تکالیف مودیان تا پایان سال 1404 رسید دستگاه کارتخوان بانکی درگاه الکترونیکی کلیه مودیانی که عرضه کننده کالا و خدمت واحد هستند یا کالاها و خدمات آن ها مشمول رخ مالیات بر ارزش افزوده یکسان می باشد، حساب الکترونیکی محسوب می شود.

توجه رسید دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه پرداخت الکترونیکی اشخاص حقیقی یا صاحبان مشاغل که میزان فروش خالص کالا و خدمات آن ها از حد نصاب تعیین شده بالاتر باشد و همچنین اشخاص حقیقی موضوع جز 2 بند ط تبصره 6 قانون بودجه سال 1402 با هر میزان فروش کالا و خدمات سالانه که صرفاً برای عرضه کالا و خدمات با نرخ مالیات بر ارزش افزوده یکسان صادر می شود در حکم صورتحساب الکترونیکی می باشد.

لازم به ذکر است که اشخاص ظل مکلف به صدور صورتحساب الکترونیکی نوع اول و یا نوع دوم هستند و رسید دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه الکترونیکی در حکم صورتحساب الکترونیکی نمی باشد:

  • عرضه کنندگان کالا و خدمات مرتبط با طلا جواهر و پلاتین با هر میزان فروش کالا و خدمات به استناد جز 4 بند ب ماده 26 قانون مالیات به ارزش افزوده مصوب سال 1400
  • از فروشندگان مواد معدنی به واحدهای فرآوری مواد معدنی موضوع بند م تبصره 7 قانون بودجه سال 1402 و بند ب بصره 9 قانون بودجه سال 1403 با هر میزان فروش ملزم به صدور سرعت حساب الکترونیکی مطابق دستورالعمل صدور صورت حساب الکترونیکی می باشند.

3-13) نحوه صدور صورتحساب الکترونیکی توسط آژانس و شرکت های هواپیمایی چگونه است؟

برای این موضوع ممکن است دو حالت وجود داشته باشد:

حالت اول بین آژانس و شرکت هواپیمایی قرارداد حق العمل کاری وجود دارد که در این صورت آژانس از الگوی بلیط هواپیما با درج شماره قرارداد حق العمل کاری در صورتحساب الکترونیکی، استفاده می نماید و فروش برای شرکت هواپیمایی لحاظ میگردد و بابت کارمزد یک صورتحساب الکترونیکی مجزا با الگوی فروش از طرف آژانس برای شرکت هواپیمایی صادر می گردد.

حالت دوم بین آژانس و شرکت هواپیمایی قرارداد حق العمل کاری وجود ندارد که در این صورت شرکت هواپیمایی ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی با الگوی هواپیما است و آژانس هواپیمایی بابت کارمزد، صورتحساب با الگوی فروش برای شرکت هواپیمایی صادر می نماید.

١٦-٣) آیا حق العمل کار مشمول می تواند آمر غیر مشمول مالیات بر ارزش افزوده داشته باشد یا بالعکس؟

در سامانه ثبت نام نظام مالیاتی مشمول یا معاف بودن شخص حقیقی یا حقوقی در نظام مالیات بر ارزش افزوده مشخص شده است و در حال حاضر برای ثبت در سامانه مودیان صرفا کالا و خدمات متعلق میان حق العمل و آمر مشمول و همچنین حق العمل کار و آمر غیر مشمول امکانپذیر است.

١٢-٤) آیا مهلت زمانی برای صدور و ثبت صورتحساب ،اصلاحی برگشت از فروش و ابطالی در سامانه مودیان وجود دارد؟

مهلت زمانی برای صدور صورتحساب، اصلاحی برگشت از فروش و یا ابطالی وجود ندارد، لیکن مودیان میبایست مطابق با قواعد این گونه صورتحسابها در سند دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی" اقدام نمایند. لازم به ذکر است مطابق اطلاعیه سازمان، از تاریخ 1403/08/15 حداکثر فاصله زمانی تاریخ صدور صورتحساب الکترونیکی تا تاریخ ارسال و ثبت آن در سامانه مودیان 12 روز می باشد.

٢-٦) ساز و کار افزایش حد مجاز فروش مودیان چگونه می باشد؟

حد مجاز فروش مودیان مالیاتی به غیر از واحدهای جدید التاسیس یا فاقد پرونده مالیاتی براساس فروش ابرازی دوره متناظر سال قبل که مالیات آن پرداخت یا ترتیب پرداخت آن داده شده است یا 5 برابر معافیت ماده 101 قانون هر کدام که بیشتر باشد؛ محاسبه و در کارپوشه مودی نمایش داده خواهد شد.

8-5) فهرست شرکت های معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی و نوع خدمات آن ها چیست؟

اضافه شدن شرکت همیار پایش الکترونیک

9-2) فرجه زمانی برای صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان چه قدر است؟

مطابق اطلاعیه سازمان، از تاریخ 1403/08/15 حداکثر فاصله زمانی تاریخ صدور صورتحساب الکترونیکی تا تاریخ ارسال و ثبت آن در سامانه مودیان 12 روز می باشد.

11-1) منظور از کاربر فرعی در کارپوشه مودیان چیست؟

مؤدیان حقوقی مدیر عامل مدیر (تصفیه و مؤدیان حقیقی انفرادی نماینده اصلی پرونده های مشارکتی می توانند افرادی را در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس my.tax.gov.ir با کد ملی خود ثبت نام نمایند و به عنوان کاربر فرعی برای ورود به کارپوشه مربوطه تعریف و به آن ها نقش اختصاص دهند. کاربر فرعی با ورود به کارپوشه میتواند لیست پرونده پرونده های مالیاتی تخصیص داده شده به خود را مشاهده و با انتخاب هر پرونده وارد کارپوشه آن شده و بر اساس سطح دسترسی تعریف شده اقدامات لازم را انجام دهد. در این خصوص لازم است که با اصطلاحات زیر در کارپوشه آشنا شوید:

ایجاد کاربر فرعی در بخش پرونده مالیاتی" قسمت " نقشها "؛ با زدن دکمه افزودن کاربر میتوان کاربر فرعی ایجاد کرد.

ایجاد نقش در بخش پرونده مالیاتی قسمت کاربران و نقشها؛ با زدن دکمه ایجاد نقش " دسترسی نقش را تعیین و به کابر فرعی تخصیص می دهیم جزییات آن در سند راهنمای پایانه فروشگاهی و سامانه مؤدیان در بخش کارپوشه و عضویت در سامانه مودیان" در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، گزینه آیین نامه ها و دستورالعملها و نرم افزارهای مرتبط قابل بهره برداری می باشد.

11-31) آیا امکان ثبت قبوض خدماتی وجود دارد؟

بله در قسمت پرونده مالیاتی بخش قبوض امکان ثبت قبوض خدماتی با شناسه قبض وجود دارد.

٨-١٤) چرا فروشنده و خریدار میبایست نسبت به ثبت و یا تایید صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان تسریع نماید؟

برای فروشنده: در حال حاضر با توجه به مهلت 12 روزه صدور تا ثبت صورتحسابهای الکترونیکی در سامانه مودیان هر چه ثبت صورتحساب در سامانه دیرتر صورت گیرد؛ زمان برای تأیید و در نتیجه بهره گیری از اعتبار خریدار کمتر خواهد بود. لذا ترغیب فروشنده جهت تسریع در ثبت صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان پس از صدور صورتحساب الکترونیکی، امری ضروری است.

برای خریدار تأیید صورتحسابهای درج شده در کارپوشه خریدار باعث می شود تا اعتبار این صورتحسابهای الکترونیکی برای خریدار با رعایت ماده (9) قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، مورد تایید بوده و قابل رسیدگی نباشد. بدیهی است صورتحسابهای خارج از سامانه مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

٩-١٤) مزایا و مواهب ثبت و ارسال صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان چیست؟

صورتحسابهای الکترونیکی ثبت شده در سامانه مؤدیان با رعایت ماده (9) قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، مورد قبول بوده و قابل رسیدگی نمیباشند. بدیهی است صورتحسابهای خارج از سامانه، مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

فروشنده پس از ثبت صورتحسابهای ،فروش با اطمینان بیشتری میتواند نسبت به تکمیل اطلاعات خارج از سامانه خود اقدام و اظهارنامه تکمیل شده را مسترد نماید لذا تسریع در ثبت صورتحساب های الکترونیکی در سامانه مودیان، امری ضروری است.

با توجه به فرصت 12 روزه فوق الذکر و نیز مهلت 30 روزه خریدار برای واکنش به صورتحساب، اگر صورتحساب فروش صادره توسط فروشنده بصورت نسیه یا نقد/نسیه باشد و خریدار صورتحساب را تأیید نکند، فروش نقدی محسوب می شود. در صورت عدم تأیید صورتحساب در مهلت مقرر، فروشنده نه تنها به اندازه کل مبلغ، صورتحساب مشمول مالیات و عوارض فروش در دوره صدور صورتحساب خواهد شد بلکه به همین اندازه از حد مجاز موضوع ماده (6) دوره جاری وی کسر خواهد شد. لذا ضروری است نسبت به ترغیب خریداران در خصوص تایید سریع تر صورتحساب های فروش نسیه و نقد نسیه اقدام شود.

ضمنا در صورتیکه فروشنده در نقش حق العملکار مبادرت به صدور صورتحساب فروش نماید، تا زمانیکه ثبت در سامانه مودیان را به تاخیر انداخته و آمر نیز صورتحساب را تایید ننماید فروش انجام شده به عنوان فروش حق العمکار محاسبه گردیده و موجب کسر از حد مجاز حق العمکار می شود لذا ضروری است در ثبت صورتحسابهای فروش حق العمل کاری و ترغیب آمران برای واکنش سریع تر به آن ها اقدام شود.

درباره این مقاله دیدگاهی بنویسید...
برای ثبت دیدگاه باید ابتدا وارد سایت شوید. جهت ورود را کلیک کنید